اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی


اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 29 خرداد 1398 / کد مطلب: 13245 / نظرات: 0

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:


شریعتی اندیشمندی دردمند بود


شریعتی اندیشمندی دردمند بود  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دکتر علی شریعتی اندیشمندی دردمند بود که میان روشنگری و دینداری پیوندی کاربردی ایجاد کرد.

‌سیدعباس صالحی روز چهارشنبه در پیامی به مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی در روستای مزینان شهرستان داورزن افزود: نه روشنگری شریعتی بهانه‌ای برای دین گریزی شد و نه دینداری او زمینه‌ای برای تحجر فراهم آورد.
در این پیام آمده است: او نقاط اشتراک روشنی میان روشنگری و دینداری ترسیم کرد و هم نشینی و تعامل این دو را رونق بخشید و در عین حال با نگاه انتقادی به هر دو عرصه با بیانی شیوا و مؤثر توانست با مردم زمان خود و نیازهای زمانه سخن بگوید.
در بخش دیگری از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: چهل و دو سال از درگذشت استاد فقید دکتر علی شریعتی می‌گذرد و سالروز درگذشت فرزند مزینان فرصت مغتنمی است تا با پرداختن به ابعاد و اصلاح اندیشه این سرمایه فرهنگی و ملی معاصر تجربه گرانسنگ او را در جامعه امروز و در مواجهه با مسائل و نیازهای این زمان به کار بگیریم.
در ادامه پیام صالحی آمده است: او هم با دردهای جامعه پیوند داشت و هم از تحولات جهانی مطلع بود و این ویژگی برجسته در اندیشه دکتر شریعتی موجب شد تا پنجره‌های نو در مقابل دیدگان مردم ستمدیده آن زمان گشوده شود و از این رو انسان‌های دغدغه مند پر شماری در گفتمان شریعتی خود را بازیافتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده است: اندیشه و تجربه دکتر شریعتی محدود به یک دوره تاریخی نیست همچنان که آوازه و شهرت او محصور به ایران و مرزهای جغرافیایی آن نمانده است.


به گزارش ایرنا مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر علی شریعتی با حضور علاقه مندان و اندیشمندان در روستای زادگاهش "مزینان" شهرستان داورزن برگزار شد.
در این مراسم همچون سالهای گذشته اهالی مزینان و دوستداران دکتر علی شریعتی، فرهیختگان، استادان و دانشجویان گرد هم آمدند و یاد مرحوم دکتر علی شریعتی، پدر اندیشمندش استاد محمد تقی شریعتی و همسر فرهیخته اش دکتر پوران شریعتی رضوی را گرامی داشتند.
دکتر علی شریعتی مزینانی دوم آذرماه ۱۳۱۲ در روستای مزینان از توابع شهرستان داورزن که آن زمان در تابعیت سبزوار بود چشم به جهان گشود. وی پژوهشگری دینی، جامعه شناس، تاریخ دان و ادیبی مبارز و فعالی مذهبی، سیاسی و از نظریه پردازان انقلاب اسلامی بود که ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در سن ۴۴ سالگی در انگلستان درگذشت و در زینبیه شهر دمشق سوریه به خاک سپرده شد.
خودسازی انقلابی، ابوذر، بازگشت، ما و اقبال، تحلیلی از مناسک حج، شیعه، نیایش، تشیع علوی و تشیع صفوی، اسلام شناسی، کویر، زن، تاریخ و شناخت ادیان، حسین وارث آدم، علی حقیقتی بر گونه اساطیر و جهان بینی و ایدئولوژی عناوین برخی از آثار پرشمار دکتر علی شریعتی هستند.
روستای مزینان در حاشیه کویر و در حدود پنج کیلومتری جنوب شهر داورزن در غرب سبزوار قرار دارد.
ایرنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.