اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..


اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 8 ارديبهشت 1402 / کد مطلب: 14928 / نظرات: 0

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:


اهتمام ویژه‌ دولت سیزدهم تنوع بخشی به حوزه نخبگان است


اهتمام ویژه‌ دولت سیزدهم تنوع بخشی به حوزه نخبگان است  قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اهتمام ویژه دولت سیزدهم تنوع‌بخشی و توجه به حوزه نخبگان است، به طوریکه در ماه‌های آغازین فعالیت این دولت و بعد از ۱۱ سال جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان تشکیل شد.

ناصر باقری مقدم در حاشیه سی و پنجمین نشست روسای بنیادهای نخبگان استانی در مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سوی دیگر نگاه مثبت دولت و مجلس به موضوع نخبگان منجر به پشتیبانی این نهادها از حوزه نخبگان شده است و شاهد آن نیز افزایش منابع است که پویایی در کشور را منجر می‌شود.

تنوع بخشی به حوزه نخبگان اهتمام ویژه‌ دولت سیزدهم است

وی با بیان اینکه همچنین دستور رییس جمهور تنوع بخشی به حوزه نخبگان است، گفت: نخبگان فقط در حوزه علمی فعال نیستند و باید به سایر حوزه‌ها از جمله، صنعتی، مهندسی، مدیریتی، کارآفرینی، فرهنگی و هنری نیز بها داده شود و آنها نیز مورد پشتیبانی قرار گیرند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تغییر نگاه مشهود در دولت سیزدهم نسبت به نخبگان بیان کرد: به همین دلیل سال گذشته آئین نامه حمایت از نخبگان در ۱۸ بند راهبردی به تصویب هیات دولت رسید که می‌تواند باعث توسعه فعالیت نخبگان در کشور شود و شاهد به بار نشستن این فعالیت ها باشیم.

او گفت: نخبگان به واسطه توانایی فکری و عملی که دارند می‌توانند در بسیاری از مسائل کشور، تاثیر گذار باشند و از جمله با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سال جدید مبنی بر مهار تورم، نخبگان در نشست های هم‌اندیشی خود می‌توانند بهترین راه حل را برای این مشکل چندین ساله کشور، با توجه به ریشه های بومی آن ارائه دهند.

باقری مقدم با اشاره به حضور طیف‌های مختلف نخبگان افزود: به دنبال این هستیم با تشکیل هسته‌های اندیشه ورز در بسیاری از حوزه‌ها و از جمله اقتصاد، بتوانیم در این زمینه به راه حل‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به چگونگی تعاملات بین المللی بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: تعاملات و تبادلات بین المللی علمی جزیی از الزامات ارتقاء و رشد علم و فناوری در کشور است و بر همین اساس سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان به این موضوع اشاره کردند که بنیاد ملی نخبگان با یاری وزات امور خارجه امکان تعاملات علمی را به خوبی فراهم کند زیرا نتیجه آن منجر به ایجاد راه حل هایی برای مشکلات موجود در کشور می‌شود.

افق دید نخبگان عدالت و ایجاد رفاه برای مردم است

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: سال گذشته و در هیات امنای بنیاد ملی نخبگان شیوه نامه همکاری با نخبگان غیر ایرانی، کشورهای همسایه و دانشمندان جهان اسلام در دستور کار قرار گرفت؛ این همکاری شکل‌های مختلفی از جمله انجام طرح های تحقیقاتی مشترک، تبادل استاد و دانشجو بین کشورها و پیدا کردن راه حل برای مشکلات کشورهای اسلامی دارد که امیدواریم این شیوه نامه به زودی ابلاغ شود.

او اظهار کرد: افق دید ما نخبگان حق‌جوی تمام عالم است زیرا تمام نخبگان به دنبال عدالت و ایجاد رفاه برای مردم هستند.

باقری مقدم همچنین در خصوص بازنگری معیارها و شاخص‌های سنجش فعالیت نخبگان در کشور گفت: در کنار نخبگان علمی، نخبگان سایر حوزه ها از جمله فناوری، صنعت، مدیریت، فرهنگی و هنری هم وجود دارند که دارای معیارهای سنجش متفاوت از هم هستند.

وی افزود: در حوزه نخبگان علمی نیز شاهد تغییرات اساسی در شاخص های سنجش آن هستیم، چراکه ملاک‌های نخبگانی بیشتر باید در حل مسائل دیده شود و هر نخبه‌ای که بیشتر به حل مسائل کشور بپردازد از امتیاز و جایگاه بالاتری در بنیاد ملی نخبگان برخوردار می شود.

این مقام مسوول ادامه داد: هم اکنون در اتاق‌های فکر این بنیاد، در حال تهیه و تدارک این شاخص ها هستیم و هر کدام که تهیه و تصویب شد، به اطلاع مردم و نخبگان خواهد رسید.

باقری مقدم اظهار کرد: باید جریانی ایجاد شود که دانشمندان نخبگانی فقط به تولید مقاله نپردازند و اکنون این روش در حال تغییر به سمت حوزه‌های نخبگان فناوری و صنعتی است و اینکه علم و دانش فرد نخبه، چقدر در تولید محصولات فناور کشور، مورد استفاده قرار گرفته است.

ثبت اطلاعات ۶۵ هزار نخبه کشوری

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اکنون ۶۵ هزار نفر از افراد مستعد و نخبه کشور در پایگاه های اطلاعاتی این بنیاد ثبت شده اند، گفت: با تغییر رویکرد، به زودی این پایگاه کاملتر شده و اطلاعات سایر نخبگان در حوزه های مختلف نیز در سامانه این بنیاد ثبت خواهد شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر و با ثبت اطلاعات نخبگان، امکان رصد آخرین وضعیت نخبگان در موضوعات معیشتی نظیر تهیه مسکن، تحصیل، اشتغال و مهاجرت فراهم می‌شود تا به راحتی امکان حمایت از آنها صورت پذیرد.

باقری مقدم اضافه کرد: بها دادن به نخبگان در همه عرصه ها اولویت این بنیاد است تا در کنار نخبگان علمی که بیشتر در حوزه تولید مقاله، کتاب و پژوهش فعال هستند، نخبگان فناوری همراه با شاخص‌های آن نیز تعریف و در سراسر کشور شناسایی شوند و تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت: تجاری شدن فناوری های تولید شده، حل مشکلات کشور را در بردارد، این تغییر رویه باید در همه بخشهای مختلف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم شکل گیرد؛ بر همین اساس و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهت گیری بنیاد به سمت تنوع سازی نخبگان کشور در سایر حوزه ها در حال شکل گیری است.

او در پاسخ به اینکه با توجه به تولید مقالات بسیار علمی توسط دانشمندان ایرانی، آیا زبان علم تغییر پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: بسیاری از دانشمندان ما به خاطر انتشار مقالاتشان در مجلات خارجی، فعالیت های خود را به زبان انگلیسی انتشار می‌دهند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: ولی بر طبق آئین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نوشتن مقالات علمی سطح بالا به زبان فارسی دارای امتیاز بسیار است و استادان دانشگاهی به این موضوع می‌پردازند که در کنار، نوشتن مقاله به زبان انگلیسی آن را به زبان فارسی هم منتشر کنند و بر اساس این رویکرد در آینده زبان علم در دنیا تغییر خواهد کرد و منحصر به زبان انگلیسی نخواهد ماند.

سی و پنجمین نشست روسای بنیادهای نخبگان استانی روز پنجشنبه با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در مشهد آغاز به کار کرد و امروز جمعه به کار خود پایان می دهد.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.