اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 16 اسفند 1396 / کد مطلب: 12772 / نظرات: 0


اورژانس هوایی؛ ضرورتی احیا شده در غرب استان


اورژانس هوایی؛ ضرورتی احیا شده در غرب استان  تحول در نظام سلامت یکی از مهمترین اهداف دولت تدبیر و امید برای ارتقای سطح کلی سلامت مردم در جامعه است و در این میان بهره بردن از اورژانس هوایی در مناطقی ویژه از جمله غرب خراسان رضوی را می توان از مهمترین مصادیق آن برشمرد.

در سالهای اخیر حوزه سلامت کشور موفق شده است با بهره مندی از بسته های طرح تحول نظام سلامت به پیشرفتهای چشمگیری در سطح کلان سلامت مردم و بالا رفتن شاخصه های مربوط به آن برسد.

در این میان اورژانس هوایی نیز به عنوان یکی از بسته های مطرح شده در طرح تحول نظام سلامت است که با هدف افزایش مراقبتهای بهداشتی اولیه، کاهش مرگ و میر ناشی از مخاطرات و حوادث جاده ای و تسریع در ارائه کمکهای پزشکی به نقاط دورافتاده و سخت گذر راه اندازی شده است.
این خدمت دولت تا به امروز نقش مهمی در بهبود میزان بقای بیماران و کاهش چشمگیر آمار کشته شدگان داشته است و مناطق روستایی، فرعی و سخت گذر زیادی را زیر پوشش امدادی برده است.

سبزوار در غرب استان خراسان رضوی نیز با توجه به موقعیت خاص خود و قرار گرفتن در مسیر شاهراه اصلی غرب به شرق کشور و مشهد الرضا(ع) که سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران است به عنوان یکی از نقاط معین در امدادرسانی حوادث برای این منطقه و استانهای همجوار مشخص شده و یک پایگاه اورژانس هوایی در آن ایجاد شده است.

*پنج میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پایگاه اورژانس هوایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: از دستاوردهای مهم دولت در حوزه سلامت منطقه، راه اندازی اورژانس هوایی در سبزوار بود که آذرماه سال 94 با همکاری یگان هوایی نیروی انتظامی سبزوار شروع به کار کرد.

دکتر علیرضا مسلم تصریح کرد: برای ساخت این پایگاه بیش از پنج میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و این بالگرد با اجاره ماهانه یک میلیارد و 500 میلیون ریال از هوانیروز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی سبزوار قرار دارد. تمامی این هزینه ها بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است.

وی با بیان اینکه از 6 دانشگاه علوم پزشکی مستقر در خراسان رضوی اکنون دانشگاههای مشهد و سبزوار مجهز به اورژانس هوایی هستند، گفت: پایگاه هوایی اورژانس سبزوار، نوزدهمین پایگاه هوایی در مناطق محروم کشور است که با شعاع پروازی 150کیلومتر، توانایی پوشش و خدمت رسانی به
سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، اسفراین، جاجرم، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، نیشابور و تا نزدیکی های قوچان را دارد.

دکتر مسلم، با بیان اینکه میانگین زمان رفت و برگشت بالگرد در ماموریت های انجام شده حدود 40 دقیقه است، عنوان کرد: از این نوع اورژانس برای کمک پزشکی فوری در حوادثی که دارای مصدومان با تعداد بالا و بدحال است و به دلیل بعد مسافت امکان امدادرسانی سریع به آنها وجود ندارد، استفاده می شود.

یک مصدوم سانحه رانندگی در محور سبزوار- شاهرود که با بالگرد به بیمارستان انتقال یافته بود  گفت: شهریور امسال با خانواده خود قصد سفر به تهران را داشتیم که در کیلومتر 55 محور سبزوار به شاهرود دچار حادثه شدیم.
محمدرضا اکبری افزود: بر اثر این حادثه پای چپم از ناحیه استخوان ران و قفسه سینه ام دچار آسیب دیدگی شدید شد و همسر و فرزندانم نیز در این حادثه از نواحی مختلف بدن آسیب دیدند.

وی اظهار کرد: تکنیسین های اورژانس به سبب وخامت اوضاع جسمانی ام تشخیص دادند برای انتقال نیاز به استفاده از اورژانس هوایی است که بلافاصله با هماهنگی صورت گرفته به سرعت از طریق بالگرد به بیمارستان منتقل شدیم.

اکبری پس از حدود پنج ماه از بروز این حادثه گفت: امروز سلامت خود و خانواده ام را پس از لطف خدا، مرهون انتقال سریع به بیمارستان به وسیله اورژانس هوایی در این منطقه می دانم.

دهیار روستای برگو از توابع بخش روداب سبزوار نیز گفت: یکی از زنان باردار این روستا به وسیله امداد هوایی به بیمارستان منتقل شد و جان نوزادش نجات یافت.

علی ترشیزی افزود: بر اساس گزارش ماموران فوریتهای پزشکی جان نوزاد در معرض خطر بود که با اعزام بالگرد به روستا و تلاش تکنیسین های اورژانس هوایی با انتقال سریع این خانم باردار به بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار، نوزاد در بهترین شرایط متولد شد.

وی ادامه داد: کوهستانی و سخت گذر بودن مسیر روستا تا راه آسفالته و فاصله 80 کیلومتری آن تا نزدیک ترین مرکز درمانی، سبب تاخیر در خدمات رسانی آمبولانس های اورژانس به بیماران می شود که با راه اندازی اورژانس هوایی این مشکلات برطرف شده است.

*اورژانس هوایی یک ضرورت ملی
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عبور سالانه بیش از 6 میلیون خودرو سبک و سنگین از محورهای سبزوار، این مسیر را به یکی از 10 جاده پرخطر کشور تبدیل کرده است.

رمضانعلی سبحانی فر ادامه داد: از طرفی وجود نقاط سخت گذر در سطح شهرستان های غرب خراسان رضوی و منطقه کویری جنوب سبزوار، بیانگر اهمیت استقرار اورژانس هوایی در منطقه است.

او اظهار داشت: از آنجایی که انتقال زمینی بیماران با برخی محدودیت ها همچون زمان، مناطق سخت گذر، محدودیت ظرفیت کابین آمبولانس ها، تغییرات مکرر سرعت و ترافیک همراه است، انتقال به موقع هوایی مصدومان به مراکز درمانی یک ضرورت ملی به شمار می آید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خدمات اورژانس هوایی از 2 سال پیش در شهرستان سبزوار در دستور کار قرار گرفته، خاطرنشان کرد: این خدمت از مصادیق تحقق طرح تحول سلامت و ارتقای خدمات پزشکی در منطقه است که وزارت بهداشت سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه انجام داده است.
سبحانی فر گفت: گسترش پایگاه های اورژانس هوایی یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه توسعه خدمات بهداشت و درمان در مناطق محروم است که هم اکنون نیز به دنبال آن است تا با ادامه این روند دسترسی مردم را به فوریت های پزشکی در نقاط مختلف کشور از طریق هوا گسترش دهد.

*کاهش زمان رسیدن اورژانس به بالین بیمار
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار گفت: استفاده از امکانات اورژانس هوایی سبب سرعت بخشیدن در ارائه خدمات به بیماران و حفظ جان انسان‌ها بویژه در شرایطی که جان مصدومان در معرض خطر است می شود.

دکتر علی شریفان افزود: در حوادث جاده ای زمان طلایی برای انتقال مصدوم به مراکز درمانی بسیار حائز اهمیت است و استفاده از بالگرد، زمان انتقال مصدومان را تا یک چهارم مسافت زمینی کاهش می دهد.
وی عنوان کرد: از ابتدای امسال اورژانس هوایی سبزوار 70 سورتی پرواز داشته که 125 مصدوم و بیمار را جابه جا کرده و خدمات پزشکی لازم را به این افراد ارائه داده است.

دکتر شریفان اظهار کرد: از این تعداد 99 مصدوم تصادفی، 26 مصدوم بیماران غیرتصادفی شامل بیماران قلبی، سکته مغزی و زنان بارداری بودند که به وسیله بالگرد به بیمارستان ها منتقل شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار با بیان اینکه زمان رسیدن اورژانس هوایی به سرصحنه بستگی به شرایط جوی و جغرافیایی دارد، عنوان کرد: اما به طور میانگین هر پرواز بین 6 تا 10 دقیقه به محل حادثه می رسد.

وی با اشاره به اهمیت زمان در اورژانس های مامایی گفت: تیرماه امسال یک نوزاد در مسیر انتقال مادر به بیمارستان در بالگرد متولد شد که در صورت نبود بالگرد و تاخیر در زمان رسیدن بر بالین مادر باردار امکان آسیب به مادر و نوزاد وجود داشت.

شریفان با بیان اینکه استفاده از خدمت اورژانس هوایی عمومی است گفت: گروه آمبولانس هوایی، مجهز به وسایلی شامل دارو، دستگاه نوار قلب، دستگاه تنفس مصنوعی و برانکارد است که می تواند معالجه بیمار و فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به عهده بگیرد.

وی در خصوص برنامه اورژانس هوایی در ایام نوروز گفت: در این ایام در مسیرهای سبزوار- شاهرود و سبزوار- نیشابور 6 پایگاه اورژانس مستقر است و کدهای زمینی فعال است تا بلافاصله بر بالین مصدومان حضور یافته و در صورت نیاز به اورژانس هوایی، درخواست های لازم را اعلام نمایند.

وی با اشاره به چالش پیش روی اورژانس هوایی اظهار کرد: به دلیل محدودیت های پرواز در شب، خدمت رسانی به مصدومان با بالگرد از یک ساعت پس از طلوع آفتاب آغاز و تا یک ساعت پیش از غروب آفتاب به پایان می رسد.
26
 مرکز اورژانس شهری و روستایی با 29 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه موتورسیکلت آمبولانس و یک بالگرد زیر نظر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی اورژانس سبزوار فعالیت دارند.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.