اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 21 اسفند 1401 / کد مطلب: 14822 / نظرات: 0


چهار محموله قاچاق گیاه دارویی کما در سبزوار کشف شد


چهار محموله قاچاق گیاه دارویی کما در سبزوار کشف شد
 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره چهار محموله قاچاق گیاه مرتعی "کما" را، به وزن تقیبی ۲ تن، در این شهرستان کشف و چند نفر متهم را در این ارتباط دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.

عباسعلی کیانی فرد افزود: این محموله گیاه دارویی کما از بخش روداب سبزوار و بخشی از آن از منطقه کویری استان سمنان جمع آوری شده بود.

وی اظهار داشت: ذخایر گیاه دارویی کما به دلیل خشکسالی های پی در پی در معرض نابودی است از این رو برابر هماهنگی به عمل آمده با دادستان شهرستان، برخورد با فروشندگان این گیاه در دستور کار یگان حفاظت این اداره قرار گرفته است.

کیانی فرد با بیان اینکه به دستور دادستان شهرستان سبزوار بوته کنی، حمل و فروش این گونه گیاهی ممنوع است، تصریح کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست در این خصوص گشت‌های نظارتی مستمری دارند.

کما، یکی از گیاهان مرتعی به خصوص در دشت های مناطق کویری است که در آستانه نوروز و فصل بهار می روید و در کنار استفاده غذایی، خواص دارویی بسیاری نیز دارد و مردمان محلی در برخی مناطق آنرا خشک کرده و در فصل زمستان از آن استفاده می کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار با بیان اینکه حمل بی مجوز چوب و گیاهان مرتعی علاوه بر ضبط مال، مجازات جزای نقدی و حبس را برای متهمان به دنبال دارد، گفت: بوته کما، از جوانه مولد گل آن، که هر هفت سال یک بار گل می دهد، می روید، و در صورت برداشت بی‌رویه، سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره احیا شود و البته بذر خاصی هم برای کاشت ندارد.

چهار محموله قاچاق گیاه دارویی کما در سبزوار کشف شد

کیانی فرد افزود: برداشت و حمل گیاهان دارویی، مرتعی و چوب درختان جنگلی بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی ممنوع است و براساس موارد قانونی، قاچاق کالا محسوب می‌شود و در راستای وظایف قانونی با متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی قاطعانه برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: مردم طبیعت‌دوست می‌توانند گزارش های خود در خصوص آتش‌ گرفتن عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، چوب و زغال را به شماره تماس ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن علاوه بر حفاظت از عرصه‌های ملی با متخلفان برابر قانون برخورد شود.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.