اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 6 فروردين 1399 / کد مطلب: 13990 / نظرات: 0


نگاهی بر مهمترین رخدادهای غرب خراسان رضوی در سالی که گذشت


نگاهی بر مهمترین رخدادهای غرب خراسان رضوی در سالی که گذشت
غرب خراسان رضوی در سال ۱۳۹۸ همچون دیگر نقاط کشور روزهای پر فراز و نشیب بسیاری داشت و رویدادهای تلخ و شیرین فراوانی در ذهن و یاد مردمان این منطقه از استان خراسان رضوی به یادگار گذاشت.

وقوع رخدادهای طبیعی و اقتصادی در شهرستانهای این منطقه از خراسان رضوی شامل شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن تاثیراتی مهم بر فضای زندگی ساکنان آنها ایجاد کرد رخدادهایی که نه تنها به خودی خود حائز اهمیت است بلکه نوع اثرگذاریشان را می توان طی سالهای متمادی به نظاره نشست.

این رخدادها که از سیلابهای فصل بهار و خسارت های سنگین به بخش های کشاورزی و مسکن تا آغاز عملیات ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار و کارخانه پارس فولاد جوین را شامل می شود همگی بیم و امیدهایی را برای مردم به وجود آورد و بر زندگی آنها تاثیرگذار بود.

همچنین در سال ۱۳۹۸ با نگاه ویژه دولت، تلاش مسوولان و نمایندگان مجلس چرخه صنعت منطقه غرب خراسان رضوی شتاب بیشتری گرفت. علاوه بر آن با سفر مقام های دولتی همچون وزیران نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاونان وزرای راه و شهرسازی گامهای موثری در توسعه همه جانبه این منطقه برداشته شد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مهمترین رخدادهای اقتصادی

آغاز عملیات ساخت مرحله دوم کارخانه پارس فولاد سبزوار مستقر در جوین با سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریال در قالب طرح مثلث اقتصادی و آغاز عملیات ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار در بلوار هشت بهشت این شهر با اعتبار ۴۱۶ میلیارد ریال از طرحهای زیر ساختی مهم اقتصادی در این منطقه بود.

علاوه بر این آغاز عملیات اجرایی احداث باند دوم جاده سبزوار- خوشاب و طرح آب‌رسانی به شهر ششتمد سبزوار با حضور وزیر نیرو و با هزینه کرد ۱۳۰ میلیارد ریال از دیگر رخدادهای مهم عمرانی و اقتصادی منطقه غرب خراسان رضوی در سال ۹۸ بود.

همچنین بهره برداری از طرحهای مسکن محرومان و طرح هادی روستای عشایری چاه تلخ روداب سبزوار با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه بخش دیگری از وقایع اقتصادی سبزوار در این سال بود.

در  سال ۹۸ که به نام سال "رونق تولید" نامگذاری شده بود ۲۱ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۴۰۵ میلیارد ریال و ۱۰ پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری ۱۱۶ میلیارد ریال در شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن صادر شد.

تولید نخستین آجرهای رخ‌بام با کاربرد معماری سنتی در سبزوار، پوشش ۱۰۰ درصد گازرسانی شهرستان جوین و برقراری نخستین پرواز سبزوار به مقصد کیش در نوزوز  ۹۸ از دیگر رخدادهای مرتبط با بخش اقتصادی این منطقه به شمار می رود.

در بخش کشاورزی رهاسازی سه هزار و پانصد قطعه ماهی خاویاری در مزارع تولید و پرورش شهرستان سبزوار و خریداری ۱۰۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان غرب خراسان رضوی که این میزان ۳۵ درصد نسبت به سنوات گذشته افزایش داشت از دیگر رخدادهای مهم اقتصادی سبزوار در سالی که گذشت بود.

بارش های شدید باران و جریان سیلاب در فروردین پارسال به ۸۱۹ واحد مسکونی شهری و روستایی شهرستان سبزوار آسیب زد و خساراتی به بخش دام و کشاورزی این منطقه وارد شد.

مهمترین رخدادهای علمی و پزشکی

طی سال ۹۸ پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری موفق به شناسایی و ثبت دو ژن باکتریایی جدید بومی ایران در بانک جهانی ژن شدند.

پیوستن دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان تنها عضو همکار بین المللی غیر اروپایی به پروژه مسکن انبوه اروپا و راه‌اندازی دفتر امور کنسولی دانشجویان خارجی در این دانشگاه برخی از رویداهای مهم علمی سبزوار به شمار می رود.

از رخدادهای حوزه درمان نیز می توان به بهره برداری بخش زنان و مامایی مادران باردار پرخطر در مرکز آموزشی، درمانی واسعی سبزوار و افتتاح هفت طرح بهداشتی و درمانی با حضور وزیر بهداشت اشاره کرد.

برگزاری همایش یکصدمین سال خدمات رسانی بیمارستان حشمتیه سبزوار به عنوان دومین مرکز درمانی کشور به لحاظ قدمت و دریافت مجوز کد آی. پی. دی و صلاحیت پذیرش توریست سلامت و جواز پذیرش بیماران خارجی در این بیمارستان از وقایع حوزه پزشکی سبزوار در سال گذشته بود.

مهمترین رخدادهای فرهنگی و هنری

درخشش قاریان قرآن شهرستان سبزوار در سیزدهمین دوره مسابقات کشوری "مدهامتان"، کسب رتبه دوم در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی هنرمند گرافیست سبزواری در بخش اقلام تبلیغاتی نمایش "شاه کشی" و رونمایی نخستین تقویم فرهنگی شهرداری سبزوار از رخدادهای مهم فرهنگی سبزوار در سال ۹۸ بود.

همچنین از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی این خطه می توان به رونمایی کتاب "دلهره های آخرین خاکریز" اشاره کرد که روایتی از زندگی و فعالیت های سردار شهید محمدرضا شمس آبادی است.

برپایی نخستین اجتماع مردمی بیعت با امام عصر (عج) در آستان مقدس شهیدان سبزوار هم رویداد فرهنگی قابل اشاره دیگری بود که دراین منطقه برگزار شد.

تشییع پیکرهای پاک شهیدان سردار غلامرضا پروانه و مصطفی بحرآبادی از شهیدان تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس و پیکر شهید "میلاد قاسمی آریان" از شهدای سبزواری سانحه هواپیمایی اوکراین از دیگر رویدادهای مهم  سبزوار طی سال گذشته بود.

راه اندازی نخستین گرمخانه در شهر سبزوار با هدف حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی و اسکان افراد بی ‌سرپناه نیز از رویدادهای اجتماعی مهم این شهرستان به شمار می رود.

مهمترین رخدادهای سیاسی

مشارکت حدود ۵۳ درصدی مردم حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در انتخابات دوم اسفند مجلس شورای اسلامی و راهیابی  علی اصغر عنابستانی و بهروز محبی نجم آبادی به خانه ملت از رخدادهای مهم سیاسی سبزوار در سال ۹۸ بود.

همچنین در تیر ماه ۹۸ نیز طی احکامی از سوی وزیر کشور "حسین اسدالهی"  برای مدت چهار سال به سمت فرماندار شهرستان داورزن و "مرتضی محبی فر"  به عنوان  فرماندار جغتای منصوب شدند.

مهمترین رخدادهای ورزشی

حضور هندبال سربداران سبزوار به عنوان تنها نماینده استان خراسان رضوی در سی و دومین دوره لیگ برتر هندبال باشگاههای کشور از وقایع خوب ورزشی شهرستان بود اما در دور دوم رقابتها این تیم به سبب مشکلات مالی با نام حامی جدیدش یعنی " اشتاد سازه خراسان رضوی" پا به رقابتها گذاشت و رقابتهای آن به میزبانی مشهد برگزار شد که این موضوع کام هندبال دوستان سبزواری را تلخ کرد.

میزبانی سبزوار از دهمین دوره مسابقات لیگ دسته اول کبدی بانوان کشور با حضور ۱۹ تیم از ۱۲ استان کشور و  اختصاص۷۰ میلیارد ریال برای تکمیل مرحله نخست ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سربداران سبزوار از دیگر رخدادهای ورزشی  سبزوار در سال ۹۸ بود.

همچنین طی سال ۹۸ همچنین ورزشکاران سبزوار ۱۳۱مدال کشوری در رشته‌های انفرادی و گروهی دو و میدانی، کاراته، شطرنج، رزمی و سایر رشته ها کسب کردند.

مهمترین حوادث

کشف یک و نیم تُن مرفین در سبزوار با تلاش و عملیات گسترده پلیسی و به هلاکت رسیدن یک سوداگر مرگ  از اخبار ویژه حوادث سال ۹۸ سبزوار بود.

مصدوم شدن یک چوپان روستایی در شهرستان خوشاب بر اثر حمله یک قلاده پلنگ و خارج شدن میخی پنج سانتی متری از قلب جوانی ۲۱ ساله از اهالی شهرستان داورزن طی یک عمل موفقیت آمیز در بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه از دیگر حوادث قابل توجه سال گذشته بود.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.