اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 تير 1397 / کد مطلب: 13020 / نظرات: 0

عضو هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات/


شأن و قامت خبرنگاران فروشی نیست


شأن و قامت خبرنگاران فروشی نیست عضو هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات با تاکید بر لزوم حفظ شأن اصحاب رسانه گفت: ارزش خبرنگاران  باید به درستی شناخته و حفظ شود زیرا اصحاب رسانه عاملان گردش اطلاعات و ارتقاء فکری جامعه بوده و قدر و قامتشان غیر قابل فروش است.
به گزارش بسیج رسانه؛ هوشنگ اعلم پیشکسوت مطبوعات و رسانه با تشریح روند تشکیل انجمن پیشکسوتان مطبوعات، اظهار داشت: اندیشه تشکیل این انجمن از 12 سال پیش با همراهی شماری از همکاران و دوستان روزنامه‌نگار شکل گرفت و اهدافی برای آن تعیین شد که مهمترین آنها تلاش برای انتقال تجربه و ارتقاء جایگاه خبرنگاران در جامعه بود.
وی افزود: سه سال پیش بالاخره راه‌اندازی و تاسیس انجمن وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شد تا از طریق انجمن پیشکسوتان مطبوعات تجربه‌های نسل گذشته روزنامه‌نگاران به نسل جوان‌تر منتقل شود.

** اهداف تاسیس انجمن پیشکسوت مطبوعات
این پیشکسوت مطبوعات و رسانه هدف اصلی تشکیل این انجمن را ضرورت انتقال تجربیات روزنامه‌نگاری به نسل جوان و اهالی رسانه عنوان کرد و گفت: به نوبه خود در تلاش هستم آن‌چه را که در طول سال‌ها فعالیت در عرصه روزنامه‌نگاری از روزنامه‌نگاران قدیمی‌تر در این حوزه آموخته‌ام به نسل جوان‌تر منتقل کنم.
« چرا که معتقدم جریان روزنامه نگاری که از زمان میرزا صالح شیرازی (محمد صالح کازرونی از نخستین دانش‌آموختگان ایرانی در اروپا و ناشر روزنامه‌ی کاغذ اخبار، نخستین روزنامه‌‌ی ایرانی را در 25 محرم 1253با چاپ سنگی و به خط نستعلیق در تهران به چاپ رساند) آغاز شده در سال‌های انقلاب دچار گسست بین نسلی شد. قطعا با انتقال تجربیات روزنامه‌نگاران قدیمی به نسل جوان‌تر اهل رسانه به شکل بهتری ادامه خواهد یافت».
هوشنگ اعلم در ادامه، دومین هدف از تاسیس این انجمن را تلاش برای ارتقاء سطح اعتبار و احترام اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در جامعه دانست.

** ضرورت جلوگیری از گسترش قلم فروشی
به گفته وی، نمی‌توانم به عنوان یک پیشکسوت مطبوعاتی شاهد کاهش ارزش کار اصحاب رسانه باشم به ویژه یکی از اهداف اصلی انجمن تلاش در جهت حفظ و ارتقاء حرمت روزنامه‌نگاران قدیمی در کنار همه نیروهای فعال در این عرصه است.
عضو هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات در ادامه سخنان خود تاکید کرد: بر این باورم چنانچه به موضوع امنیت شغلی، امرار و معاش، مسایل رفاهی، بهره‌مندی خبرنگاران از خدمات بیمه و... توجه جدی نشود. پدیده زشت و شوم قلم به مزدی در جامعه رسانه‌ای گسترش خواهد یافت.

** کناری‌گیری از انجمن پیشکسوتان مطبوعات
عضو هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات در ادامه سخنان خود در تشریح روند شکل‌گیری این انجمن، گفت: جدا از تلاش‌های دوستان دیگرم به ویژه آقایان مرتضی شادمانی و رضا قویفکر که صمیمانه برای تشکیل این انجمن تلاش کردند خود من شخصاً حدود یک سال دوندگی کردم تا انجمن را به ثبت برسانم اما متاسفانه بعد از شکل‌گیری انجمن متوجه شدم برخی دوستان نگاهشان به اهداف انجمن به گونه دیگری است و آن را به عنوان تشکل انتفاعی و محفلی خصوصی می‌بینند و نه تشکلی که همه‌ی روزنامه‌نگاران پیشکسوت فارغ از عقاید سیاسی‌شان در آن کنار هم باشند.

** انجمن خانه همه عقاید، گروه‌ها و جناح‌ها باشد
عضو هیت موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات که اخیراً اعلام کرد از این انجمن کناره‌گیری کرده است، گفت: برخی از دوستان با حضور و عضویت گروهی از روزنامه‌نگاران قدیمی که در روزنامه‌های غیر هم سو با عقاید سیاسی آن‌ها کار می‌کنند، مخالف هستند این در حالی است که من معتقدم مادامی‌ که خبرنگاران اخلاق حرفه‌ای و جایگاه و شأن این حرفه را رعایت کرده باشند جدا از عقاید سیاسی‌شان با داشتن شرایط سنی و سابقه لازم می‌توانند و باید در انجمن حضور داشته باشند.
« کما این‌که در عرصه‌های خبری هم در کنار هم حضور دارند و پیش از این هم داشته‌اند و بدون اصرار بر مواضع سیاسی خود یا رسانه‌شان در کنار هم کار کرده‌اند. لذا همواره تلاشم این بود که از همه عقاید و گروه‌ها و جناح‌ها با هر طرز تفکر و عقیده‌ای در این انجمن حضور داشته باشند اما ظاهرا این عقیده من به کام برخی از دوستان خوش نیامد و با من مخالفت کردند. در حالی که دائم هم از دموکراسی حرف می‌زنند».

** انتخابات اخیر انجمن ازنظر من مخدوش است
عضو مستعفی هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات در خاتمه به برگزاری انتخابات اخیر این انجمن اشاره و تصریح کرد: از نظر من انتخابات خرداد ماه سال جاری انجمن مخدوش بوده و برای اثبات این امر مدارکی دارم که در صورت نیاز ارائه خواهم کرد اما در عین حال برای همه اعضای انجمن و دیگر دوستان پیشکسوت مطبوعاتی آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم و امیدوارم این تشکل بجای محفلی برای افکار هم سو یک تشکل فراگیر بشود.
به گزارش ایرنا، نخستین مجمع عمومی انجمن پیشکسوتان مطبوعات31 خرداد ماه 97 با حضور شماری از روزنامه‌نگاران در کوی نویسندگان برگزار شد.
در انتخابات اعضای هیات مدیره و بازرس انجمن پیشکسوتان مطبوعات که با حضور نماینده‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، رضا قوی‌فکر با 40 رای، محمد بلوری با 30 رای، بهروز بهزادی با 27رای،علی‌اکبر قاضی‌زاده با 26رای ومسعود مهاجر با 24رای به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.
همچنین بهروزصادقی با 20 رای و ناصر بزرگمهر با 18 رای به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره انجمن پیشکسوتان مطبوعات انتخاب شدند. محمود هجرت نیز به عنوان بازرس و سیروس ظهیرمالکی به عنوان بارزس علی‌البدل انتخاب شدند. این انتخابات 41 رأی درست و 27 رای باطله داشت.

** ایده تاسیس انجمن
اعضای اصلی و اولیه هیات موسس انجمن پیشکسوتان محمد بلوری و هوشنگ اعلم بودند که از حدود 10 سال قبل ایده تشکیل انجمن را پی گرفتند و از دو سال پیش آقایان رضا قوی‌فکر، مسعود شهامی‌پور، ابراهیم رستمیان، مرتضی شادمانی، مسعود مهاجر و بهروز بهزادی هم به آن‌ها پیوستند و ضمن تدوین اساسنامه‌ای درصدد برآمدند تا روزنامه‌نگاران پیشکسوتی که تجربه بیش از30 سال حضور و فعالیت در رسانه‌ها را دارند و اغلب در سال‌های اخیر یا دست از کار کشیده‌ و فراموش شده‌اند یا همچنان به فعالیت‌ رسانه‌ای خود ادامه داده‌اند را در این تشکل گردهم بیاورند.

** انجمن جای سیاسی و دولتی نیست
طبق توافقی که میان اعضای هیات موسس صورت گرفته بود از همان ابتدا قرارشد که انجمن پیشکسوتان مطبوعات دولتی و سیاسی نباشد و زمینه فعالیت آن صرفاً فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و رفاهی اصحاب رسانه باشد.
بر همین اساس ایجاد امکانات برای ارتباط بیشتر پیشکسوتانی که بیش از30 سال در عرصه مطبوعات تلاش کرده‌اند، برای برگزاری جلسات تاریخ شفاهی مطبوعات و انتقال تجربه از پیشکسوتان به نسل‌ جدید روزنامه‌نگاران، ارتباط اعضای انجمن با دانشکده‌های روزنامه‌نگاری از جمله اهداف اصلی تاسیس این انجمن عنوان شد.
طبق اساسنامه انجمن پیشکسوتان مطبوعات، روزنامه‌نگار «پیشکسوت» کسی است که حداقل50 سال سن و30 سال سابقه فعالیت درعرصه مطبوعات داشته باشد.
همچنین هیاتی به نام ریش‌سفیدان مطبوعات متشکل از برخی اعضای هیات موسس تشکیل شود تا اگر فردی ادعا کرد 30 سال سابقه فعالیت در این عرصه را دارد با توجه به مدارکی که می‌تواند ارائه دهد امکان عضویت او در انجمن تایید یا رد شود. اعلم علت کنار کشیدن خود از این انجمن را برخی مسایل مربوط به تشکیل مجمع عمومی و عدم توجه به اصول بنیادی انجمن که مهم‌ترین آن کنار هم بودن همه‌ روزنامه‌نگاران با سابقه بدون توجه به عقاید سیاسی و جناحی‌شان بود و نگاه انتفاعی برخی از اعضای هیات مدیره به انجمن ذکر کرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.