اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 5 ارديبهشت 1400 / کد مطلب: 14516 / نظرات: 0


گویش سبزواری در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد


گویش سبزواری در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت گویش سبزواری در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: این اثر به شماره ۲۲۳۳ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: زبان ها، گویش ها و لهجه ها از جمله مهمترین عناصر میراث فرهنگی ناملموس هر ملت و قومی است که ارزش‌های هویتی فرهنگی بی شماری را در درون خود حفظ و آنها را به نسلهای آینده منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: اندیشه‌ها، باورها، پیامها و تجربه‌های تاریخی جوامع هویت دار فرهنگی در بستر همین عناصر زبانی قرار می‌گیرند بنابراین شناسایی، مستندسازی و ثبت گونه‌ های مختلف زبانی ایران به عنوان بخش مهمی از میراث ناملموس کشور حائز اهمیت است؛ البته معمولا گفتگو با زبان مادری برای هر شخصی خوشایندتر و دلچسب‌ تر است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: در خراسان رضوی از دیرهنگام زبانها، گویش‌ها و لهجه‌های زیادی رواج داشته است که گویشِ سبزواری یکی از گویش‌های قدیمی و اصیل منشعب از زبان فارسی است که در غرب استانِ خراسان رضوی و در شهرستان‌های سبزوار، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد به عنوان گویش ارتباطی مردم این مناطق رواج دارد.

وی افزود: این گویش با گونۀ زبانی فارسی رسمی تفاوتهای آوایی، واژگانی، صرفی و نحوی دارد به شکلی که فهم برخی واژگان آن برای سخنورانِ زبان رسمی تقریبا دشوار است.

وی ادامه داد: این گویش همچون اغلب گویش‌های متنوع دیگر، تحت تاثیر زبان فارسی معیار به عنوان زبان ملی، در معرض خطر فراموشی و یا فرسایش قرار گرفته است. برنامه مستندسازی و ثبت ملی این گویش‌ها، تلاشی است که به منظور استمرار رواج آنها به عنوان ارزش‌های هویتی و فرهنگی موثر خواهد بود.

مکرمی فر اظهار کرد: در بررسی و مستندسازی این گویش زمینه‌های زبان‌شناختی در سطح آوایی، واژگانی، صرف و نحو و مستندات مردم‌شناختی و گونه‌های ادبیات شفاهی همچون ترانه، لالایی و ضرب ‌المثل مورد توجه قرار گرفته است.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.