اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 مهر 1400 / کد مطلب: 14595 / نظرات: 8


برگزاری اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی


برگزاری اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی دبیر اجرایی جشنواره ابوذر خراسان رضوی گفت: امسال شاهد تولیداتی بودیم که به کمال در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی دغدغه‌های اهل قلم را ارائه کردند و می‌توانیم بگوییم جشنواره ابوذر در خراسان رضوی به کمال خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار فارس در مشهد، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی امشب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای شهر مشهد، استاندار خراسان رضوی، مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی و اصحاب رسانه در تالار شهر مشهد برگزار شد.

دبیر اجرایی جشنواره ابوذر خراسان رضوی در ابتدای این مراسم به ارائه گزارش پرداخت و اظهار کرد: امسال شاهد تولیداتی بودیم که به کمال در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی دغدغه‌های اهل قلم را ارائه کردند و می‌توانیم بگوییم جشنواره ابوذر در خراسان رضوی به کمال خود رسیده است.

سیدناصر نعمتی گفت: در این یک سال با مجموعه‌ای از آثاری مواجه بودیم که از مرور آن‌ها لذت بردیم و خرسندیم از اینکه جشنواره ابوذر به بلوغ خود رسیده است و در جایگاهی قرار گرفته که در گام اول برایمان آرزو بود.

وی به تشریح دوره‌های مختلف این جشنواره پرداخت و بیان کرد: در گام سوم حضور پرشور خبرنگاران شهرستانی را داشتیم که فارغ از هر جناح سیاسی آثار خود را ارسال کردند اما در دوره پنجم ۶۱ درصد همکاران مشهدی و حدود ۴۰ درصد خبرنگاران شهرستان‌های مختلف استان در جشنواره آثار خود را به ثبت رساندند.

دبیر اجرایی جشنواره ابوذر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در گام چهارم احساس می‌کردیم در حال رسیدن به گام‌های نهایی هستیم و گمان می‌کردیم افقی بالاتر نیست که بخواهد اجرا شود، اما در گام پنجم بر ما ثابت شد پتانسیلی نیست که در خراسان رضوی در حوزه رسانه نباشد.

نعمتی عنوان کرد: در گام چهارم بند جدیدی به جشنواره اضافه شد که نه تنها رسانه‌های رسمی بلکه رسانه‌های دانشجویی، شخصی و دیگر رسانه‌های غیررسمی که هنوز از اداره ارشاد مجوز نگرفته‌اند و یا حتی افرادی که یک متن در کانال شخصی خود نوشته‌اند، بتوانند در جشنواره شرکت کنند و در این دوره از جشنواره دو هزار و ۶۶۰ اثر در رسانه‌های رسمی و ۶۴۰ اثر در رسانه‌های غیررسمی به‌دست ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره از حیث تقسیم‌بندی‌های وزارت ارشاد در بخش جشنواره‌های رسانه‌ای موضوعی قرار می‌گیرد، گفت: آثار بر اساس موضوعات در جشنواره شرکت داده می‌شوند و براساس محدودیت‌های موضوعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، در این دوره بخش آسیب‌های اجتماعی بیشترین اثر را به خود اختصاص داد و بعد از آن بخش مدافعان سلامت قرار دارد.

نعمتی اظهار کرد: امسال شاهد تولیداتی بودیم که به کمال در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی دغدغه‌های اهل قلم را ارائه کردند و می‌توانیم بگوییم جشنواره ابوذر در خراسان رضوی به کمال خود رسیده است.

اهالی رسانه، ثبت‌کننده صحنه های عزت ایران

در ادامه این مراسم جانشین فرمانده سپاه امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه اهالی رسانه‌ می‌توانند بسیار مؤثر در ثبت صحنه‌های عزتمند و ارزشمند ملت ایران در این برهه از زمان باشند، گفت: از زمانی که ولایت فقیه هدایت و رهبری این ملت را برعهده دارد، سابقه ندارد در طول هشت سال دفاع مقدس یک وجب از خاک ایران اسلامی را به دشمن واگذار کرده باشیم و امروز به رزمندگان و دلیر مردانی که عزت و شرف را برای ملت ایران به ارمغان آورده‌اند افتخار می‌کنیم و این رسانه‌ها هستند که می‌توانند با ثبت و ضبط این وقایع تلاش کنند.

سردار افراسیابی خطاب به اهالی رسانه بیان کرد: برخی‌ها جنگیدند، برخی جانشان را دادند و امروز شما هستید که با قلمتان و دریچه‌های دوربینتان آن دلاورمردی‌ها را ماندگار می‌کنید.

لزوم تغییر و تحول در ساختار رسانه‌ای کشور

دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه افتخار می‌کنیم چنان ظرفیت رسانه‌ای در استان وجود دارد که می‌تواند در ترویج فرهنگ آل الله و زیارت و انقلاب مؤثر باشد، از مطالبات اهالی رسانه گفت و بیان کرد: ساختار رسانه‌ای کشور نیازمند تغییر و تحول است و قانون مطبوعات باید اصلاح شود، قانونی که چندین دهه گذشته نوشته است نیاز به بروزرسانی دارد.

عباس محمدیان گفت: فضای مجازی بازیگر اصلی جریان رسانه‌ها است که متأسفانه هیچ نظارتی در هیچ دستگاه و قانونی بر آن وجود ندارد و در دولت‌های گذشته هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی از لزوم تفکیک صندوق هنر و رسانه گفت و عنوان کرد: یک بعدی بودن صندوق هنر سبب شده که به حقوق اصحاب رسانه چه در امتیازها و چه در موارد دیگر ظلم شود.

دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در ادامه مطالبات خود اضافه کرد: یارانه‌هایی که به مطبوعات اختصاص داده شده باید بروزرسانی شود و در روش اجرای یارانه به مطبوعات باید تجدیدنظر شود.

محمدیان گفت: در دهه اخیر نهضت آموزش خبرنگاران به فراموشی سپرده شده و لازم است به آن توجه شود.

وی از فساد در آگهی‌های دولتی گفت و عنوان کرد: تمام آگهی‌های دولتی محل فساد باقی مانده‌اند و هیچ روشی نیست که در ثبت آگهی‌های دولتی فسادستیز باشد.

دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی از مشکلات مختلف خبرنگاران گله کرد و افزود: مشکلات بیمه، معیشت و حقوق خبرنگاران به فراموشی سپرده شده و لابی‌های عجیب و غریب در حمایت از رسانه‌ها و خط‌کشی‌های سیاسی وجود دارد.

محمدیان اظهار کرد: در صدور کارت خبرنگاری دچار مشکل هستیم و برای یک کارت خبرنگاری که صرفا برای هویت‌بخشی به اصحاب رسانه مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از وزارت تأیید گرفته شود و مسیر سختی را بپیماییم.

وی تاکید کرد: حال که بحث مسکن در دولت سیزدهم مطرح است، نیازمند این هستیم که اصحاب رسانه در آن حوزه هم مورد توجه قرار گیرند.

گفتنی است؛ محورهای این جشنواره عبارت بودند از: شعار سال، فرهنگ رضوی و زیارت، حقوق شهروندی، بصیرت و دشمن‌شناسی، جمعیت، آسیب‌های اجتماعی، گام دوم انقلاب، مثلث اقتصادی، کمک مؤمنانه و مواسات و همدلی، مدافعان سلامت و مکتب شهید سلیمانی.

آثاری که به جشنواره ابوذر ارسال شدند در قالب‌ خبر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، عکس و گزارش تصویری، گزارش تلویزیونی، گزارش رادیویی، پادکست و آثار رادیویی، مستند، کاریکاتور، موشن‌گرافیک، انیمیشن، آثار نمایشی به‌ویژه بخش نشریات دانشجویی مورد ارزیابی هیأت داوران قرار گرفتند.

در این دوره سه هزار و ۳۵۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی از پیشکسوتانی همچون غلامرضا بنی‌اسدی، سیدمحسن جعفری، سیدحسین محمودزاده سیستانی، حسین کامشاد، امیر روح‌پرور و محمد مهرنیا تقدیر به عمل آمد.

در قالب یادداشت غلامرضا بنی اسدی شایسته تقدیر شناخته شد، همچنین  مهدی مقصودی رتبه اول، ایمان صلواتی و معصومه مومنیان رتبه دوم و سعید برند و وحید اکرمی رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

در قالب مصاحبه الهام مهدی‌زاده و مجید حسین‌زاده علاقه‌بندان شایسته تقدیر شناخته شدند، محدثه شوشتری رتبه اول، علی قدیری نوفرست و صدیقه رضوانی‌نیا رتبه دوم و محسن فاطمی‌نژاد و صادق جهانی رتبه سوم را کسب کردند.

در قالب گزارش خبری مریم اصغری، محمدعلی میرشکار و فاطمه سهامی حصاری شایسته تقدیر شناخته شدند، همچنین مهدی عسکری و سمیرا شاهیان رتبه دوم و فاطمه غلامی و مهناز اصغری نیز حائز رتبه سوم شدند.

در قالب گزارش غیرخبری نیز حمید دلاوری هروی شایسته تقدیر شناخته شد، الهام مهدیزاده رتبه نخست، معصومه مومنیان رتبه دوم و حسین شعبانی و لیلا جان قربان رتبه سوم را به‌دست آوردند.

در قالب عکس نیز هیأت داوران احمد فیاض شایسته تقدیر دانستند، همچنین حسن صلواتی رتبه نخست، احمد حسنی و مهدی رحمانی مطلق رتبه دوم و میثم دهقانی و امیر عنایتی رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

در قالب آثار نمایشی، تیزر و نماهنگ نیز امید ملایی شایسته تقدیر شناخته شد، حامد پویان رتبه اول، علیرضا باغشنی رتبه دوم و رضا بهرام‌نژاد رتبه سوم را از آن خود کردند.

در قالب انیمیشن نیز مهدی پور پیله‌کش رتبه اول، شهرام بیگی رتبه دوم و سعید شفیعیان رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش ویژه سردار سلیمانی از حسین شجاع و مریم تکافی تقدیر به عمل آمد.

در قالب برنامه‌های تلویزیونی نیز از مجتبی احسانی تقدیر به عمل آمد.

همچنین در قالب گزارش تلویزیونی علیرضا محبی و مهدی رهنما شایسته نقدیر شناخته شدند، سیده تکتم سیدی رتبه اول، اعظم فریدون مقدم رتبه دوم و محسن تقی‌زاده و محمود سعیدی مقدم رتبه سوم را از آن خود کردند.

در قالب پادکست و آثار رادیویی صادق هاشمی، سید مهران کاظمی و لیلی کیانی از طرف هیأت داوران شایسته تقدیر شناخته شدند و مرضیه رحیمی، سارا اکبری و وحید اسدی به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین در قالب مستند مسعود قادری، سید صادق غفوریان و حامد پویان به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در قالب موشن‌گرافی نیز حسن نیکنام، شهرام بیگی و محمدمهدی خالقی بایگی رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.