اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 16 تير 1390 / کد مطلب: 1498 / نظرات: 0

یك مسوول :


حدود 12 هزار و 200 كانون در مساجد كشور فعال هستند


حدود 12 هزار و 200 كانون در مساجد كشور فعال هستند  معاون اداری مالی و مسوول امور استانهای ستاد عالی كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور در سبزوار گفت: كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور از حدود دو هزار و 400 كانون در سال 84 به حدود 12 هزار و 200 كانون در حال حاضر افزایش یافته است. 
  
به گزارش ایرنا ،' عبدالحسین آل محمد'در همایش مدیران ، رابطان و ائمه جماعات كانون های فرهنگی و هنری مساجد و تجهیز و افتتاح 56 كانون فرهنگی و هنری مساجد در سبزوار، افزود: عنایت های مجلس و دولت تاثیر ویژه ای در جهش تعداد این كانون ها داشت.

وی با اظهار اینكه عمده فعالیت های این حوزه از نظر كمی وكیفی مربوط به دوران دولت های نهم و دهم است اعلام كرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید حداقل 25 درصد مساجد كشور دارای كانون های فرهنگی و هنری باشند.

وی از تاسیس پنج هزار كتابخانه مخزن دار در جوار مساجد و پنج هزار كتابخانه باز در شبستان های مساجد كشور هم خبر داد .

آل محمد به سیاست این ستاد برای ایجاد كانون های تخصصی در حدود 16 موضوع اشاره كرد و گفت: تا كنون حدود 500 كانون تخصصی در كشور ایجاد شده و تعداد آنها تا پایان امسال به 780 كانون می رسد.

وی هدف از ایجاد این كانون ها را برون سپاری بخشی از فعالیت ها و ارائه خدمات عمومی برشمرد.

وی از در حال تاسیس بودن 100 كانون ویژه مصلی در جوار مصلی های كشور در سال جاری هم خبر داد و افزود: همچنین امسال برای نحستین بار كانون های فرهنگی و هنری در مساجد دانشگاهی به منظور استفاده از پتاسیل دانشجویان در حال شكل گیری است.

مسوول امور استان های ستاد عالی كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور از 25 هزار مسجد به عنوان مركز تلاوت نور یاد كرد و گفت: در این مساجد در بین دو نماز حداقل یك صفحه قرآن تلاوت می شود كه این مراكز به سرعت در حال توسعه هستند.

این مسوول با اشاره به ایجاد مظاهر مختلف شهری از جمله برق ، تلفن ، اینترنت و ... در روستاها، افزود: توسعه فرهنگی مساله ای است كه باید در روستاها بیشتر به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به وجود چهار هزار كانون فرهنگی و هنری در مساجد روستایی و جایگاه ویژه آنها برای توسعه فرهنگ در روستاها افزود: این مساله امسال به عنوان یك تكلیف به ستاد عالی كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور سپرده شد.

آل محمد همچنین 18درصد از بودجه شاخص های فرهنگی را سهم حوزه فرهنگ ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود: بر اساس قانون مصوب این 18 درصد به ادره كل ارشاد ، كانون های فرهنگی و هنری مساجد و حوزه قرآنی تعلق می گیرد كه این نگاه می تواند سهم خوبی را عاید این كانون ها و توسعه آنها كند.

وی فلسفه ایجاد كانون های فرهنگی و هنری مساجد را جذب مردم و جوانان ونوجوانان ، فشرده سازی صفوف نماز جماعت و آماده سازی جوانان برای مقابله با توطئه های دشمنان عنوان و بر درك بهتر از مساجد و روآوردن بیشتر به آن تاكید كرد.

این مسوول با اشاره به اشكال جدید فتنه ها و توطئه های دشمنان ،افزود: امروز برای مقابله با این تهاجم ها باید همه فعالیت ها را به سمت استفاده از ظرفیت های مساجد ، نیرو سازی با بهره گیری از ویژگی های آنها ، بهره گیری از كلام نور و فعالیت های محتوایی در این مكانها سوق داد.

وی در بخشی از سخنانش ضمن قدر دانی از استاندار خراسان رضوی گفت: امسال با كمك ویژه این مسوول در حدود چهار ماه 500 كانون در مساجد به طور عمده روستایی این استان تاسیس شد.

وی پتانسیل های شهرستان سبزوار از جمله پیشینه تاریخی ، جایگاه مذهبی و جایگاه مدیریت سیاسی آن به عنوان معاونت استانداری را از عوامل افزایش كانونهای مساجد شهرستان از 13 كانون در سال 88 به 82 كانون در امسال ذكر كرد.

وی با اشاره به وجود 318 مسجد در این شهرستان شرط نخست تاسیس كانون در مساجد را تقاضای روحانی مسجد عنوان كرد.

مسوول دبیرخانه كانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان خراسان رضوی هم با تقدیر از استاندار این استان برای اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار و ایجاد 500 كانون فرهنگی و هنری در مساجد استان در سال گذشته ،گفت: امسال هم این مسوول همین مبلغ را برای كانون ها در اختیار قرار خواهد داد.

' محمد حسین عبداللهی' افزود: بیش از پنج هزار مسجد در استان داریم كه هنوز در یك هزار و 100 مسجد كانون فرهنگی و هنری ایجاد شده است.

وی در بخشی از سخنانش نسبت به خطر ایجاد بحران فرهنگی و اخلاقی از سوی دشمنان هشدار داد و در همین راستا بهره برداری هر چه بیشتر از ظرفیت های مساجد و وظیفه خطیر مدیران كانون های فرهنگی و هنری مساجد را خاطر نشان كرد.

وی گفت: كارهای فرهنگی كانون های فرهنگی و هنری مساجد در صورتی كه حول محور قرآن و عترت ، خانواده ، جنگ نرم ، بصیرت افزایی ، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اندیشه های امام راحل ، توجه به فرهنگ دینی ،نشاط اجتماعی و توجه به جذب جوانان ونوجوانان باشد، تاثیر گذار است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.