اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 10 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2322 / نظرات: 0

فرماندار ویژه سبزوار:


موانع ماده 80 برای كارگر و كارفرما باید در سطح دولت و مجلس برطرف شود


موانع ماده 80 برای كارگر و كارفرما باید در سطح دولت و مجلس برطرف شود  معاون استاندار و فرماندار سبزوار گفت:موانع ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه برای كارگران و كارفرمایان باید در سطح دولت و مجلس برطرف شود. 
   
 به گزارش ایرنا ، مهندس 'قاسم شعبانی'  در دیدار جمعی از نمایندگان تشكل های كارگری و كارفرمایی سبزوار با وی به مناسبت هفته گرامیداشت كارگر، افزود: ماده 103 قانون برنامه چهارم توسعه (معافیت حق بیمه سهم كارفرما ) و ماده 80 برنامه پنجم به عنوان جایگزین آن كمك به افزایش سطح اشتغال در كشور است.

وی در پاسخ به مشكلات مطرح شده در این نشست گفت: موانع ماده 80 و 103 و دیگر موارد و مشكلات بخش تولید در كارگروه صنعت و معدن شهرستان بحث و به استان و نمایندگان مجلس منعكس شده است.

وی با بیان اینكه برخی مشكلات فرامنطقه ای و فرا شهرستانی و برطرف شدن آن در اختیار دولت و مجلس است افزود: امیدواریم همه این موارد به نفع كارگر ، كارفرما و سرمایه گذار حل شود.

نماینده عالی دولت در سبزوار در بخش دیگری از سخنانش گفت: عملیاتی كردن شعار امسال با عنوان تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی چاره حل مشكلات جامعه همچون بیكاری ، بزهكاری ، اعتیاد ، طلاق و غیره است.

وی افزود: نامگذاری امسال با عنوان تولید ملی و حمایت از كارو سرمایه ایرانی دراین برهه از زمان كه دشمن حلقه فشار اقتصادی را تنگ تر كرده بسیار حساس ، سرنوشت ساز و ارزشمند است .

وی ادامه داد: در چنین شرایطی چاره ای جز ورود جدی به عرصه اقتصادی و خودكفایی نداریم كه این كار با منابع موجود در كشور شدنی است .

وی همچنین با اشاره به تنگناهایی كه مردم امروز در بخش اقتصادی با آن مواجه هستند، گفت: رفع این تنگناها و رفع وابستگی به دیگر كشورها برای تامین نیازهای داخل كشور نیازمند عزم همگانی در عملی كردن شعار امسال است.

فرماندار سبزوار با تاكید بر حمایت از بخش خدمات ، كشاورزی و صنعت گفت: همانطور كه در قانون هدفمندی یارانه ها دیده شده دولت و مجلس باید آنچه را كه سهم بخش تولید است اجرایی و گام های خوب سال قبل را تكمیل كنند.

وی ادامه داد: ما و دستگاه های اجرایی این شهرستان آمادگی داریم آنچه در توان هست در اختیار بخش تولید ، اشتغال و سرمایه گذاری قرار دهیم.

فرماندار سبزوار خاطر نشان كرد: وظیفه كارگر نیز در تلاش ، جدیت و دوری از سهل انگاری و كوتاهی در كار است .

وی با بیان لزوم بالا بردن كیفیت كالاهای ایرانی گفت: كالاهای ایرانی باید بتواند با كیفیت كالاهای خارجی مشابه خود رقابت كند كه در این صورت و افزایش سطح تولید ، توان افزایش توان در همه عرصه ها را داریم.

فرماندار سبزوار در ادامه با بیان اینكه در این شهرستان منابع نقدینگی ، كم نداریم گفت: اگر از این منابع برای ایجاد كار و اشتغال و تولید استفاده شود هیچ كمبودی نداشته و می توان مشكل جوانان جویای كار را حل كرد.

وی حمایت از بخش خدمات، مجموعه كابل خودرو و موسسه فرهنگی هنری انتظار قائم (عج) سبزوار را با توجه به مشكلات مطرح شده در این نشست وعده داد.

معاون مدیر كل و رییس اداره تعاون ، كار ورفاه اجتماعی سبزوار هم موانع ماده 80 را یكی از معضلات این شهرستان عنوان و ابراز امیدواری كرد: در چهار سال باقیمانده اجرای این ماده در آن تجدید نظر شود.

' حسین ملوندی 'در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه 12 هزاركارگاه فعال در سطح شهرستان داریم، افزود: حدود 35 هزار كارگر بیمه شده و مشمول قانون كار و 600 كارگاه بالای 10 نفر بر اساس رقم ثبت شده در شهرستان سبزوار فعالیت دارند.

وی از كاهش 31 درصدی حوادث ناشی از كار و رسیدن آن به 81 مورد در سبزوار در سال قبل و نیز كاهش فوتی های این حوادث از شش نفر در سال 89 به چهار نفر در سال 90 خبر داد.

این مسوول گفت: سال گذشته دو هزارو 688 نفر ساعت آموزش مسایل ایمنی درمحیط كارگاه های واحدهای تولیدی و ساختمانی برگزار شد كه امیدواریم در سال جاری با افزایش آن حوادث كاری كاهش یابد.

وی با بیان اینكه سبزوار با دارا بودن 99 تشكل كارگری و كارفرمایی بیشترین تعداد تشكلات را پس ازمشهد در استان دارد، افزود: هم اكنون119 شورای سازش با افزایش 27 درصدی نسبت به سال 89 در شهرستان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: از 389 پرونده مطرح شده در شوراهای سازش سبزوار مشتمل با اختلافات كارگری و كارفرمایی در سال قبل ، 62 درصد آن در این شوراها و به شیوه كدخدامنشی حل و فصل شد.

ملوندی ادامه داد:تعهد اشتغال سبزوار در سال گذشته 13 هزار و 340 نفر بود كه 9 درصد بیش از این سهمیه اشتغال زایی و در حوزه صدور مجوز مشاغل خانگی كه پنج هزارو 800 مورد بود 10 درصد بیش از سهمیه مجوز صادر شد.

وی ادامه داد: از 14 هزار و435 اشتغال ایجاد شده در سال قبل 26 درصد در بخش كشاورزی ، 59 درصد در بخش خدمات و 15 درصد در بخش صنعت بود.

یكی از كارفرمایان سبزواری نیز با اشاره به اینكه بر اساس ماده 103 كارفرما از یكسری معافیت های بیمه ای بهره مند می شد، گفت: ماده 80 مشمول كارگران جدید شده و كارگران قبلی به كارگرفته شده بر اساس ماده 103 را در بر نمی گیرد.

'زارعی' خواستار تجدید نظر در ماده 80 به عنوان جایگزین ماده 103 شد و افزود: با توجه به مشكل ساز شدن این ماده برای بخش خدمات و بالا بودن بهای تامین اجتماعی مجبور به بازخرید تعدادی از كارگران خواهیم شد.

وی همچنین با بیان اینكه بخش خدمات همچون بخش تولید مشكلاتی دارد خواستار توجه به این بخش در اعطای تسهیلات و كمك های مالی شد.

'بداغ آبادی ' نماینده شركت كابل خودرو سبزوار هم در این نشست هم با اشاره به اجرا نشدن ماده 10 قانون 25 سال بازنشستگی پیش از موعد در مورد برخی كارگران مشمول آن ، خواستار رفع این مشكل و همچنین حمایت های مالی شد.

' طبسی' نماینده موسسه فرهنگی و هنری انتظار قائم (عج) سبزوار هم در این نشست با اشاره به مشكل مكان این موسسه و با توجه به كمبود مكان های فرهنگی در شهرستان خواستار حمایت از این موسسه شد.

براساس بند «و» ماده 80 قانون برنامه پنجم به دولت اجازه داده شده است كه درجهت ایجاد اشتغال و توسعه كارآفرینی، در رابطه با بخشی از حق‌بیمه كارفرمایان كارگاه‌هایی كه درجهت به كارگیری نیروی كار جدید مبادرت می‌نمایند، تخفیف پلكانی اعمال نماید به شرط آنكه واحد تازه تأسیس بوده و یا در سال قبل از آن كاهش نیروی كار نداشته باشد.'

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.