اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 2 بهمن 1390 / کد مطلب: 1650 / نظرات: 2

یكی از محققان هنر تعزیه :


سبزوار از معدود شهرهای دارای زمینه تعزیه ( شبیه )در كشور است


سبزوار از معدود شهرهای دارای زمینه تعزیه  شبیه در كشور است یكی از محققان هنر تعزیه در سبزوار گفت: شهرستان سبزوار از معدود شهرهای دارای زمینه و سبك تعزیه ( شبیه )در كشور است. 
   
 ' حسن عنایت پور'  در گفت و گو با ایرنا افزود: سبزوار با توجه به كتاب روضه الشهدای ملا واعظ كاشفی سبزواری در هنر تعزیه زمینه دارد .

وی با اظهار اینكه كتاب روضه الشهدای كاشفی پایه و دستمایه اصلی اشعار تعزیه در كشور است، افزود: متن بیشتر شبیه ها برگرفته از این كتاب است.

وی با اشاره به سابقه تاریخی 'شبیه ' اظهار داشت: شبیه ابتدا به صورت تك نفری و روایتگری اجرا می شد كه بتدریج دونفری شده و سپس موسیقی به آن وارد و با تعداد نفرات بیشتری اجرا شد.

وی ادامه داد: شبیه خوانی تقریبا از دوره صفویه به شكل امروزی در آمد كه در آن هر كس ایفای نقش خاصی را برعهده دارد .

وی همچنین اعلام كرد: در سبزوار 400 مجلس متفاوت شبیه خوانی یافت می شود كه مجالس اول تا دهم محرم شامل مجالس شبیه خوانی مسلم ، طفلان مسلم ، وهب ، حضرت عباس ، حضرت علی اكبر (ع) حضرت قاسم (ع) و مجلس شهادت امام حسین (ع) از آن جمله اند.

عنایت پور مجالس شبیه خوانی برای دیگر ائمه اطهار (ع) ،حضرت زهرا (س) ،وفات پیامبر (ص) و مجالسی همچون نبردهای احد ، حنین و ... را از همین مجالس تعزیه موجود در سبزوار نام برد.

وی افزود: در بین این مجالس شبیه خوانی ،مجالس متفاوتی همچون 'هرمز بازرگان' هم هست كه درحركت وی به خراسان علاوه بر نمایش صحنه برخوردش با درویش روایتگر واقعه كربلا ، از اقتصاد خراسان هم سخن به میان می آید.

این نویسنده و كارگردان هنر شبیه خوانی وجود 80 شبیه خوان برجسته و رتبه یك در سبزوار را از دیگر برجستگی های هنر تعزیه (شبیه ) در این شهرستان برشمرد.

وی كه خود مسوولیت گروه هنری سفیر را برعهده دارد و این گروه محرم امسال به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به كشور افغانستان اعزام شد، مدعی شد : شبیه خوانی سبزوار با اجراهایی كه در كشورهای یونان در سال 74 و افغانستان داشته در خارج از كشور نیز مطرح شد.

وی حضور پر رنگ شبیه خوانی این شهرستان در جشنوار های آئینی سنتی و مراسم مختلف كشوری و تاثیر گذاری آن را هم نشانه برجستگی شبیه خوانی سبزوار برشمرد.

به گفته این پژوهشگر ' شبیه خوانی 'یك نمایش آئینی سنتی ایرانی است كه غیر ایرانی ها در مورد آن ادعایی ندارند.

وی تعزیه را با شبیه متفاوت دانست و افزود: تعزیه به معنای عزاداری است و كلیه عزاداری ها و نوحه خوانی ، روضه خوانی ، مداحی و ... را شامل می شود كه در دیگر كشورها این شكل از تعزیه انجام می شود .

وی با اظهار اینكه شبیه اجرای نمایشی تعزیه به شكل كنونی است، افزود: شبیه خوانی یك نمایش آئینی سنتی است كه در یونسكو به نام كشورمان به ثبت رسیده است.

وی به سابقه تاریخی تعزیه نیز اشاره كرد و گفت: اگر تعزیه را به معنای عزاداری در نظر بگیریم نخستین تعزیه در عصر روز عاشور و بازگشت ذوالجناح به خیمه ها توسط اهل بیت (ع) انجام شد.

رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شركت تعاونی هنرمندان نمایش تعزیه سبزوار هم گفت : تا كنون حدود 65 گروه تعزیه از طریق این شركت ساماندهی شده و بیش از 200 تعزیه خوان به عضویت این شركت درآمده اند.

'علی اكبر دلبری' با اظهار اینكه سبزوار یكی از شهرهای پایه گذار هنر تعزیه در كشور است افزود: مرحوم ملاواعظ كاشفی سبزواری نویسنده روضه الشهدا و پایه گذار تعزیه از این شهرستان برخاسته است.

مدیر عامل شركت تعاونی هنرمندان نمایش تعزیه سبزوار همچنین گفت: تعزیه خوانان سبزوارهمزمان با ماه های محرم و صفر ،ماه مبارك رمضان و ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) ، در ایام رحلت حضرت امام (ره) و ایام شهادت ائمه اطهار (ع) و ... در سطح این شهرستان فعال هستند .

وی گفت: استقبال مردم شهرستان سبزوار از این برنامه های مذهبی بی نظیر است و در هر مجلس تعزیه این شهرستان هزاران نفر از مشتاقان ائمه اطهار (ع) حضور دارند .

وی مدت زمان اجرای هر تعزیه را بین دو تا هشت ساعت ذكر كرد و گفت: در هر نمایش تعزیه بین حدود شش تا 11 هنرمند ایفای نقش می كنند.

' محمد تقی دلقندی' عضو هیات مدیره شركت تعاونی هنرمندان نمایش تعزیه سبزوار هم با اشاره به وجود دو تا سه گروه تعزیه خوانی در برخی روستاهای شهرستان گفت: در مجموع شاید حدود 500گروه تعزیه خوانی در شهرستان وجود دارد .

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


2 نظر در صف تاييد است.