اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی


اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 17 شهريور 1399 / کد مطلب: 14352 / نظرات: 0


سرپرست فرمانداری سبزوار منصوب شد


سرپرست فرمانداری سبزوار منصوب شد
سرپرست معاونت استانداری خراسان رضوی و فرمانداری شهرستان سبزوار واقع در غرب این استان امروز ۱۵ شهریور ماه با صدور حکم رسمی منصوب شد.

بر اساس این حکم که از سوی علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی صادر گردید "حسین شاد" عهده‌دار سمت سرپرستی فرمانداری شهرستان سبزوار شد.
"احمد برادران" که پیش از این فرماندار سبزوار بود اخیرا با حکم وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی منصوب شده بود.

سرپرست جدید فرمانداری سبزوار پیش از این سمت معاون فنی و عمرانی همین فرمانداری را بر عهده داشت. 

استان شش میلیون ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل ۳۲ شهرستان، ۷۷ شهر، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا است.
مرکز شهرستان سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

این شهرستان مرکب از سه بخش "مرکزی، ششتمد و روداب" است. ۷۸ هزار نفر از جمعیت سبزوار در ۲۲۲ روستای این شهرستان سکونت دارند.

سبزوار پس از مشهد و نیشابور، با ۳۰۶ هزار نفر جمعیت سومین شهرستان پرجمعیت استان خراسان رضوی است. شهر سبزوار نیز با ۲۴۷ هزار نفر سومین شهر بزرگ این استان محسوب می‌شود. 

۱۴ دانشگاه و مووسسه آموزش عالی بزرگ در سبزوار دایر هستند و این شهرستان با فعالیت دانشگاه حکیم سبزواری یکی از قطبهای دانشگاهی خراسان رضوی محسوب می‌شود. این مرکز آموزش عالی در زمره ۲۲ "دانشگاه محور" در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو، دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کدرشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکترا و ۱۰ دانشکده است. 

همچنین ۵۰ هزار نفر از جمعیت سبزوار را دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی تشکیل می‌دهند.

فعالیت این شهرستان در بخشهای صنعتی و صنوف در بین دیگر شهرستانهای استان خراسان رضوی جایگاهی شاخص دارد بطوری که هم‌اینک ۲۲۰ واحد صنعتی و ۱۳ هزار واحد صنفی در سبزوار فعالیت دارند.

بخش کشاورزی سبزوار هم با ۲۲ هزار بهره‌بردار زراعتگر، باغدار و دامدار در زمره بزرگترین و فعالترین‌های این حوزه در خراسان رضوی است. سبزوار دارای ۵۶ هزار هکتار سطح زیر کشت آبی می‌باشد که حدود ۳۷ هزار آن زراعی و ۱۹ هزار هکتار باغ است. شهرستان سبزوار با حدود هفت هزار هکتار سطح زیر کشت "وش پنبه" رتبه نخست این حوزه را در خراسان رضوی دارد. 

همچنین شبکه بهداشت و درمان سبزوار از سال ۱۳۸۷ به دانشگاه ارتقا یافته و هم‌اینک هزار و ۶۰۰ دانشجو در چهار دانشکده پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی و بهداشت این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

۱۹۷ خانه بهداشت و ۳۷ مرکز بهداشتی و درمانی در شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار فعالیت دارند. 

پنج شهرستان کنونی خراسان رضوی شامل "جوین، جغتای، داورزن، خوشاب و ششتمد" واقع در غرب استان خراسان رضوی بخشهایی از شهرستان سبزوار بودند که در چارچوب ارتقاء تقسیمات کشوری ظرف افزون بر یک دهه اخیر یعنی از ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۹ به شهرستان ارتقاء یافته و از سبزوار منفک شده‌اند. 

سبزوار با نام پیشین "بیهق" در طول زمان نماد تاریخ و علم و همواره یکی از مهمترین مراکز جمعیتی، دانشگاهی، فرهنگی، اسلامی و تاریخی ریشه‌دار در شمال شرق فلات ایران بوده بطوری که فعالیت مراکز علمی دانشگاهی و همچنین حوزه‌های علمیه آن پیشینه‌ای دیرین دارد. گرچه باستانشناسان با برخی کشفیات، قدمت سکونت انسان ابزارساز را در منطقه سبزوار تا  ۱۲ هزار پیش تخمین زده‌اند اما پیشینه زندگی مدنی در این بخش از ایران به حدود دو هزار و ۳۰۰ سال پیش از این یعنی دوره حکومت پارتها می‌رسد. بقایای آتشکده آذربرزین مهر مربوط به دوره ساسانیان نیز در نزدیک شهر سبزوار قرار دارد.

تاکنون افزون بر ۵۰۰ اثر تاریخی از هزاره سوم پیش از میلاد در منطقه سبزوار کشف و ۱۵۰ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از این میان مدرسه فخریه با ۱۱۰۰ سال قدمت به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه ایران و مسجد پامنار به عنوان قدیمی‌ترین مسجد خراسان در سبزوار قرار دارند. همچنین سبزوار ۱۶ کاروانسرا شامل ۱۱ کاروانسرای برون‌شهری و پنج کاروانسرای درون‌شهری به عنوان "شهر کاروانسراهای ایران" مشهور است.

همچنین پس از یورش ویرانگر مغول به ایران، مردم سبزوار با برپایی "جنبش سربداران" نخستین بخش از این سرزمین بودند که بطور موثر علیه استیلای این قوم نابودگر بپا خواستند. سربداران با نام مذهب شیعه (پس از دولت شیعی آل‌بویه) و مرکزیت سبزوار، مدتی در این بخش از ایران حکومت کردند. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.