اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 10 مرداد 1398 / کد مطلب: 13363 / نظرات: 0


گوشت مرغ، فراوان اما گران


گوشت مرغ فراوان اما گران  قیمت گوشت مرغ در شهر سبزوار این روزها در شرایطی از مرز ۱۴۲ هزار ریال در هر کیلو عبور کرده است که ۳۶۰ واحد مرغداری این شهرستان بدون کاهش تولید نسبت به گذشته روزانه بیش از ۹۳ تن گوشت سفید تولید می کنند.

واحد های مرغداری سبزوار سالانه ۱۷ میلیون قطعه مرغ و ۳۴ هزار تن گوشت سفید تولید می کنند که ۷۵ درصد آن مازاد بر مصرف این شهرستان است و با ورود به بازار مشهد و استانهای همجوار بخش مهمی از نیاز مردم به این کالای اساسی را برطرف می کند.

با توجه به شرایط مناسب تولید در حوزه مرغ و فراوانی آن، قیمت گوشت گرم مرغ در این منطقه همچنان رو به افزایش است، قیمتی که بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار کشور باید برای مصرف کننده کیلویی ۱۲۹ هزار ریال باشد.

بخشی از نهاده‌ های دامی وارداتی با ارز آزاد تامین شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: یکی از دلایل گرانی گوشت مرغ، نوسان در قیمت نهاده های دامی است که باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود ولی به دلیل ایجاد مشکلات در روند تامین آن و بروز وقفه های مقطعی، نوساناتی در قیمت مرغ به وجود آمده است.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: در صورتی که تامین نهاده های طیور در یک دوره جوجه ریزی دچار چالش شود، تامین آنها با ارز آزاد منجر به افزایش قیمت مرغ می گردد.

وی اظهار داشت: اگر نهاده های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی و به میزان نیاز در اختیار مرغداران قرار گیرد، می توان قیمت گوشت مرغ را کاهش داد و تا زمانی که میان نهاده های دامی دولتی و آزاد تفاوت قیمت وجود داشته باشد، دلالان با ایجاد بازار سیاه قیمت ها را مشخص می کنند.

وی گفت: افزایش قیمت نهاده‌ های مرغ شامل ذرت، کنجاله و سویا سبب نارضایتی تولیدکنندگان شده که باید برای جلوگیری از نوسانات نرخ نهاده‌ ها و قیمت گوشت مرغ، پرداخت یارانه مستقیم برای تامین نهاده ها در نظر گرفته شود یا ارز مورد نیاز آنها تامین گردد.

سبحانی فر با بیان اینکه شرایط کافی در کشور برای تامین مرغ مورد نیاز خانوارها وجود دارد افزود: برای جلوگیری از هرگونه کمبود باید ستاد تنظیم بازار وارد عمل شده و برنامه ریزی های لازم را برای مواقع حساس انجام دهد.

هزینه های تولید مرغ در فصل گرما افزایش می یابد

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار نیز گفت: هر چند آمار جوجه ریزی در فصل تابستان نسبت به فصول دیگر حدود ۱۱ درصد افزایش می یابد اما گرمای هوا و در نتیجه تلفات زیاد در مرغداری ها سبب افزایش قیمت مرغ در بازار می شود.

ولی الله جغتایی افزود: از طرفی هوای گرم سبب تغذیه ضعیف مرغ مادر و کاهش کیفیت جوجه ها می شود که این امر افزایش حساسیت به بیماریها میان طیور را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: همچنین افزایش بیماری و تلفات طیور در این فصل موجب افزایش تقاضای واکسن و برخی مکمل‌ های خوراک طیور و ریزمغذی ها می شود. تقاضایی که در برخی موارد قیمت واکسن ها را تا سه برابر افزایش می دهد و درهزینه تمام شده گوشت مرغ تاثیر مستقیم می گذارد.

وی با اشاره به راه اندازی خط جدید کشتارگاه مرغ گوشتی در سبزوار گفت: برای تامین نیاز گوشت سفید در استان و همچنین ثابت نگه داشتن قیمت گوشت مرغ با نرخ مصوب، به زودی خط تمام اتوماتیک کشتار مرغ با دستگاههای استاندارد و توان کشتار ۶ هزار قطعه مرغ در ساعت به بهره برداری می رسد که سبب افزایش ۱۰ هزار تنی تولید گوشت مرغ در شهرستان سبزوار خواهد شد.

تولیدکنندگان نیازمند یارانه دولتی هستند

یکی از مرغداران و تولیدکنندگان گوشت سفید در سبزوار نیز گفت: گرانی قیمت مرغ عوامل مختلف دارد که در صورت پرداخت یارانه دولتی به تولیدکننده، بسیاری از هزینه های آنها کاهش می یابد.

ابراهیم لعل کارگر با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کمبودی از نظر گوشت مرغ در بازار وجود ندارد و جوجه ریزی و کشتار به میزان کافی انجام می شود افزود: دولت می تواند با پرداخت یارانه در مواقعی که قیمت ها در بازار نوسان بسیار دارد، از زیان تولیدکنندگان و وارد شدن فشار بر مصرف کننده جلوگیری کند.

وی تقاضای زیاد گوشت مرغ در تابستان را هم یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت آن دانست و اظهار داشت: هرچند تولید گوشت مرغ در فصل تابستان کاهش نمی یابد اما با توجه به برگزاری مراسم و مجالس مختلف، میزان تولید آن جوابگوی نیاز بازار نیست که این امر افزایش قیمت را به همراه دارد.

وی در باره نهاده های دامی که در اختیار مرغداران قرار می گیرد گفت: گرچه نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و به مرغداران تحویل می شود اما حجم این نهاده ها در برخی مواقع پاسخگوی نیاز مرغداران نیست، از طرفی در بسیاری مواقع این نهاده ها در زمان مناسب و موعد مقرر به دست مرغداران نمی رسد.

نقش سودجویان

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سبزوار هم گفت: سودجویان نقش مهمی در آشفتگی قیمتها در بازار دارند و بازار گوشت مرغ هم به عنوان یکی از بازارهای مرجع از این قاعده مستثنی نیست و مورد گزند این افراد قرار می گیرد.

علی امید بخش با بیان اینکه تخلف مرغداران به عنوان تولید کننده یک کالای اساسی به هیچ وجه قابل اغماض نیست افزود: از ابتدای تابستان سال جاری با انجام نظارت مستمر بر بازار تولید مرغ از مرحله تولید تا عرضه، ۸۲ پرونده تخلف صنفی در این شهرستان تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد پرونده، ۷۹ فقره مربوط به واحدهای مرغداری و عرضه کنندگان نهاده های دامی بوده و سه فقره هم مربوط به عرضه کنندگان گوشت مرغ در شهر بوده است.

وی با بیان اینکه برای تمام این متخلفان پرونده تعزیراتی تشکیل شده است گفت: با نظارت های دقیق و مداوم تلاش می شود با اخلالگران و سودجویان مقابله کنیم تا با مهار قیمت رو به افزایش گوشت مرغ، آرامش در بازار آن ایجاد شود.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.