اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 6 تير 1398 / کد مطلب: 13276 / نظرات: 0


مختومه شدن پرونده ۲۰ ساله با گذشت وراث در خوشاب


 رئیس دادگستری خوشاب با اشاره به یکی از پرونده‌های ۲۰ ساله در زمانی که شهرستان خوشاب، دادگستری نداشت و در سبزوار در حال رسیدگی بود، گفت: این پرونده بعد از ۲۰ سال رفت و آمد به دادگاه سبزوار با گذشت دو نفر از ورثه بسته شد.

 سیدجعفر طیار صابری، رئیس دادگستری خوشاب اظهار کرد: برخی افراد خودشان از قانون اطلاع دارند و اگر به آن عمل و نفقه همسرشان را پرداخت کنند، در زمان کوتاهی این پرونده بسته خواهد شد. در کشورهای خارجی ۹۰ درصد مردم به احکام صادره در دادگاه‌ها به‌عنوان یک مرجع قانونی اعتراضی ندارند، در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.
وی با اشاره به تحف‌العقول، رساله حقوقی امام سجاد(ع) که مشکلات دادگستری خوشاب را در ۱۴۰۰ سال گذشته عنوان کرده است، افزود: «حق همسر آن است که بدانی خدای عزوجل او را برای تو مایه‌ آرامش و انس قرار داده؛ پس بدان که این سکونت و انس نعمتی از سوی خداوند در حق تو است. پس همسرت را گرامی بدار و با او مدارا کن، اگر چه رعایت حق تو، بر او لازم‌تر است. بی‌شک او بر تو حق رحمت و دلسوزی دارد، چون او در بند و اسیر تو است و تو باید خود خوراکش دهی و بپوشانی‌اش، و چون نادانی کند، ‌او را ببخشایی».
رئیس دادگستری  خوشاب افزود: در بخش دیگری از این رساله حقوقی ذکر شده «و حق خصمی که بر تو ادعا دارد (مدعی) اگر آنچه دعوی کند درست باشد تو گواه او بر خود باشی و بر او ستم نکنی و حق او را به کمال بدهی و اگر دعوی باطل کند، با او مدارا کنی و جز راه مدارا پیش نگیری و در کار او خدای خویش را به خشم نیاوری و اما حـق کسی که تو علیه او اقامه دعوی نموده‌ای (مدعی علیه) بر تو آنست که اگر در دعوی خود راست گو باشی، به نیکویی با وی سخن گویی و حق او را انکار نکنی و در مطالبت خود از دروغ‌گویی بپرهیزی».
رئیس دادگستری خوشاب با اشاره به یکی از پرونده‌های ۲۰ ساله در زمانی که شهرستان خوشاب، دادگستری نداشت و در سبزوار در حال رسیدگی بود، بیان کرد: این پرونده بعد از ۲۰ سال رفت و آمد به دادگاه سبزوار با گذشت دو نفر از ورثه بسته شد.
وی افزود: در بیشتر پرونده‌های تقسیم ماترک که گاهی در روستا تعداد املاک بیش از بیست مورد و ورثه حدوداً ۱۰ نفر است، تعدادی از ورثه مدعی صلح یا خرید برخی از ماترک می‌شوند و چون اسناد عادی و این ادعاها نیز زمان‌بر است، بر همین اساس سال‌ها طرفین با هم طرح دعاوی متعدد داشتند که با دعوت به سازش، صرف‌نظر کردن افراد مدعی از مدارک عادی و همچنین ایجاد صلح میان آنان، با کوتاه آمدن دو نفر و قبول سایران، سازش صورت گرفت.
صابری عنوان کرد: در ابتدای ورود به دادگستری خوشاب پرونده‌های مانده، بالغ بر ۵۰۰ پرونده بود و در حال حاضر به ۱۵۹ مورد رسیده است. در سال ۹۷ ورودی پرونده به دادسرای خوشاب ۱۳۵۳ مورد که ۱۳۰۶ پرونده مختومه شده است.
وی عنوان کرد: با تلاش هفت ماهه و شبانه‌روزی برای کاهش پرونده‌ها، ۱۴۱۱ پرونده به دادگاه خوشاب وارد و ۱۴۲۳ پرونده مختومه شد. همچنین در پایان سال ۹۷ نیز تعداد ۱۷۵ پرونده، باقی مانده بود.
رئیس دادگستری خوشاب در بخش پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف شهرستان خوشاب نیز بیان کرد: ۵۳۳ پرونده در سال گذشته داشتیم که تمام آن‌ها مختومه شده و در حال حاضر ۷۵ پرونده در حال رسیدگی است.

صابری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه کلاه‌برداری‌های تلفنی در این شهرستان زیاد شده با هشدار به مردم برای پیشگیری و فریب نخوردن، اظهار کرد: بیشتر این سوء استفاده‌ها به دلیل بهره‌برداری از طمع انسان‌هاست.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه گاهاً برخی از پزشکان نیز در این روش با استفاده از بیان قراردادهای طمع‌انگیز از سمت سوء‌استفاده کنندگان مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، بیان کرد: از روش‌های دیگر این افراد، ادعای برنده شدن جوایز افراد فریب‌خورده است و با این روش، آن‌ها را پای دستگاه عابر بانک کشیده و حساب بانکی‌شان را خالی می‌کنند و چقدر زیبا امام باقر(ع) در این رابطه فرموده است: «مثل الحریص علی‌الدنیا مثل دوده القز، کلما ازدادت من القز علی نفسها لفا کان ابعدلها من الخروج، حتی تموت غما؛ حکایت حریص به دنیا، داستان کرم ابریشم است که هرچه بیشتر ابریشم بر خود می‌تند، با بیرون آمدن از پیله بیشتر فاصله می‌گیرد تا آنکه سرانجام می‌میرد».
رئیس دادگستری خوشاب همچنین با اشاره به توهین برخی افراد در زمان رسیدگی به پرونده‌ها به قضات و عدم اطلاع از کار قضایی توسط اکثر مراجعه‌کنندگان گفت: ما خدمتگزار مردم هستیم، اما در زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی براساس ادله قانونی و مستندات حکم صادر می‌شود و به‌عنوان نمونه آقایی که گوسفندان خودش را بدون هیچ سند و مدرکی به فردی تنها بر حسب اعتماد واگذار کرده و به گفته خودش پولی دریافت نکرده است، از قاضی توقع پرداخت پول گوسفندانش را بدون ارائه ادله محکمه‌پسند و بدون ارائه مستندات قانونی نداشته باشد.ایکنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.