اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 21 فروردين 1397 / کد مطلب: 12827 / نظرات: 0


نقش شهید صیاد شیرازی در اتحاد بین سپاه و ارتش در هشت سال دفاع مقدس


نقش شهید صیاد شیرازی در اتحاد بین سپاه و ارتش در هشت سال دفاع مقدس  در آستانه سالروز شهادت علی صیاد شیرازی، پای صحبت یکی از همرزمان آن شهید والا مقام در هشت سال دفاع مقدس نشستیم؛ این همرزم شهید صیاد شیرازی از نقش وی در اتحاد بین ارتش و سپاه برایمان گفت.

به گزارش ایکنا ، سخن گفتن از ایثار و شهادت تمامی ندارد و هر زمان بخش‌هایی از کتاب دوران دفاع مقدس را از زبان ناظران و حاضران در صحنه نبرد ورق بزنیم تازگی دارد، به ویژه سخنان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که بسیاری از خاطرات آن‌ها با درگذشتشان، در حال مدفون شدن هستند.
برای نوشتن خاطرات یکی از رزمندگان بسیجی هشت سال دوران دفاع مقدس در سلطان‌آباد، مرکز شهرستان خوشاب که این روزها به کشاورزی مشغول است، به این شهرستان می‌رویم.

سیدرضا ملکی یکی از این رزمندگان است، وقتی سخن از آن دوران می‌شود، گویی همچنان در منطقه نبرد حضور دارد و با همان شور و هیجان شروع به بیان خاطراتش می‌کند، در بین صحبت‌هایش نام شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بر زبانش جاری می‌شود و از او می‌خواهیم بیشتر در این رابطه برایم توضیح بدهد.
ملکی با بیان اینکه در اوایل جنگ، نظم خاصی بین بسیجیان در جبهه نبرد حاکم نبود، گفت: یکی دیگر از ضعف‌های بسیجیان مسلط نبودن و نداشتن آشنایی کافی با اصول حفظ اطلاعات نظامی بود زیرا آن‌ها از نیروهای مردمی بوده و آموزش نظامی ندیده بودند از همین رو ناخواسته در زمان مرخصی، زمان عملیات‌های نظامی را آشکار می‌کردند بدون اینکه از حساسیت این موضوع باخبر باشند.

اتحاد سپاه و ارتش و پیروزی در عملیات‌ها
وی با بیان اینکه از زمانی که شهید صیاد شیرازی به منطقه قدم گذشتند اتحاد بین سپاه و ارتش بسیار زیاد شد، گفت: با ادغام بخشی از نیروهای بسیجی در ارتش و استفاده از آموزش‌های تخصصی بسیاری از این افراد ورزیده و ماهر شدند که تخصص و ورزیدگی این افراد در عملیات‌های بعدی خود را نشان داد.
ملکی با ابراز اینکه در اولین برخوردی که با شهید صیاد در منطقه عملیاتی داشتم، قبل از عملیات والفجر بود، اضافه کرد: در آن زمان آن شهید گرانقدر بین نظامیان و بسیجیان سخنانی گفتند که بعد از گذشت ۴۵ سال همچنان در ذهنم است؛ وی در آن زمان گفت: «تا زمانی که جنگ و دفاع مقدس هست، عملیات والفجر هست». به خاطر دارم که نظامیان ایران در عملیات والفجر هشت توانستند شبه جزیره فاو در جنوب عراق را بگیرند.
ملکی که مدتی در تیم حفاظت پروازهای ایرانی حضور داشته است، تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی نیروهایی را تربیت کرد و اصولی را به بسیجیان و نیروهای نظامی آموخت که نتیجه‌اش پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات‌های مشترک بین سپاه و ارتش بود.

زیرک و تحصیل کرده
این رزمنده سپاه قدس در دهه ۶۰ در تشریح ویژگی‌های عضو شورای عالی دفاع، اظهار کرد: وی انسانی باتقوا، شجاع، ورزیده و آماده، باهوش و زیرک و نظامی تحصیل‌کرده و با دانشی بود که از تواضع و فروتنی خاصی برخوردار بود.
وی بیان کرد: من یک بسیجی ساده بوده و ۱۸ سال داشتم که با شهید صیادشیرازی آشنا شدم، او را یک فرد نظامی می‌دیدم که با آن همه قدرت و شوکت متواضع بود و همیشه احساس غرور داشتم و سعی می‌کردم مانند او آماده و ورزیده باشم و از تنبلی و کسالت پرهیز کنم.

ملکی که توفیق حضور در کنار رزمندگانی مانند سردار شهید فرومندی و سردار شهید باکری را نیز داشته است، اظهار کرد: اگر شهید صیاد را در یک کلمه بخواهم وصف کنم باید بگویم در دنیا افرادی مانند او انگشت‌شمار هستند.

و سخن آخر اینکه اگر درباره شهید صیاد شیرازی بخواهم سخنی اضافه کنم باید وصف او را در سخنان رهبر معظم انقلاب جستجو کنیم، جایی که درباه نبوغ این شهید والا مقام گفتند: «شاید امروز هم بعضی خیال کنند - که عملیاتی مثل عملیات بیت‌المقدّس، فقط یک هجوم انبوه انسانی بود! اینها سخت در اشتباهند. هیچ امواج انسانی، بدون فرماندهىِ قادرِ قاطعِ هوشیار، نمی‌تواند هیچ عملی را انجام دهد. در جنگ نظامی، سازماندهی و عملیات و فرماندهی و تاکتیک و دقّت‌نظر و موقع‌شناسی و ده‌ها عامل در کنار هم، دانش نظامی را به وجود می‌آورد و استعداد و نبوغ نظامی را نشان می‌دهد».

حضرت آيت‏‌الله خامنه‌اى، پس از شهادت اين شهيد بزرگوار در پيامي كه صادر کردند، بیان كردند: «امير سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداكار دين و قرآن، نظامى مؤمن و پارسا و پرهيزكار، سپهبد على صياد شيرازى، امروز به دست منافقين مجرم و خونخوار و روسياه به شهادت رسيد».

علی اکبر ملکی



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.