اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 6 تير 1398 / کد مطلب: 13277 / نظرات: 0


3 شهر خراسان رضوی آرامگاه ابدی ۴ شهید گمنام هستند


3 شهر خراسان رضوی آرامگاه ابدی ۴ شهید گمنام هستند مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: 3 شهر سبزوار، جوین و خوشاب آرامگاه ابدی 4 شهید گمنام می‌شوند.
سردار حسینعلی یوسف علیزاده  در نشست خبری ستاد بزرگداشت شهدای گمنام که در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد، گفت: همزمان با سال روز شهادت امام جعفر صادق(ع)  رئیس مکتب شیعه و شهادت شهید بهشتی و یارانش، ۴ شهید گمنام در خراسان رضوی تشییع می‌شوند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه امروز اقتدار و عزت خود را مدیون شهدا هستیم، ادامه داد: قبل از انقلاب ما بدون اجازه آمریکا نمی‌توانستیم آب بخوریم، اما امروز به لطف شهدا باعزت و اقتدار در دنیا حضور داریم.

وی با اشاره به ساقط کردن پهباد متجاوزگر به آب‌های کشور، بیان کرد: با وجود خشم و غضب آمریکا، نظام سلطه هیچ کاری نتوانست انجام دهد، همه این اتفاق را حق ایران دانستند و به قدرت نظامی کشور ما اذعان داشتند.

یوسف علیزاده عنوان کرد: قبل از انقلاب نظام شاهنشاهی نوکر آمریکا بود و بدون اجازه آن‌ها نمی‌توانست هیچ کاری انجام دهد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت:  شهدا قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و باید قدر این مولفه‌های قدرت را بدانیم.

وی با اشاره به تشییع ۱۵۰ شهید در کشور، متذکر شد: پنج‌شنبه ۶ تیرماه همه این ۱۵۰ شهید تشییع می‌شوند و سپس هر کدام از این شهدا به مناطقی که قرار است دفن شوند، منتقل می‌شوند.

یوسف علیزاده با بیان اینکه برای شناسایی این شهدا بعد از تفحص از آن‌ها آزمایش ژنتیک گرفته می‌شود که در آزمایش این ۱۵۰ شهید تعدادی از آن‌ها شناسایی شدند، یادآور شد: سهم خراسان رضوی از این شهدای گمنام ۴ شهید است که در شهرستان‌های سبزوار، جوین و خوشاب تدفین می‌شوند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان کرد: از این چهار شهید، دو شهید که یکی در تفحص منطقه شلمچه در علمیات کربلای پنج و دیگری در منطقه شرهانی در علمیات محرم شهید شده‌اند در شبستان باغ ملی تربت حیدریه به خاک سپرده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش عطاملک در جوین میزبان شهیدی است که در منطقه بصره در علمیات رمضان تفحص شده است، اضافه کرد: سلطان‌آباد خوشاب نیز میزبان  شهیدی که در منطقه شلمچه و در عملیات کربلای پنج شهید شده، می‌شود.

یوسف علیزاده در رابطه با ویژه برنامه‌های استقبال از پیکر پاک این شهدا، گفت: صبح روز جمعه ۷ تیر ماه در مقابل درب پاویون وی آی پی فرودگاه هاشمی‌نژاد از این شهدا استقبال می‌شود، به احتمال زیاد سخنرانی و مداحی نیز در این مکان داریم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: بعد از این مراسم، شهدا به حرم منتقل می‌شوند و بعد از طواف و خواندن نماز جمعه برای تشیع به شهرستان‌های اشاره شده منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه طبق آداب و رسوم هر شهر برای این شهدا مراسمی گرفته می‌شود، تصریح کرد: در خراسان رضوی، ۹۵ نقطه و ۳۰۱ شهید گمنام دفن هستند که تاکنون ۶ پیکر از این شهدا گمنام به وسیله آزمایش ژنتیک شناسایی شده‌اند.

یوسف علیزاده نسبت به نبود اِلمان شهدا در بعضی از شهرهای خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: هنوز اِلمان ۳۰ نقطه از مناطقی که آرامگاه شهدای گمنام در آنجا واقع شده، ساخته نشده، بنابراین با پیگیری‌های صورت گرفته، اخیرا ساخت اِلمان شهدا در ۱۵ نقطه از این ۳۰ نقطه، با تامین هزینه‌های انجام شده آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی مناسب نبودن مکان تدفین بعضی از شهدا را یکی از علل ساخته نشدن اِلمان برای آن‌ها ذکر و بیان کرد:  تلاش داریم تا آخر سال ۹۹  ساخت اِلمان تمام شهدا گمنام آغاز شود.

وی در بخشی از سخنان خود به ادامه ساخت موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی اشاره کرد و یادآور شد: زمینی که برای موزه دفاع مقدس در نظر گرفته‌ایم ۱۲ هزار مترمربع  است که در فاز اول تلاش داریم ۶ هزار مترمربع آن را که شامل مرکز اسناد، پژوهشکده و مرکز مقاومت است تا پایان سال ۹۹ ساخته شود.

یوسف علیزاده بیان کرد : طی رایزنی‌های صورت گرفته با شهرداری و شورای شهر مشهد حدود ۴۰ میلیارد تومان بودجه برای ساخت موزه دفاع مقدسی اختصاص یافته که باتوجه به تورم به نظر نمی‌رسد بتوانیم کل پروژه را با این اعتبارات به اتمام برسانیم.فارس



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.