اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 فروردين 1402 / کد مطلب: 14842 / نظرات: 0


مزینان داورزن، نگینی جذاب در دل کویر خراسان رضوی


مزینان داورزن نگینی جذاب در دل کویر خراسان رضوی کویر مزینان واقع در شهرستان داورزن خراسان رضوی در حاشیه جنوبی جاده تهران - مشهد، یکی از مناطق کویری ایران است که با جاذبه‌های اکوتوریستی و چشم‌اندازهای طبیعی و تنوع زیستی، مقصد خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی و علاقه‌مندان طبیعت است.

به گزارش ایرنا، "مزینان"، خاستگاه اندیشمندانی چون استاد محمدتقی شریعتی و فرزندش دکتر علی شریعتی، با نسیم دلنشین کویرش و دهها جاذبه طبیعی و دیدنی ریشه در خاک و سر بر آسمان دارد و امروز به مقصد نوظهور گردشگری در غرب خراسان رضوی تبدیل شده است.

دهستان مزینان با قدمتی چند هزار ساله از توابع شهرستان داورزن با اقلیم نیمه بیابانی، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان داورزن و ۸۰ کیلومتری شهرستان سبزوار قرار دارد.

مزینان داورزن، نگینی جذاب در دل کویر خراسان رضوی

مزینان داورزن رویشی در کویر و سرزمین طبیعت بکر

کویر مزینان در شهرستان داورزن، به عنوان میقات الرضا (ع) و دروازه ورودی غرب خراسان رضوی، با بهره مندی از مناظر زیبا و شگفت انگیز چون بیابان های پوشیده از نمک، تپه های طلایی، شن های روان و آسمان پر از ستاره از مناطق بکر این استان محسوب می شود.

این منطقه وسیع کویری با چشم اندازهای طبیعی، تنوع زیستی و جاذبه های اکوتوریستی و پوشش گیاهی تاغ و گز، انواع پرندگان، حیوانات وحشی و اهلی و آسمان پرستاره مقصدی دلنشین برای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است و توریست درمانی، برگزاری مسابقات رالی اتومبیل رانی، شترسواری و رصد ستارگان بخشی از جاذبه های این کویر است.

کویر مزینان با پهنه های پوشیده از ماسه، نمک و شوره زارها می تواند برای گردشگران جنبه های روان درمانی، ماسه درمانی، آفتاب درمانی و املاح درمانی داشته باشد.

اسکی روی شن، مسابقات اتومبیلرانی، دوچرخه سواری، موتورسواری و بالن سـواری، کویرنوردی و شن نوردی با شتر در این منطقه مناسب گردشگری ماجراجویانه است و علاوه بر آن نبود آلودگی نوری، غباری و آسمان شفاف و تاریکی مطلق، برای رصد ستارگان در شب و رؤیت پدیده سراب، از دیگر امکانات این کویر است که بی شک نظر هر گردشگری را به خود جلب می نماید.

مزینان داورزن، نگینی جذاب در دل کویر خراسان رضوی

رباط شاه عباسی و بناهای تاریخی دیگر بر غنای مزینان افزوده است

کاروانسرای دیرپای مزینان واقع در مسیر جاده تاریخی ابریشم معروف به کاروانسرای شاه عباسی که با شمارهٔ ۱۶۶۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده یکی از بناهای تاریخی شاخص این منطقه است.

مسجد جامع، حوزه علمیه، بقعه امام زاده سیدحسین و آرامگاه سید اسماعیل در ۲ کیلومتری مزینان و در حاشیه بهمن آباد، تپه باستانی بِل قوز و خرابه های شهر قدیمی بادغوس، آب انبار، یک بنای چاپارخانه و همچنین زادگاه دکتر علی شریعتی برخی از آثار تاریخی و گردشگری مزینان است.

رود فصلی کالشور از جنوب این روستا می گذرد و قناتی پر آب در قسمت جنوبی مزینان جریان دارد که از کوه های شمالی داورزن سرچشمه می گیرد و گوارایی و وفور آب آن در حاشیه کویر موجب حیرت گردشگران است.

مزینان داورزن، نگینی جذاب در دل کویر خراسان رضوی

شهرستان داورزن با آثاری در حوزه های تاریخی و طبیعی شامل آسیاب های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین‌راهی، مساجد تاریخی، یخدانهای قدیمی، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای تاریخی، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر در مسیر جاده تاریخی ابریشم و نیز جاده تهران - مشهد که سالانه افزون بر ۲۰ میلیون زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) از آن به سوی مشهد رفت و آمد می کنند، شرایط مناسبی برای جذب گردشگران دارد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.