اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 19 شهريور 1398 / کد مطلب: 13414 / نظرات: 0


آیین ۵۰۰ ساله نخل گردانی مزینان برگزار شد


آیین ۵۰۰ ساله نخل گردانی مزینان برگزار شد  آئین نخل گردانی روز عاشورا با رسوم خاصی در مزینان شهرستان داورزن برگزار شد.

 ساکنان روستای مزینان شهرستان داورزن در استان خراسان رضوی همچون نقاط مختلف کشور در ماه محرم آداب و رسوم خاص دارند که از جمله آن آئین کهن نخل گردانی روز عاشوراست.

نخل گردانی مزینان که بیش از پنج قرن قدمت دارد نمادی از تشییع پیکر شهدای کربلاست که حاملان نخل با فریاد "یا حسین" نخل را از محل مقبره امامزاده های سید حسن و سید اسماعیل تا محله پایین ده حمل می کنند.

یک پژوهشگر و کارشناس تاریخ در باره این مراسم گفت: نخل مزینان با وزن تقریبی حدود ۴۰۰ کیلو گرم و ارتفاع پنج متر به شکل محرابی است که با پارچه های سیاه و سبز رنگ با نقش لوزی شکل و نوشته هایی با مضامین واقعه کربلا تزئین شده است.

محمد عبدالله زاده ثانی افزود: حاملان نخل با قرار گرفتن در دو طرف آن همگی یک صدا با فریاد "یا حسین" نخل را از زمین بلند می کنند و بر شانه های خود قرار می دهند و پس از پیمودن فاصله ۲ هزار و ۵۰۰ متری از محل مقبره امامزاده های سید حسن و سید اسماعیل تا محله پایین ده آن را در میدان تعزیه قرار می دهند.

وی اظهار داشت: پیشاپیش این نخل افرادی هستند که چوبی به طول حدود سه متر که بر آن ۶ زنگوله بزرگ بسته شده حمل می کنند و صدای جرس آن به شکلی شروع نخل گردانی یا آغاز حرکت قافله را می رساند.

وی گفت: در این مراسم در بین راه، سپاه اشقیا که مسلح هستند و لباس های قرمز رنگ به تن دارند با زره و کلاه خود سوار بر اسب و شلاق زدن بر آن شیهه اسب را در می آورند و با فریاد طلب هماورد می کنند.

این پژوهشگر و کارشناس ادامه داد: سپاه صالحین که سوار بر شتر کجاوه دار هستند و لباس های سیاه رنگ بر تن دارند نقش خود را با نرمی و لطافت اجرا می کنند و به رجز خوانی می پردازند و شبیه خوانی به صورت متحرک صورت می گیرد و عزاداران نیز در اطراف نخل حرکت می کنند.

وی افزود: حدود ۲۰ هیات با علم های محلات، نخل را همراهی می کنند که این علم ها چهار متر ارتفاع و ۲۰ سانتی متر قطر و ۲۰ کیلو گرم وزن دارند .

وی اظهار داشت: یکی از علم های بزرگ روستا به وسیله یک فرد به گردش در می آید و در مواردی با خم شدن علم گردان به سوی عزاداران تعظیم می کنند که نشان خشوع و خضوع است.

عبدالله زاده ثانی گفت: در کنار نخل گردانی، مراسم سنگ زنی و سینه زنی نیز اجرا می شود و در طول مسیر حرکت نخل، طبال ها نیز بر طبل می کوبند و ۲ نفر هم سنج می زنند.

وی افزود: پس از پیمودن مسیر، نخل در میدان تعزیه قرار می گیرد و گروه های اشقیا و صلحا به اجرای نقش های خود پرداخته و شبیه گردانی می کنند و سپس هیات های عزاداری در حسینیه ها گرداگرد علم ها به سینه زنی می پردازند.

وی اظهار داشت: پس از بیست و هشتم ماه صفر نیز علم ها واچینی می شوند و نخل در محله پایین ده در مکان موسوم به "یخدان دوره قاجاریه" در مجاورت چاپارخانه مزینان نگهداری می شود.

شهرستان داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.