اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 22 آذر 1390 / کد مطلب: 1294 / نظرات: 0

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار/


طرح تجمیع و تجهیز اراضی و ایمن سازی قنات چشام در سبزوار اجرا می شود


طرح تجمیع و تجهیز اراضی و ایمن سازی قنات چشام در سبزوار اجرا می شود  معاون سازمان و مدیر جهاد كشاورزی سبزوار از اجرای مرحله دوم طرح تجمیع و تجهیز اراضی و ایمن سازی قنات روستای چشام بخش داورزن این شهرستان در سال جاری خبر داد. 
  
به گزارش خبرنگار ايرنا ، مهندس 'محمد جواد ايزديان ' اظهار داشت : اين طرح در سطح 50 هكتار با اعتباري معادل 550 ميليون ريال در اين شهرستان اجرا مي شود كه البته سه قبل طرح مطالعاتي آن به پايان رسيد و عمليات اجرايي آن از سال گذشته آغاز شد.

وي اعتبار مرحله اول اجراي طرح را 600 ميليون ريال اعلام كرد و افزود: 75 درصد آن از محل تسهيلات دولتي و مابقي آن از محل خود ياري تامين شده است .

رييس اداره امور زير بنايي جهاد كشاورزي سبزوار هم عمليات اجرايي اين طرح را شامل تسطيح ليزري اراضي ، احداث جاده بين مزارع ، احداث كانال انتقال آب و عمليات ايمن سازي قنات روستاي چشام دانست .

مهندس 'احمد باغاني ' هدف از اجراي طرح را استفاده صحيح از منابع آب و خاك ، افزايش راندمان آبياري به منظور افزايش توليد در واحد سطح عنوان كرد .

وي اظهار داشت :230 هكتار از اراضي قنات چشام تحت پوشش طرح قرار دارد كه تا كنون عمليات در 100 هكتار آن اجرا شده و با تكميل اجراي طرح 45 درصد در ميزان آب استحصالي صرفه جويي مي شود .

وي خرد بودن و پراكندگي اراضي ، عدم استفاده از ماشين آلات كشاورزي ، هدر رفتن آب در انهار به دليل مسير زياد آن ، بالا رفتن هزينه هاي كاشت تا برداشت و پائين بودن راندمان توليد در واحد سطح را از عوامل غير اقتصادي بودن كشاورزي در اراضي مذكور اعلام كرد.

اين مسوول گفت : روستاي چشام واقع در بخش داورزن داراي 2 رشته قنات است كه قنات چشام با ميزان آبدهي 35 ليتر در ثانيه سالانه 54 هكتار از اراضي آن زيركشت محصولات زراعي قرار مي گيرد.

شهرستان سبزوار 860 رشته قنات دارد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.