اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 21 تير 1397 / کد مطلب: 13011 / نظرات: 0


ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در انتظار عبور از مشکلات زیست‌محیطی


ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در انتظار عبور از مشکلات زیست‌محیطی طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در سال 1390 به تصویب هیأت دولت رسید ولی با گذشت حدود 7 سال به‌دلیل مشکلات محیط زیستی بلاتکلیف مانده است.
 طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در سال 90 توسط دولت تصویب و به این شهرستان ابلاغ شد. اما  این طرح که توسط موسسه آبادانی دیار سربداران در بخش خصوصی در حال پیگیری است پس از 7 سال به دلیل مشکلات زیست‌محیطی هنوز در مرحله واگذاری زمین باقی‌مانده و تاکنون حتی زمینی برای شروع کار به این پروژه اختصاص نیافته است.

عدم وجود عزم ملی در مجموعه مدیریت شهری سبزوار برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با اشاره به آخرین پیگیری‌های خود در خصوص ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان، گفت: طی نشستی که چندی پیش با وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، در خصوص مشکل زیست‌محیطی این طرح گفت‌وگو شد و دستور واگذاری زمین از سوی این مقام مسئول صادر شد.

حسین مقصودی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار اظهار کرد: موضوع منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در مجلس هشتم به تصویب رسید ولی به دلیل سهل‌انگاری دولت دهم و دولت جدید و نداشتن توجه عملی و باور به مصوبات قانونی مجلس، این پروژه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل مؤثر در عدم پیشرفت این طرح عدم وجود عزم ملی در مجموعه مدیریت شهری سبزوار است که مسؤولان باید نسبت به تحقق این وعده چندین ساله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فرمانداری سبزوار مبنی بر اینکه تاکنون این نهاد جلسه‌ای با موسسه آبادانی دیار سربداران در مورد این منطقه برگزار نکرده است، بیان کرد: یک اختلافی میان تفکرات مختلف در شهرستان ایجاد شده است که متأسفانه این امر شهرداری، فرمانداری، شورای شهر، نمایندگان شهر و موسسه مذکور را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به آخرین پیگیری‌های خود در خصوص ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار گفت: طی نشستی که چندی پیش با وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد در خصوص مشکل زیست‌محیطی این طرح گفت‌وگو شد و دستور واگذاری زمین از سوی وزیر جهاد کشاورزی صادر شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه امیدواریم در سه ماه آینده مشکل واگذاری زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار حل شود، افزود: واگذاری زمین ابتدای کار است و در ادامه، این طرح نیازمند یک عزم همه‌جانبه از سوی مسؤولان شهرستان سبزوار است که اگر این موضوع محقق شود تأثیر بسزایی در توسعه منطقه دارد.

 توقف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به دلیل مشکلات محیط زیستی

دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پیشینه تاریخی سبزوار در بازرگانی و عملکرد چشمگیر آن در فعالیت‌های تجاری این منطقه را به یک‌قطب اقتصادی به‌خصوص در حوزه  بازرگانی تبدیل کرده است، گفت: وجود بیش از 35 هزار دانشجو، دانشگاه و دانشکده‌های متعدد در سبزوار باعث شده تا با برقراری ارتباط میان فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی  با بخش دانش، شرایط تولیدات صنعتی برمبنای دانش روز و علمی شدن صنعت و اقتصاد در شهرستان فراهم شود که این امر می‌تواند علاوه بر توسعه شهرستان سبزوار در توسعه اقتصادی استان و شرق کشور مؤثر باشد.

رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: وجود شعب بانکی متعدد این شهرستان یکی دیگر از عوامل مهم در تصویب طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار بوده است.

وی بیان کرد: همچنین وجود مراکز گوناگون خدمات شهری و برخورداری از امکانات مطلوب خدماتی ازجمله ظرفیت‌های موجود  در شهرستان است که می‌تواند پشتیبان فعالیت‌های اصلی اقتصادی در منطقه باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امکان مبادله کالا میان کشورهای غرب ایران با کشورهای آسیای میانه در قالب حمل‌ونقل ترانزیت از دیگر ویژگی‌های مهم این شهرستان در توسعه اقتصادی است.

سبحانی‌فر گفت: محدودیت توسعه فعالیت‌های کشاورزی به‌واسطه‌ کمبود منابع آبی و وجود نیروی کار ارزان، باعث شده تا نیروی کار شهرستان به سمت صنعت و خدمات هدایت شوند که در این زمینه ایجاد منطقه ویژه‌ اقتصادی در سبزوار از توجیه اقتصادی بالا برای اشتغال‌زایی برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی سبزوار هم‌اکنون به نام موسسه آبادانی دیار سربداران یکی از مؤسسات فعال بخش خصوصی است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمین این منطقه مشخص و برخی کارها در چند سال گذشته انجام‌شده ولی این طرح  به خاطر مشکلات زیست‌محیطی متوقف است و موسسه مذکور به دنبال رفع این مشکل است.

سبحانی‌فر تصریح کرد: این پروژه به نام بخش خصوصی است و  چندین بار اعلام‌شده که اگر مشکلی دارند بیایند تا با پیگیری مشکلات موجود برطرف شود.

 منطقه ویژه اقتصادی سبزوار یک طرح دولتی نیست

به گفته فرماندار سبزوار مناطق ویژه اقتصادی مناطقی هستند که به‌منظور پشتیبانی از فعالیت‌­های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایجاد می‌شوند.

احمد برادران در خصوص پیگیری‌های ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار به خبرنگار فارس گفت: منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، یک طرح دولتی نیست و مجوز این منطقه به نام موسسه آبادانی دیار سربداران به‌عنوان بخش خصوصی صادرشده است.

وی ادامه داد: زمانی که پیگیری این طرح آغاز شد که حتی طرح مجوز کارگروه زیربنای استان را نداشت و در حال حاضر این منطقه در مرحله بررسی محیط‌زیست است.

رئیس شورای اداری سبزوار ادامه داد: مشاور در حال تهیه طرح توجیهی است و این مطالعات در سازمان محیط‌زیست کشور و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه زمین منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به مساحت یک هزار و 200 هکتار در 30 کیلومتری شهرستان سبزوار در منطقه زعفرانیه مشخص و جانمایی شده است، بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سبزوار یکی از 13 منطقه ویژه اقتصادی در کشور بود که با پیگیری‌های نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی و مدیریت سیاسی شهرستان سبزوار توانست مجوزهای لازم را دریافت کند و این در حالی است که در آن دوران در سطح استان خراسان رضوی منطقه ویژه اقتصادی وجود نداشت و استان از نبود این مزیت رنج می‌برد.

برادران با اشاره به‌ضرورت ایجاد این منطقه در توسعه شهرستان، تصریح کرد: وجود منطقه ویژه اقتصادی در حوزه شهرستان سبزوار می‌تواند در توسعه منطقه و شهرستان تأثیر بسزایی داشته باشد و سبب رونق و شکوفایی اقتصاد در شرق کشور می‌شود.

وی با تأکید بر این که ایجاد این منطقه در 27 بهمن سال 1389 به دولت ابلاغ و در 20 اسفندماه سال 1390 توسط دولت تصویب‌شده بیان داشت: منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ازجمله مناطق ویژه‌ای است که تمام مزیت‌های موجود در مناطق ویژه  اقتصادی کشور در آن دیده‌شده و همین مزیت مهم سبب جذب سرمایه‌گذاران مختلف در این منطقه می‌شود.

فرماندار سبزوار با اشاره به قابلیت‌های سبزوار همانند حوزه تجاری، صنایع تبدیلی، صنعتی، دسترسی به راه‌آهن سراسری و قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب شرق و غرب و نزدیکی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، بیان کرد: این مزیت‌ها  می‌تواند به اینکه منطقه ویژه اقتصادی شهرستان یکی از موفق‌ترین مناطق ویژه کشور باشد کمک کند و به‌عنوان یک فرصت در حوزه صادرات و تبدیل مواد خام به محصول محسوب می‌شود.
فارس




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.