اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 4 مرداد 1397 / کد مطلب: 13054 / نظرات: 0


30 ثانیه تا سقوط


30 ثانیه تا سقوط  اگر حساسیت فصلی داشته باشید شاید برای پیدا کردن یک قرص ضدحساسیت مجبور شوید به ‌چندین داروخانه مراجعه کنید ولی برای یافتن موادی که فروش و حمل آن مجازات های سنگین کیفری دارد، می توانید با چند پرسش ساده مرکز فروش آن را در برخی مناطق سبزوار پیدا کنید.
 گوشه کوچه و پیاده روهای برخی خیابان های سبزوار شاهد حضور افرادی است که بدون نگرانی و شاید هم با حاشیه ای امن به فروش مواد مخدر می پردازند و علاوه بر توزیع این مواد افیونی میان شهروندان، موجب مخدوش کردن چهره این مناطق شده اند.
این مناطق در میان مردم به محلی برای توزیع مواد مخدر معروف شده است و چنانچه فردی به دنبال تهیه مواد مخدر در این شهر باشد، آدرس این نقاط را به او می دهند.
چنین وضعی مدتهاست که موجبات ناراحتی ساکنان این مناطق را فراهم کرده و آنها از متولیان امر خواهان برخورد و جمع آوری خرده فروشان و مصرف کنندگان مواد مخدری هستند که آزادانه اقدام به این کار می کنند.
یکی از شهروندان محله قدس شهر سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: دیدن فروشندگان مواد مخدر در این محله دیگر عادی شده است و دسترسی به آنها راحت است فقط کافی است برای پیدا کردن آنها 30 ثانیه زمان صرف کنید.
علیرضا باغانی با بیان اینکه شهرت این منطقه به عرضه خرید و فروش مواد مخدر سبب بدنامی این محله شده است، افزود: رفت و آمد معتادان برای تهیه مواد مخدر در این محله آرامش زنان و فرزندان ما را سلب کرده و علاوه بر آن در صورتی که تصمیم به فروش خانه های خود داشته باشیم آن را به قیمت واقعی نمی خرند.
وی اظهار داشت: مدیران شهری باید تصمیم اساسی برای محلات حاشیه شهر که مکانی برای فروش مواد مخدر شده است بگیرند چرا که عدم برخورد به موقع و اثربخش با این معضل اجتماعی، علاوه بر کاستن از قبح این ناهنجاری زمینه نا امنی و مزاحمت برای شهروندان را فراهم می کند.
وی با قدردانی از زحمات نیروی انتظامی در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر گفت: پلیس در برخی زمانها طرح ضربتی پاکسازی مناطق آلوده و دستگیری سوداگران مرگ را اجرا کرده است اما خرده فروشان مواد افیونی پس از رهایی دوباره فعالیت خود را از سر می گیرند و هیچ تضمینی برای عدم بازگشت آنها به این فعالیت وجود ندارد.
یکی دیگر از شهروندان سبزوار با غیر قابل قبول دانستن توزیع مواد مخدر در برخی محله های سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: پلیس بارها با اقدامات ضربتی با متخلفان برخورد کرده اما این نهاد باید با استقرار دائمی یا موقت در برخی مناطق، مانع فعالیت مجرمانه قانون شکنان شود.
احسان نیکو افزود: بیشتر مصرف کنندگان مواد مخدر از ساعت 22 تا ساعات اولیه بامداد که رفت و آمد کمتر است به کوچه های برخی محلات مراجعه می کنند و به راحتی مواد خود را تهیه می کنند.
وی اظهار داشت: در محلاتی که توزیع مواد مخدر انجام می شود انواع آسیب های اجتماعی از جمله سرقت و زورگیری نیز وجود دارد که ساکنان این مناطق را در معرض آن قرار می دهد.
وی با بیان اینکه اغلب والدین توزیع کنندگان مواد مخدر، خود در دام اعتیاد گرفتار هستند گفت: والدین معتاد زمینه اعتیاد، ترک تحصیل، ناهنجاری و انواع آسیب های اجتماعی را برای فرزندان خود فراهم می کنند.
این شهروند درآمد چند ده میلیونی فروشندگان مواد مخدر و عدم پاکسازی کامل مکان های آلوده را از مهمترین دلایل فعالیت متخلفان دانست و افزود: برخورد با توزع کنندگان مواد مخدر اعم از خرده فروش و باندهای اصلی می تواند از اساسی ترین راهکارهای متولیان امر برای کاهش فروش این مواد خطرناک در جامعه باشد.
وی اظهار داشت: امیدواریم مسئولان پر تعدادی که وظیفه برخورد با پدیده شوم اعتیاد را دارند به مسئولیت خود عمل کنند تا امکان انجام اقدامات مجرمانه از افرادی که تا این حد گستاخ شده و آشکارا امنیت جامعه را خدشه دار می کنند گرفته شود.

* اشتهار به مواد مخدر جرم نیست
دادستان سبزوار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اشتهار به مواد مخدر جرم نیست، به این معنا که مطابق قانون، دستگیری خرده فروشان مواد مخدر بدون ادله جرم امکان ندارد و در صورت دستگیری نیز آزاد خواهند شد.
حسین اردمه با بیان اینکه این موضوع یک نقیصه قانونی است افزود: دستگیری افراد مضنون حتی با حضور نیروهای بسیج نیز امکان پذیر است اما به دلیل حرفه ای بودن این افراد آنان به محض ورود نیروها به منطقه و محل سکونت خرده فروشان، مواد مخدر یا آلات و ادوات جرم را معدوم می کنند.
وی اظهار داشت: البته این موضوع به معنای کم کاری دستگاه قضایی در مبارزه با مواد مخدر نیست بلکه ما مبارزه با این نوع جرایم را پیگیری می کنیم و از کوچکترین گزارش نمی گذریم.
وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر چند منزل مسکونی که در آن توزیع مواد مخدر انجام می گرفت پلمب شده است گفت: منازلی که به محلی برای توزیع مواد مخدر تبدیل شود از سوی دستگاه قضایی مهر و موم می گردد و اگر مالک ملک هم از تخلف خبر داشته باشد برابر ماده 13 قانون مبارزه با مواد مخدر، ملک به نفع دولت ضبط خواهد شد.
اردمه همچنین با ابراز تاسف از نبود مکانی برای نگهداری معتادان در سبزوار افزود: برای نگهداری معتادان موضوع ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر، مکانی در شهرستان سبزوار وجود ندارد و تنها مرکز دولتی ترک اعتیاد در مرکز استان است که آن هم ظرفیت بسیار محدودی دارد.
وی اظهار داشت: به همین دلیل حدود 300 نفر از محکومان جرایم مواد مخدر در سبزوار به اردوگاهی در چناران فرستاده شده اند.

*بدون عزم همگانی امکان حذف مواد مخدر فراهم نیست
فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: برخورد با خرده فروشان مواد مخدر برای پلیس کار سختی نیست اما از بین بردن کامل این معضل اجتماعی بدون عزم همگانی امکان پذیر نیست.
سرهنگ سیدمحمد هاشم زاده هاشمی افزود: سوال اساسی این است که بعد از جمع آوری این افراد چه اتفاقی می افتد؟ آیا وقتی این افراد آزاد می شوند بی خانمانی و مشکلات آنها حل می شود ؟
وی اظهار داشت: حل نشدن این مشکلات سبب می شود افراد مزبور در زمان کوتاه پس از آزادی به فروش مواد مخدر بپردازند و دوباره به کف خیابان ها بازگردند.
وی گفت: از طرفی آگاه سازی و آشنایی خانواده ها با انواع آسیب های مواد مخدر به وسیله رسانه ها و طریقه و نوع برخورد صحیح با فرد مصرف کننده نقش بسیار مهم در پیشگیری از فعالیت خرده فروشان مواد افیونی در جامعه دارد.
سرهنگ هاشم زاده هاشمی افزود: طی 2 ماه اخیر ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر طی چند عملیات با شناسایی پاتوق های تهیه و توزیع مواد مخدر و پاکسازی چند محله 10 خرده فروش را دستگیر کردند که در مجموع 25 کیلو گرم تریاک و مواد افیونی صنعتی از آنان کشف شد.
وی با بیان اینکه مواد مخدر به عنوان یک پدیده شوم تهدیدی برای سلامت جامعه است اظهار داشت: باید با آموزش در مدارس و انجمن های جوانان آگاهی های لازم به آنها داده شود تا جامعه ای سالم و پویا داشته باشیم.
شهرستان سبزوار از بزرگترین شهرستان های استان خراسان رضوی است که با 306 هزار نفر جمعیت در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
ایرنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.