اخبار سبزوار پيام : ورزشی





اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 1 تير 1398 / کد مطلب: 13252 / نظرات: 0


همایش ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی کشور در سبزوار برگزار شد


همایش ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی کشور در سبزوار برگزار شد  نخستین همایش ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی جمعه شب با حضور ورزشکاران و مرشدانی از سراسر کشور در پارک سلامت سبزوار برگزار شد.

سرپرست هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه ای سبزوار گفت: این همایش با حضور ۱۱۰ ورزشکار و ۳۰ مرشد از سراسر کشور به همت مدیریت فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری سبزوار و همکاری هیأت ورزش‌های پهلوانی سبزوار برگزار شد.

مجتبی نقیب زاده هدف از برگزاری این همایش را ترویج فرهنگ پهلوانی دانست و افزود: شهرستان سبزوار از قطب‌های رشته ورزشی زورخانه‌ای و پهلوانی کشور است و تاریخ این رشته ورزشی در این منطقه به زمان نهضت سربداران می‌رسد.
وی اضافه کرد: هم اینک ۳۰۰ ورزشکار پهلوانی و زورخانه ای در رده‌های سنی نونهالان تا پیشکسوتان در شش زورخانه این شهر فعالیت دارند همچنین ۳۰ مرشد برجسته در سبزوار حضور دارند که برخی از آنها در سطح کشوری و بین المللی هستند.
سرپرست هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه ای سبزوار گفت: ورزش زورخانه ای با اقتدا به حضرت علی (ع) جایگاه والایی در ترویج فرهنگ پهلوانی دارد و ورزشکاران این رشته علاوه بر قدرت جسمانی، به صفات اخلاقی توجه داشته و از نظر تقوا، سخاوت و بخشش سرآمد هستند.
نقیب زاده افزود: ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای از زمان نهضت آزادیبخش سربداران در برابر مغولان در این منطقه ریشه دوانیده و 'عبدالرزاق' مؤسس نهضت سربداران که خود پهلوانی نامدار بود در آن زمان ورزشگاه‌هایی برای تمرین، آمادگی و پرورش روح و جسم سپاهش برای رزم در مقابل عناصر بیگانه ایجاد کرده بود.
وی ادامه داد: حرکاتی همچون گرز، کمان و سپر، میل و ضرب، شنو، پازدن و چرخ زدن نمادهای ورزش زورخانه ای و پهلوانی است.
در پایان این مراسم از ورزشکاران و مرشدان پیشکسوت و قهرمان شهرستان سبزوار قدردانی شد.
۱۷ شوال همزمان با نبرد حضرت علی (ع) با عمرو بن عبدود در جنگ خندق، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نام گذاری شده است.
ایرنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.