اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 14 دي 1390 / کد مطلب: 1492 / نظرات: 0

رئیس میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سبزوار/


17 اثر سبزوار طی دو سال اخیر در فهرست آثار ملی كشور ثبت شد


17 اثر سبزوار طی دو سال اخیر در فهرست آثار ملی كشور ثبت شد  رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: طی دو سال اخیر 17 اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید. 
    
'حشمت اله متین فر'  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جدیدترین اثر ثبت شده این شهرستان را حمام قدیمی روستای ملوند مربوط به دوره قاجاریه ذكر كرد و افزود: این اثر هفته گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی اظهارداشت: یكی از شاخص ترین آثار ثبت شده سبزوار طی این مدت آئین اسب چوبی است كه در دهه فجر 1388 به عنوان اولین اثر در ردیف میراث معنوی استان به ثبت رسید.

وی با بیان اینكه امسال 200 اثر دارای اهمیت این شهرستان برای ثبت در فهرست آثار ملی به اداره كل پیشنهاد شده است افزود: از این تعداد 20 اثر در مرحله عقد قرارداد برای انجام مطالعات كارشناسی است.

وی قدمت بنا، تزئینات معماری و شان ملی را از جمله ملاك های ثبت یك اثر در فهرست آثار ملی كشور ذكر كرد و گفت: هر یك از این عوامل به تنهایی می تواند سبب ثبت یك اثر شود.

وی با بیان اینكه تاكنون حدود یك هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان سبزوار شناسایی شده اظهارداشت: از این تعداد 166 اثر در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

متین فر گفت: یكی از عوامل موثر در تسریع روند ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی، اعتبارات اختصاصی برای انجام مطالعات كارشناسی توسط بخش خصوصی است.

وی افزود: كارشناسی اثر، مستند سازی و اخذ رضایت از مالك در صورت وجود مالكیت شخصی از جمله مراحل معرفی یك اثر برای ثبت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار هدف از ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی را امكانپذیر شدن حفاظت قانونی آن برای مسوولان امر ذكر كرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.