اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی


اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 9 اسفند 1397 / کد مطلب: 13209 / نظرات: 0

معاون وزیر کشور:


بیانیه گام دوم انقلاب نگاهی نو به توسعه شهرها دارد


بیانیه گام دوم انقلاب نگاهی نو به توسعه شهرها دارد  معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: بیانیه گام دوم انقلاب راهبرد و گفتمان جدیدی در توسعه شهرها با معماری ایرانی اسلامی دارد لذا حرکت در این مسیر تحولی بزرگ به سوی شهرها با نمایش تاریخ، هویت، اصالت و شکوه گذشته است.

مهدی جمالی نژاد در 'همایش ملی بررسی تجارب بازآفرینی شهری در محله ها و محدوده های هدف ایران' در سبزوار افزود: در پنجمین دهه پنجم انقلاب اسلامی و آغاز چله دوم انقلاب رویکرد شهرها به لحاظ معماری، میراث فرهنگی و معنوی به سمت شهرهای ایرانی اسلامی می باشد و بر این اساس حرکتی نو در شورای انقلاب فرهنگی برای تبدیل معماری شهرها آغاز شده است.
وی ادامه داد: 110 سال از عمر کاری شهرداریها در ایران می گذرد اما با وجود اقدامات و اجرای طرحهای مختلف هنوز مشکل و معضلات کلانشهرها برطرف نشده که رفع آن نیازمند تغییر رویکردها است.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها گفت: ایجاد شهرهای بانشاط ، پویا و با کیفیت زندگی بالا با عناصر ایرانی اسلامی نیاز به ارتباط نزدیک و مستمر مردم، مدیران شهری و مسئولان دستگاههای مختلف دارد.
وی مبنای توسعه شهرها را تاکنون 'کالبدی، فیزیکی، سخت افزاری و سازه ای' توصیف و بیان کرد: برای ایجاد نشاط و شادابی در فضاهای شهری باید به شهرها به عنوان موجود زنده نگاه کرد.
جمالی نژاد به هزار و 279 شهر و 37 هزار دهیاری در سطح کشور اشاره و بیان کرد: شهرها و روستاها می بایست با توجه به بوم و هویت خود توسعه یافته و برنامه ریزی در این چارچوب بر مبنای شاخصهای توسعه هر منطقه باشد. تاکنون در امر توسعه شهرها بیشتر به سمت آزمون و خطا رفته ایم اما نیازمند نگاهی جدیدی در حوزه بازآفرینی شهری هستیم که در دولت تدبیر و امید نگاه بازگشت به گذشته به لحاظ هویتی پیگیری می شود.
وی افزود: حرکت به سوی بازآفرینی مناطق شهری نیازمند مقدماتی است که باید پس از بازاندیشی و بازخوانی این اقدامات آغاز شوند. برای اجرای طرح بازآفرینی شهری 137 قطعه زمین به مساحت دو میلیون مترمربع در سطح کشور شناساسی شده است. از این میان که 86 قطعه با مالکیت دولتی، 41 قطعه با مالکیت شهرداری و 10 قطعه غیر دولتی هستند. همچنین پنج هزار و 438 طرح مسکن در دست اجرا می باشد و تاکنون شش هزار 371 واحد مسکونی ساخته شده اند.
معاون وزیر کشور ادامه داد: مقاومت دستگاههای اجرایی برای واگذاری زمینهای مالکیت دولتی، فقدان اطلاع کافی سرمایه گذاران بخش خصوصی و منع صدور پروانه برای زمینها برخی از مشکلات حوزه بازآفرینی شهری در سطح کشور هستند.
فرماندار سبزوار نیز در 'همایش ملی بررسی تجارب بازآفرینی شهری در محله ها و محدوده های هدف ایران' گفت: بازآفرینی مناطق شهری یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید می باشد که در آن توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جایگزین مداخلات کالبدی شده است.
احمد برادران افزود: ستاد بازآفرینی سبزوار به عنوان نخستین شهر کشور سال 1393 تشکیل و پس از آن ظرف سه سال با هم افزایی نهادهای مختلف شهری و مشارکت جوامع محلی 114 اقدام بازآفرینی شهری در محلات هدف سبزوار تعریف شد.
وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی، کنشگران اجتماعی محلات و سازمانهای مردم نهاد اقدامات عمران شهری، ساخت بوستان، مدرسه ابتدایی، کمربندی، پایگاه بهداشت، ایجاد کتابخانه و مهدهای کودک در مناطق هدف سبزوار اجرا شده است.
رئیس اداره بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سبزوار نیز در این همایش گفت: سبزوار به عنوان دومین شهر خراسان رضوی پس از مشهد با پدیده حاشیه ‌نشینی روبرو است چنانکه 20 درصد مساحت و 33 درصد جمعیت این شهر در محلات هدف بازآفرینی سکونت دارند.
مهدی برزویی افزود: موضوع بازآفرینی در محلات هدف سبزوار از سال 1394 آغاز شد و تاکنون107 اقدام در محلات هدف این شهر با همکاری دستگاههای مختلف اجرا شده است. در گام دوم بازآفرینی محلات هدف شهر سبزوار 70 برنامه محوری مشخص شده و در دستور کار قرار دارد.
شهر سبزوار سه هزار و 754 هکتار وسعت دارد. 800 هکتار از این گستره سکونتگاه غیررسمی و 186 هکتار آن بافت فرسوده است.
'همایش ملی بررسی تجارب بازآفرینی شهری' با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، سازمان شهرداریها و امور شهری و شوراها، استانداری خراسان رضوی، ستاد بازآفرینی، فرمانداری و شهرداری سبزوار برپاشده است. ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.