اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 17 اسفند 1401 / کد مطلب: 14812 / نظرات: 0


امنیت پایدار خراسان رضوی در سایه ایثار خاموش و مجاهدات‌ گمنام


امنیت پایدار خراسان رضوی در سایه ایثار خاموش و مجاهدات‌ گمنام شکی نیست که امنیت پایدار استان خراسان رضوی، با وجود ویژگی‌های خاص و حساسیت‌های ملی و بین‌المللی، در ابعاد داخلی و فرامرزی، مرهون مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) و رشادت فرزندان مخلص این مرز و بوم است.

به گزارش ایرنا، وجود بارگاه منور حضرت رضا علیه السلام در مشهد به عنوان حیاتی ترین موقعیت جغرافیایی، این استان را واجد ابعاد دینی ملی و فراملی کرده است، از این این رو می‌توان تامین امنیت کلانشهر مذهبی مشهد را مهمترین عرصه امنیتی در استان دانست.

سال ۱۴۰۰ که از طرح جامع پدافند غیرعامل استان رونمایی می شد؛ نبی پور، معاون سیاسی وقت استاندار خراسان رضوی به صراحت اعلام کرد که اهمیت و ارزش پدافند غیرعامل زمانی عینیت پیدا می کند که بتوان احصا کرد چه زیرساختها و دارایی های داریم، چنانکه در حال حاضر خراسان رضوی یک مرکز حیاتی (حرم مطهر رضوی) و ۱۴ مرکز حساس دارد و آسیب دیدن این دارایی ها تبعات و اتقاقات فاجعه باری به همراه خواهد داشت.

سخن گفتن از چالش های امنیتی استان در سال جاری سخت و البته راضی کردن مدیران نهادهای امنیتی برای صحبت کردن در این خصوص بسی مشکل تر است.

مشهد از فروردین ۱۴۰۱ با رویداد حمله با چاقو در حرم مطهر رضوی به روحانیون با چالش امنیتی نفس گیری مواجه شد، این واقعه می توانست تبعات قومی و مذهبی ملی و فرامرزی برای استان و حتی کشور ایجاد کند، اما با مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام جضرت قائم (عج) و دیگر نهادهای امنیتی، خراسان رضوی این ماجرا را با کمترین تبعات اجتماعی پشت سر گذاشت.

حمله با چاقو در حرم مطهر رضوی

امام جمعه مشهد سه روز پس از واقعه حمله در حرم رضوی در خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: حرم مطهر رضوی در ۱۰۰ سال اخیر بارها مورد هتک حرمت قرار گرفته و چندین‌بار به آن جسارت شده است چنانکه از به توپ بسته شدن حرم توسط روس‌های ملعون و کشتار مسلمانان در مسجد گوهرشاد در دوره رضاخان و نیز کشتاری که توسط فرزند ملعونش در جریان انقلاب اسلامی روی داد تا انفجار تروریستی در روز عاشورا (سال ۱۳۷۳) و کشتار بی‌رحمانه‌ مردم را شاهد بوده است.

امنیت پایدار خراسان رضوی در سایه مجاهدت‌های گمنام

آیت الله علم الهدی ادامه داد: آخرین جنایت و جسارت در حرم مطهر و حریم امام رضا(ع) جسارتی بود که سه روز قبل انجام گرفت و سه نفر از عزیزان روحانی در کنار مرقد مطهر امام هشتم (ع) در حریم حرم مطهر، به‌ وسیله‌ دشمنان اهل‌بیت به خاک و خون کشیده شدند و سنگین ترین مصیبت‌ها برای مردم ما هتک حرمت حریم مطهر امام رضا (ع) است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه این حادثه دلخراش عواطف همه ولایت‌مداران عالم را جریحه‌دار کرد، افزود: مردم مطالبه ای در خصوص امنیت حرم دارند، چرا باید فرد ناپاکی وارد حرم شده و سه عزیز ما را چنین در صحن امام رضا(ع) سلاخی کند که البته این مطالبه بحقی است، اما نباید به انتقاد، گله، شکایت و شکوه تبدیل شود چرا که در این مساله نه آستان قدس و خدام این آستان مقدسه و نه عزیزان محافظ، کوتاهی نکرده اند و پس از حادثه نه تنها قاتل، که همدستان وی را نیز در کمترین زمان ممکن با همکاری مردم دستگیر کرده اند.

آیت الله علم الهدی با قدردانی از تلاش هایی که برای حفظ امنیت حریم رضوی می شود، گفت: چندین سال است که حریم مطهر امام هشتم (ع) مورد تهدید دشمنان مخصوصاً دشمنان تکفیری است و عزیزان حفاظت، امنیت حرم و حریم رضوی را تامین کرده اند بنابراین هنگامی‌که یک حادثه ناامنی صورت می‌گیرد، نسبت‌ به آنچه در گذشته در حفظ امنیت حرم صورت‌ گرفته است، باید زبان تشکر داشت، ولو اینکه بر اثر غفلتی، اکنون حادثه ای پیش‌آمده است که البته نباید صورت می گرفت.

خواندن همین چند سطر حکایت از اهمیت فراوان تامین امنیت مشهدالرضا دارد.

علاوه بر فعالیت های اجتماعی و سیاسی خاص در مشهد، وجود اماکن مهم اقتصادی و تولید و انتقال انرژی در خراسان رضوی و همچنین وجود مرزهای طولانی با کشور بحران‌زده ای مانند افغانستان، خراسان رضوی را همزمان به کانون بالقوه تحولات سیاسی و امنیتی داخلی و آسیب‌های مرزی و تهدیدات امنیتی فرامرزی در کشور تبدیل کرده است.

طالبان و موج مهاجرت های غیرقانونی

با روی کار آمدن دولت طالبان و آغاز موج مهاجرت های اتباع افغانستان به خراسان رضوی، اکنون این استان که به صورت رسمی دارای هفت میلیون نفر جمعیت بود، از پارسال تاکنون میزبان حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی مجاز و غیرمجاز جدید شده است.

بر اساس اعلام رسمی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، استان هفت میلیون نفری خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود.

پس از اجرای طرح سرشماری شهروندان افغانستانی در بهار امسال، ۱۸۰ هزار نفر به تعداد مهاجران افغان مقیم استان خراسان رضوی افزوده شد و اکنون شمار مهاجران افغان دارای مدرک قانونی و ثبت نام شده در طرح جدید سرشماری اتباع به نیم میلیون نفر رسیده است که ۹۸ درصد این گروه در کلانشهر چهار میلیون نفری مشهد سکونت دارند.

برآوردها نشان می دهد حدود نیم میلیون نفر از این مهاجران نیز بدون داشتن مدارک قانونی در این استان سکونت دارند.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی بهمن امسال در نشستی با خبرنگاران ایرنای استان به صراحت جمعیت این استان را هشت میلیون نفر عنوان کرد و بر وجود یک ملیون نفر اتباع افغانستانی مجاز و غیرمجاز در این استان صحه گذاشت.

امنیت پایدار خراسان رضوی در سایه مجاهدت‌های گمنام

در تشریح روند تامین امنیت مرزها با وجود سیل گسترده مهاجرت به این استان، مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی مردادماه امسال در گفت و گو با ایرنا گفت: یکسال پس از استقرار و تثبیت حاکمیت جدید در افغانستان، اکنون مرزهای شرقی استان با وجود عوامل ناامن کننده و تهدیدزا، از امنیتی پایدار برخوردار است.

محمدرضا دبیری افزود: پس از تغییر نظام سیاسی در افغانستان و تسلط طالبان بر نظام حاکمیتی آن، تلاش‌های فراوانی صورت گرفت تا امنیت مرزهای شرقی استان به نوعی مخدوش و ملتهب شود.

وی گفت: عوامل‌ متعددی دست به دست هم داده بودند تا با استفاده از فضای بحرانی به وجود آمده و نبود ثبات سیاسی و امنیتی، پروژه‌ ایران هراسی را تقویت و بر امنیت مرزهای جغرافیایی و سیاسی ما تاثیر گذاشته و آن را متشنج نمایند که به لطف الهی و مجاهدت همه مسوولان سیاسی و نهادهای امنیتی استان، ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، با تهدیدات آنها مقابله شده است.

امنیت پایدار خراسان رضوی در سایه مجاهدت‌های گمنام

این مسوول خاطرنشان کرد: البته همچنان اقدامات تحریک آمیزی از سوی عوامل ناامن کننده با استفاده از برخی فضاسازی‌های رسانه ای صورت می گیرد تا عدم ثبات امنیتی در مرزها بزرگ‌نمایی شده و مراودات تجاری را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مدیرکل امنیتی استانداری خراسان رضوی افزود: در ۱۲ ماه گذشته اقدامات عوامل افراط گرا و ناامن کننده مرزهای استان با هوشیاری تمام از سوی نیروهای مرزبانی فراجا و یگان‌های تکاور آجا مستقر در مرزهای شرقی همواره با شکست روبه رو شده است.

دبیری افزود: شکر خدا تنش آفرینی های مرزی در هر شکل ممکن، مدیریت شده و نیروهای مرزبانی ما در کنار سایر "ارکان امنیتی" اوضاع مرزی را در رصد و کنترل خود قرار داده و هرگونه بهانه را برای متشنج کردن مرزهای شرقی استان از عوامل خارجی سلب نموده اند.

آشوبهای خیابانی پائیز ۱۴۰۱

پاییز امسال خراسان رضوی همانند سایر نقاط کشور درگیر آشوب‌های رسانه ای و خیابانی شد که دستیار وزیر اطلاعات و مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی در توصیف و تحلیل این وقایع گفت: در فتنه‌ای که نظام سلطه و دشمنان ایجاد کردند، استکبار جهانی به دنبال حادثه‌ای بود تا فتنه خود را اجرایی کند و در این میان، حادثه فوت خانم "امینی" بهانه‌ای شد تا فضا برای تحقق توطئه مهیا گردد.

امنیت پایدار خراسان رضوی در سایه مجاهدت‌های گمنام


شفیعی، ۲۷ مهرماه امسال در ششمین نشست شورای اداری شهرستان مشهد، با تبیین فتنه جدید دشمن در ناآرامی‌های اخیر، اظهار کرد: دمیدن در آتش تفرقه قومیتی یا مذهبی در اقصی نقاط کشور، نشانه‌های آغاز جنگ ترکیبی دشمن در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مجازی علیه جمهوری اسلامی است تا نظام را بدنام و چهره تابان آن را مخدوش سازد.

وی خاطرنشان کرد: حقیقت این است که امروزه اعتقادات فرزندان این جامعه در عرصه فضای مجازی هدف حمله قرار گرفته و این موضوع، مسوولیت مدیران را در رفع مشکلات جامعه و ارتقای رضایتمندی عمومی سنگین‌تر کرده است.

مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی با استناد به مدارک مستند به نقش مستقیم و غیرمستقیم معاندان و منافقین در سازماندهی اغتشاشات اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، سرویسهای جاسوسی خارجی با پرداخت هزینه های سنگین به اراذل و اوباش، این عناصر ناامن کننده را به صحنه اغتشاشات جامعه وارد کردند.

فرزندان گمنام امام زمان(عج) ایستاده بر پیمان دینی

اکنون این غائله امنیتی، که گوشه ای از جنگ ترکیبی دشمنان این مرز و بوم بود، با رشادت‌های سربازان گمنام امام زمام(عج) و دیگر نهادهای امنیتی در استان خنثی شده و فروکش کرده است، اما همانگونه که دشمنان دست از دشمنی خود بر نمی دارند سربازان گمنام امام عصر (ع) در خطه خورشید، استوار بر پیمان دینی و عقیدتی خود برای حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی و امنیتی تک تک شهروندان جمهوری اسلامی ایستاده اند.

استان هشت میلیون نفری خراسان رضوی در قالب ۳۳ شهرستان، ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع مساحت، معادل هفت درصد از کل گستره کشور را دارد. شهرستان مشهد با بیش از چهار میلیون نفر نیمی از ساکنان خراسان رضوی را در خود جای داده است.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز با جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد.

هشت شهرستان شامل "قوچان، درگز، کلات، سرخس، صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف" با مجموع جمعیت ۸۶۶ هزار نفر از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، واقع در نوار شرقی این استان با کشورهای جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی افغانستان هم مرز هستند که شهرستان های "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" با جمهوری ترکمنستان همسایگی دارند و شهرستان های "تربت‌جام، تایباد و خواف" نیز با افغانستان مرز مشترک دارند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.