اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 18 خرداد 1402 / کد مطلب: 14987 / نظرات: 0

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:


بومی شدن علوم انسانی بر پایه حکمت مورد توجه است


بومی شدن علوم انسانی بر پایه حکمت مورد توجه است دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بومی شدن علوم انسانی مبتنی بر حکمت و برگرفته از نقشه جامع علمی کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز پنجشنبه در نشست با روسای دانشگاه های منطقه ۹ کشور در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: یکی از اهداف بومی شدن علوم انسانی، حل مسائل و مشکلات مختلف جامعه با بهره گیری از ظرفیت نهادهای علمی است.

وی اظهار کرد: هم اینک نقشه جامع علمی کشور بر مبنای علوم و نیازهای روز جامعه با رویکرد شناسایی نیازها، تعیین اولویت ها و مسائله‌محوری بازنویسی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مسائل مورد تاکید، بومی شدن علوم انسانی است تا مسائل و چالش های جامعه را خودمان بتوانیم برطرف کنیم.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه برای نافع بودن علم باید به جنبه انسانی آن نگاه شود، افزود: نگاه مقالات، پایان‌نامه‌ها و رسانه‌ها باید مساله‌محور با رویکرد توسعه جامع و رفع مشکلات باشد.

وی تصریح کرد: انتظار آن است که دانشگاه ها دست‌کم مسائل شهرها و مناطق خود را با بهره گیری از ظرفیت رساله ها و پایان نامه ها حل کنند و برای نمونه در سازمان بهزیستی، فراجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر دهها مساله وجود دارد که با رویکرد علمی دانشگاه ها می توان راهکارهایی برای رفع آن پیدا کرد.

بومی شدن علوم انسانی بر پایه حکمت مورد توجه است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با فراهم کردن تمامی زمینه ها باید در دانشگاهها انسانهایی تربیت شوند که عالم مترقی بوده و وجدان کاری داشته باشند و دینداری، ایمان و تقوا را پس از خود به جامعه منتقل کنند.

حجت الاسلام خسروپناه همچنین با اشاره به پیشینه شهرستان سبزوار افزود: سبزوار شهری فرهنگی، دینی، علمی و تاریخی است و علمای بزرگ آن همچون حکیم سبزواری، سید عبدالاعلی و علمای دوره سربداران از جامعیت برخوردار بوده اند.

وی ادامه داد: حکیم سبزواری فقیهی برجسته، عارف، فیلسوف و شاعری بزرگ بوده و سید عبدالاعلی سبزواری نیز آثاری در فقه، کلام، فلسفه و تفسیر داشته است.

دانشگاه حکیم سبزواری یکی از ۲۲ دانشگاه محور در ایران است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.