اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 8 فروردين 1391 / کد مطلب: 2075 / نظرات: 0


مسافران خواهان تغییركاربری رباط تاریخی روستای مهر سبزوار شدند


مسافران خواهان تغییركاربری رباط تاریخی روستای مهر سبزوار شدند  شماری از مسافران و گردشگران نوروزی خواستار مرمت و تغییركاربری كاروانسرای تاریخی بین راهی روستای مهر سبزوار شدند.
  
 
آنها روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند:این بنای تاریخی قابلیت تغییر كاربری به یك مجتمع رفاهی و خدماتی را دارد.

كاروانسرای تاریخی مهر در حاشیه محور سبزوار- شاهرود در كنار روستای مهر قرار دارد این بنای با ارزش در روزگارهای قدیم منزلگاه كاروان‌های خسته جاده تاریخی ابریشم بوده است .

بازدیدكنندگان از این كاروانسرای تاریخی بر این عقیده‌اند كه مسوولان باید نسبت به مرمت و احیای این بنای تاریخی و همچنین تغییر كاربری آن به یك مجتمع خدماتی و رفاهی اقدام كنند.

یك مسافر در حاشیه بازدید از این كاروانسرای تاریخی گفت: كاروانسرای تاریخی روستای مهر متاسفانه در حال تخریب است و مسوولان باید برای احیای این اثر تاریخی و باستانی تدابیری جدی اتخاذ كنند.

حسن محمدی با اشاره به قرار داشتن این رباط در حاشیه جاده اصلی تهران – مشهد و نیز تردد سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر از این مسیر ، افزود: این بنای با ارزش قابلیت تبدیل به یك مكان پذیرایی و اقامتی سنتی را دارد.

او اظهار داشت : آثار تاریخی و فرهنگی هویت مردم این منطقه را نشان می‌دهد و مردم و مسوولان باید به این موضوع مهم توجه جدی كنند.

یك مسافر اصفهانی هم گفت : مسوولان بویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با كمك بخش خصوصی باید از تخریب شدن این بنای با ارزش جلوگیری كنند.

یك گردشگر هم با اشاره به‌كمبود مراكز اقامتی و پذیرایی در محور شاهرود- سبزوار ،گفت: این رباط محل مناسبی برای پذیرایی از مسافران است.

كاروانسرای مهر كه قدمت آن مربوط به‌دوران قاجاریه است با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملی كشور نیز به ثبت رسیده است.

مصالح این رباط از آجر،ملات گل و گچ و تزئینات آن به‌صورت آجری نیم دایره است. طاق هاو قوس‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی ، حیاط مركزی ، اصطبل‌های شرقی و غربی و یك محل شاه‌نشین است .

رباط تاریخی مهر در حاشیه روستای مهر از توابع بخش داورزن واقع است و یكی از بهترین و زیبا ترین كاروانسراهای بین راهی این مسیر محسوب می‌شود.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.