اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 6 فروردين 1391 / کد مطلب: 2063 / نظرات: 0


منطقه تاریخی و تفریحی جوین میزبان مسافرین نوروزی است


منطقه تاریخی و تفریحی جوین میزبان مسافرین نوروزی است  14 منطقه تاریخی و تفریحی شهرستان جوین میزبان مسافرین نوروزی است. 
   
 به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهرستان جوین با قدمت دیرینه از شمال به شهرستان اسفراین (خراسان شمالی )، از جنوب به شهر داورزن سبزوار ، از شرق به شهرستان خوشاب و از غرب به شهرستان جغتای محدود می شود.

جوین نیز در مسیر ارتباطی استانهای گلستان ، خراسان رضوی و شمالی نیز واقع شده است .

نشانه های دیر پای عظمت فرهنگ و تمدن جوین آثار و ابنیه و محوطه های باستانی متعدد و متنوعی است كه در سرتا سر شهرستان بجا مانده است .

در مجاورت شهر نقاب (مركز شهرستان جوین ) واقع در دشت این شهرستان ، محوطه وسیع باستانی مورد شناسایی قرار گرفته است كه سه الی چهار هزار سال پیش جامعه كشاورز و صنعتگر در آن سكونت داشته اند.

عبور شاهراه بزرگ خراسان نیز در دو شاخه ' كاروانی و چاپاری ' از دشت جوین ، مراكز بزرگ فرهنگ و اقتصاد شرق به غرب عالم را اتصال می داده است و همچنین در زمان پارتیان این ناحیه جزو قلمرو پارتیان بوده است و چهار تاقی ریوند و آتشكده آذر برزین مهر نیز از جمله معماری ساسانی این منطقه است.

از آثار تاریخی جوین می توان به شهر تاریخی آق قلعه اشاره كرد كه بنا به شواهد باستان شناسی محوطه وسیع و محصور كه در شهر تاریخی آق قلعه نام دارد ، شالوده و اساس شهری همانند سلطانیه می باشد.

این شهر در قرن هشتم هجری در آق قلعه فعلی پایه گذاری شده است و تنها بخش جنوبی آن به صورت خشتی و گلی در اوایل دوران قاجار مسكونی بوده است كه در غرب شهر نقاب واقع شده است.

از دیگر بناهای تاریخی شهرستان جوین بنای امام زاده قاسم (ع) روستای سیرغان در پنج كیلومتری شهر نقاب می باشد كه ساختار معماری آن ، ویژگی های ابنیه دوره تیموری را القا می نماید.

نمای بیرونی آرامگاه هشت ضلعی است و در ضلع جنوبی آن ایوان هایی با پوشش گنبدی و سكوهای طرفین واقع شده است و فضای داخلی بقعه در سه طرف دارای شاه نشین عمیق با طاقهای طرفین می باشد كه با استفاده از فیلپوش در گوشه بنا پلان ها به هشت ضلعی تبدیل و گنبدی رفیع بر روی آن استوار شده است.

این بنا به لحاظ معماری شباهت زیادی به بقعه هفت معصوم روستای كروژده جوین و آرامگاه شاهزاده عبدالله جغتای دارد.

از جمله مناطق تاریخی شهرستان جوین همچنین می توان به بقعه تاریخی امام زاده هفت معصوم ، بقعه و آرامگاه سعد الدین حمویه جوینی و آرامگاه خواجه نجم الدین كبری اشاره كرد.

از جمله هنرهای سنتی و سوغات شهرستان جوین كه در حال حاضر رایج ترین هنر سنتی می باشد بافت قالی و قالیچه و پشتی است كه در شهر و روستاهای آن رواج داد و بیشتر طرح ها در نقش قالی جوین بلوچی و كردی استفاده می شود.

سوغات این ناحیه شامل كلوچه شیرین محلی و زنجفیلی ، سیاه دانه و زیره سبز است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.