اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 8 اسفند 1396 / کد مطلب: 12744 / نظرات: 0


بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار


بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار  مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری روز سه شنبه با حضور جمعی از پژوهشگران و دانشگاهیان در دانشگاه حکیم سبزواری این شهرستان برگزار شد.

استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) در این مراسم گفت: ریاضت ها، عرفان، سیر و سلوک حکیم حاج ملا هادی سبزواری در چارچوب شریعت بود و با تهجد و نماز شب، احکام فقهی را رعایت می کرد.

دکتر محمد کاظم فرقانی افزود: حکیم سبزواری در علم مقلد نبود و در آثارش تطور فکری داشته و دفاع جدید از یک برهان کرده است.

وی با اشاره به پیوند فلسفه و عرفان با متون دینی اظهار کرد: حکیم سبزواری در کتاب فلسفی شرح منظومه و اسرار حکمه به آیات و روایات استناد کرده و اوج تطبیق فلسفه عرفان با متون مقدس در 2 کتاب شرحی که بر دعای جوشن کبیر و شرحی که بر صباح امیرالمومنین (ع) نوشته، نمایان است.

وی با اشاره به تطبیق علوم انسانی با مبانی اسلامی گفت: حکیم سبزواری تلاش داشت بر اساس مبانی دینی فلسفه ای بنیان کند که در آن یافته های فلسفی با مبانی دینی سازگار باشد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: حکیم سبزواری به عنوان خاتم الفلاسفه شناخته می شود که در شرح و بسط فلسفه اسلامی نقش بسزایی داشته است.

دکتر سید محمدکاظم علوی افزود: حکیم حاج ملا هادی سبزواری متخلص به 'اسرار' از درخشان ترین چهره های فلسفی و از شارحان حکمت متعالیه و فیلسوف بزرگ ایران در قرن سیزدهم هجری است که آثارش به فهم حکمت صدرایی کمک بزرگی می کند.

وی اظهار کرد: حاج ملاهادی، شارح کم نظیر حکمت متعالیه ملاصدراست و کتاب ها و آثار بسیار خوبی در این خصوص تالیف کرده که شاخص کار وی کتاب شرح منظومه است.

وی گفت: شرح منظومه شامل تمام بخش های فلسفه اسلامی شامل منطق، حکمت نظری و حکمت عملی است و به عنوان یک کتاب آموزشی و پژوهشی می باشد که دانش‌ پژوهان و محققان فلسفه اسلامی در تمام سطوح از آن استفاده می کنند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری افزود: منظومه حاج ملاهادی سبزواری یک دائره المعارف کامل فلسفی بود که به طور دقیق، عمیق و منسجم حکمت متعالیه را ارائه می کرد.

در این مراسم، عطرافشانی مزار، اهدای گل و ادای احترام به مقام شامخ این حکیم انجام شد.

حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی، فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایران است که غزل های حکمی و عرفانی سروده و در شعر به 'اسرار' تخلص می کرد.

وی در سال 1212 هجری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.
حاج ملاهادی سبزواری پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی شیرازی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد.

ملا هادی در سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و در حوزه علمیه مشهد در مدرسه حاج حسن شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می توان به محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملا محمد کاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.

ملا هادی سبزواری روز بیست و پنجم ذی الحجه سال 1٢89 قمری در سن 77 سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.