اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 27 فروردين 1391 / کد مطلب: 2174 / نظرات: 1

امام جمعه داورزن:


مسئولان سبزوار و شاهرود بایستی براي بازسازی و مرمت بنای آرامگاه شيخ حسن جوري همكاري كنند


مسئولان سبزوار و شاهرود بایستی براي بازسازی و مرمت بنای آرامگاه  شيخ حسن جوري همكاري  كنند امام جمعه بخش داورزن از وضعیت نابسامان آرامگاه شیخ حسن جوری یکی از موسسان سلسه سربداران انتقاد کرد .

به گزارش سايت داورزن ،حجت الاسلام و المسلمین محمود مداحی در جمع  مشاوران و اعضای ستاد نماز جمعه این بخش  که در بازدید از این آرامگاه در روستای کلاته میر علم  از توابع بخش میامی شهرستان شاهرود صورت گرفت  تصریح کرد:شیخ حسن جوری به عنوان از بزرگانی دینی و مذهبی که بنیانگذار   اولین قیام شیعی در ایران بود باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد .

وی ادامه داد : در سالهای نه چندان دور در محل آرامگاه این دانشمند و عارف  اسلامی  صورت قبری نیز وجود داشت که متاسفانه با ایجاد تغییرات در بنای آرامگاه آن را کاملا از بین برده اند.

وی از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه برگزاری کنگره و بزرگداشت برای برخی علمای نه چندان مطرح  به کرات صورت می گیرد ولی  شناسایی و تبین اهداف قیام  این رهبر بزرگ قیام شیعی مهجور مانده است .

وی خطاب به مسئولان شهرستان سبزوار تصریح کرد : هرچند این بنا در حیطه جغرافیایی شهرستان شاهرود واقع شده است ولی آرامگاه شخصیتی است که قیام آن در سبزوار که خاستگاه آن روستای باشتین بخش داورزن بوده است  .

وی تاکید کرد : مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستانهای سبزوار و شاهرود بایستی با همکاری هم نسبت به بازسازی و مرمت بنای آرامگاه  این رهبر بزرگ قیام سربداران اقدام نمایند.

شیخ حسن جوری یکی از رهبران قیام سربداران در سده هفتم هجری بود . وی در یکی از روستاهای نیشابور به نام جور به دنیا آمد.

بر اساس مستندات تاریخی شیخ شیخ حسن جوری پس از به دار آویخته شدن استادش شیخ خلیفه در مسجد جامع سبزوار  بهاین شهر  مهاجرت و زمینه قیام سربداران را ایجاد کرد که توسط حکمرانان ایلخانی دستگیر و به منطقه فرومد تبعید و در آن جا در گذشت

مقبره این عارف دوران مغول در دهه های اخیر  ناشناخته مانده بود که پس از پخش سریال نهضت سربداران از سیمای جمهوری اسلامی شناسایی شد.

قدمت بنای آرامگاه شیخ حسن جوری که بر روی تپه ای تاریخی واقع شده است مربوط به دوران تیموریان بوده که البته پس از بازسازی نامناسبی که صورت گرفت  هیچ اثر تاریخی و معماری  آن دوران در این بنا  دیده نمی شود.

روستای کلاته میر علم از توابع بخش میامی شهرستان شاهرود در فاصله 20 کیلومتری از شهر داورزن و در ارتفاعات شمال غربی  بخش داورزن واقع شده است .





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


کاظم مرادی هروی | ايميل
از مسئولان استان به ویژه شهردار شاهرود تقاضای اختصاص بودجه جهت ساخت آرامگاهی درخور برای شیخ بزرگوار حسن جوری دارم. واقعا برای چنین مردی گرامی تقاضای زیادی نیست لطفا مسئولان رسیدگی کنند.تشکر