اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 4 فروردين 1391 / کد مطلب: 2056 / نظرات: 0


موزه مردم شناسی سبزوار آماده بازدید مسافران نوروزی است


موزه مردم شناسی سبزوار آماده بازدید مسافران نوروزی است  موزه مردم شناسی سبزوار با غرفه های متعدد شامل آداب و رسوم ،هنرهای دستی و مشاغل سنتی آماده بازید مسافران و گردشگران نوروزی این شهرستان است. 
   
به گزارش ایرنا این موزه از غرفه های مربوط به آداب و رسوم سبزوار شامل تحویل سال نو ،شب چله و اتاق عقد سنتی ،هنرهای دستی شامل فرت بافی، فرش بافی ،جاجیم بافی ،گلیم وپلاس بافی و مشاغل سنتی شامل آهنگری ،رنگرزی سنتی، سفالگری ،عطاری وخراطی تشكیل شده است.

در موزه مردمشناسی سبزوار غرفه ای نیز به معرفی آیین اسب چوبی به عنوان یكی از هنرهای آیینی این شهرستان اختصاص یافته است.

این آیین كه در حال حاضر در مجالس شادی و همچنین در ایام مختلف سال همچون عید نوروز در این شهرستان اجرا می شود در دهه فجر سال 88 به عنوان اولین اثر در ردیف میراث معنوی استان خراسان رضوی به ثبت رسید.

موزه مردم شناسی سبزوار اسفند ماه سال 86 در بخش بارانداز و غرفه های اطراقگاه شرقی كاروانسرای حاجی فرامرزخان سبزوار ایجاد شد.

همچنین مسافران و گردشگران نوروزی در كنار بازدید از موزه مردمشناسی سبزوار می توانند از موزه شهدا و وقف این شهرستان كه این موزه ها نیز در محل كاروانسرای حاج فرامرز خان راه اندازی شده بازدید كنند.

موزه وقف سبزوار به عنوان نخستین موزه وقف استان خراسان رضوی در شش غرفه شامل وقف نامه های قدیمی ، نمایی از مجالس قرآن ،اشیایی از بقاع متبركه ،اشیای ارزشمندی از مسجد جامع ، وسایل پذیرایی مورد استفاده در مجالس وقف و... راه اندازی شد.

كاروانسرای فرامرز خان مشتمل بر موزه های مردمشناسی ،شهدا و و وقف در ضلع غربی میدان كارگر سبزوار واقع شده است.

كاروانسرای فرامرزخان سبزوار نیز خود به عنوان اثری تاریخی از بناهای چهار ایوانی این شهر است كه در عهد قاجاریه و مقارن با حكومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.