اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 18 فروردين 1399 / کد مطلب: 14024 / نظرات: 0

عضو هیات منصفه مطبوعات خراسان رضوی:


فرصت ساختن از دل تهدید، عیار حاکمان را رقم می‌زند


فرصت ساختن از دل تهدید عیار حاکمان را رقم می‌زند عضو هیات منصفه مطبوعات و جرائم سیاسی استان خراسان رضوی گفت: کرونا تنها یک بیماری نیست، بلکه با توجه به شیوع و عوارض اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی آن یک تهدید بزرگ است، یک تهدید در تراز جهانی اما فرصت ساختن از دل تهدید، هنری است که عیار حاکمان را رقم می‌زند.

عباس محمدیان، در یاداشتی با موضوع کرونا، آورده است:

کرونا تنها یک بیماری نیست، بلکه با توجه به شیوع و عوارض اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی آن یک تهدید بزرگ است، یک تهدید در تراز جهانی اما فرصت ساختن از دل تهدید، هنری است که عیار حاکمان را رقم می‌زند.

قطعا با تدبیر می‌توان امید به فرصت‌سازی را برای جمهوری اسلامی متصور شد، یعنی دوباره ظرفیت‌های ملی را برای فراتر رفتن از امروز فعال و خود را برای فردای بعد از کرونا آماده کرد. ما به رغم فرصت‌سوزی‌هایی که گاه گسترده هم هست، می‌توانیم به فرصت‌سازی هم برسیم. آخرین مصداق آن شهادت سردار سلیمانی بود که آمریکا با این جنایت می‌خواست دست اقتدار ما را قطع کند اما حماسه‌ای خلق شد که به همه وجودمان اقتداری افزون بخشید و آن هم در هماوردی با دشمن آشکار رقم خورد.

در مقابله با کرونا نیز می‌توانیم با نوسازی فرهنگ ملی-دینی و غبارروبی از جوانمردی تاریخی خویش افق‌گشایی شایسته برای فرداها داشته باشیم. تا امروز هم به رغم چالش‌ها و کوتاهی‌ها توانسته‌ایم با اتخاذ سیاست‌های نسبتا صحیح، به اعتمادسازی بپردازیم که این حس خوب مردم نسبت به دولت را نیز در پی داشته است.

ما توانسته‌ایم در بحبوحه تعطیلی وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و صدها مرکز و اداره رسمی و غیررسمی، به بازگشایی کلاس خودشناسی بپردازیم و فرصتی برای بازنگری خویش در حوزه فردی و ملی داشته باشیم. به طور مثال می‌دانیم که قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان، حدود ۲۰ درصد بودجه کشور، هزینه نظام آموزشی کشور می‌شود.

نزدیک به یک میلیون استخدامی آموزش و پرورش داریم، اما شاهد نارضایتی متقابل تعلیم‌دهندگان و تعلیم گیرندگان از نظام آموزشی هستیم. زمان قرنطینه باید ما را به بازتعریف و بازفهمی یک نظام آموزشی نو، ناظر به همه ظرفیت‌های حضوری و مجازی برساند تا هم در شرایط عادی و هم در وضعیت بحران بتواند دست توسعه همه‌جانبه را بگیرد.

فضای مجازی آموزشی و پژوهشی فرصت‌های بی‌بدیلی را نیز در اختیار اندیشه‌ورزان، مدرسان، معلمان و کنشگران پژوهش قرار می‌دهد که شرایط را با قبل از قرنطینه بسیار متفاوت می‌کند، یک تفاوت در تراز جهش پژوهش و آموزش.

پر بیراه نیست اگر از این حادثه بد به نگاهی مثبت برسم و بر این اساس بگوییم که امروز وقت بازنگری و تلاش برای اصلاح نظام فرسوده، پرخرج، غیر بهره‌ور و چاق دولتی علی الخصوص در حوزه نظام آموزشی است. باید از فرهیختگان و نخبگان جمهوری اسلامی خواهش کنیم تا در زمان توفیق اجباری دورکاری به این مسئله و راه حل‌های آن بیاندیشند تا فردا ایرانی قوی‌تر داشته باشیم.

کمپین #ایران_قویتر_از_دیروز  می‌خواهد پنجره‌ای برای دید تازه و طرح تازه بگشاید تا با استفاده از فرصت پیش‌آمده برای اصلاح نظامات اشتباه گذشته و فعال‌سازی ظرفیت‌های جایگزین، گامی بلند به پیش برداریم. چنین باد ان شاالله./ ایسناخراسان رضوی



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.