اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 23 خرداد 1397 / کد مطلب: 12970 / نظرات: 0


استاد سبزواری نقش مهمی در شکل گیری شعرهای انقلابی داشت


استاد سبزواری نقش مهمی در شکل گیری شعرهای انقلابی داشت  معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: استاد سبزواری شاعر انقلاب و خالق سروده های انقلابی بود که نقش موثری در شکل گیری شعرهای انقلابی داشت.

یوسف امینی در دومین سالروز درگذشت استاد سبزواری در این شهر افزود: این شاعر انقلاب به سبب بصیرت، آگاهی و ایمان، انقلابی بودن را در همه عرصه ها حفظ کرد.
وی با تاکید بر انتقال آثار این استاد به نسل جوان اظهار کرد: در این راستا تشکیل بنیاد بین المللی حمید سبزواری با همت مسئولان شهرستان سبزوار و پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: همچنین نامگذاری روزی به نام 'شعر انقلاب' در تقویم فرهنگی کشور در دستور کار است که نیاز به تصویب شورای انقلاب فرهنگی دارد.
یکی از شاعران معاصر انقلاب نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی های شعر استاد سبزواری گفت: در آثار پدر شعر انقلاب، تصنع و ساختگی به چشم نمی خورد و وی با خلوص نیت شعر سروده است.
افشین علا افزود: استاد سبزواری اشراف و استیلای خود بر توانمندیهای ادب فارسی را هیچ گاه فراموش نکرد و در کنار تعهدش به سبک خراسانی از نازک پردازی سبک هندی هم بهره برد.
وی اظهار کرد: استاد سبزواری فقط به سبب مضامین حامی انقلاب برجسته نشد بلکه در کنار اخلاق و تعهد، اشراف کامل بر قله های ادب و سخن فارسی نیز داشت.
وی گفت: استاد سبزواری یکی از یارن وفادار امام خمینی (ره) بود و هرگز از مردم جدا نشد و برهه های مختلف انقلاب نیز با اشعار سبزواری شناخته می شود.
علا افزود: مردم در روز ورود امام خمینی (ره) به کشور با شعر حماسی استاد سبزواری اشک شوق و در روز رحلت امام راحل نیز با سروده سوزناک او اشک ماتم ریختند.
وی اظهار کرد: یکی از دلایل ماندگاری نام و آثار استاد سبزواری، فداکاری همسر وی است که همواره چون نخلی پایدار حامی و همراه استاد سبزواری بود.
نشست ادبی شعر در دانشگاه حکیم سبزواری و شعرخوانی در آرامگاه استاد سبزواری با حضور شاعران انقلابی کشور از برنامه های مراسم دومین سالروز درگذشت استاد سبزواری بود.
حسین آقاممتحنی معروف به 'حمید سبزواری' شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته است سحرگاه 22 خرداد 1395 در 91 سالگی در یکی از بیمارستانهای تهران چشم از جهان فروبست و 26 خرداد در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد.
از آثار استاد سبزواری می توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.