اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 14 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2341 / نظرات: 0


مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش آموزان خراسان رضوی در سبزوار آغاز بكار كرد


مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش آموزان خراسان رضوی در سبزوار آغاز بكار كرد  سی امین دوره مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش آموزان پسر گروه یك خراسان رضوی با حضور دانش آموزانی از 15 منطقه آموزش و پرورش استان چهارشنبه  در سبزوار آغاز به كار كرد.
  
 
به گزارش ایرنا ، مدیر مسوول روزنامه خراسان در آیین افتتاحیه این مسابقات كه در تالار كاشفی سبزوار برگزار شد با ابراز تاسف گفت: قرآن را بیشتر بر سرقبور می خوانند و حال آنكه قرآن كتاب زندگانی است و باید در زندگانی و نگاه ما جاری شود.

'كورش شجاعی ' اظهار داشت: با گذشت 33 سال از عمر انقلاب هنوز شاهد هستیم در بسیاری از سخنرانی ها ،بیانیه ها ، رفتارها و گفتارهای ما جای زندگی قرآنی خالی است.

وی افزود: این در حالی است كه در آموزش و پرورش و دانشگاه ها تلاش های زیادی برای جاری شدن قرآن در زندگی مردم انجام شده است.

این روزنامه نگار افزود: زمانی می توانیم ادعا كنیم قرآن در زندگی ما جاری است كه نسبت به منكرات و مسایلی كه در جامعه اتفاق می افتد بی تفاوت نباشیم و حداقل در نگاه منكرات را همراهی نكرده و در قلبمان نسبت به آن احساس انزجار كنیم.

وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری ، مراحل انس با قرآن را شامل تلاش برای یادگیری ، تلاوت و تلاوت صحیح ،آشنایی با مفاهیم ، حفظ ، تدبر و سپس عمل به قرآن برشمرد و افزود: با توجه به اشارات ایشان نوع تلاوت قرآن باید با ترجمه ، معنا و نگاه تفسیری تنظیم شود.

وی ادامه داد: تلاش ما پس از تلاوت صحیح قرآن بایستی متصف شدن به رفتار قرآنی و بیش از آن توجه به مفاهیم قرآن باشد.

وی برگزاری اینگونه جلسات قرآنی را به فال نیك گرفت و خاطر نشان كرد: آنگاه كه قرآن در دل جا گرفت و انسان با مفاهیم قرآنی آشنا و كلام الهی بر قلب ها جاری شد جامعه به فلاح و رستگاری می رسد.

'شجاعی ' با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری ، لازمه انس با قرآن را آمادگی دل ، صفای باطن و دوری از رذائل اخلاقی دانست و افزود: نوجوانان و جوانان ما بیشترین آمادگی برای مانوس شدن با قرآن و فهم معنا و مفاهیم قرآن را دارند.

وی بیان كرد: شركت در مجالس قرآنی ، قاری قرآن شدن و تدبر در مفاهیم قرآن باید به جاری شدن قرآن در زندگی ختم شود.

این روزنامه نگار با تاكید بر اینكه دانش آموز قرآنی باید بیش از دیگران مزین به فضایل اخلاقی و دور از رذائل اخلاقی باشد، ادامه داد: دانش آموزانی كه كار قرآنی می كنند باید بیشتر از سایرین مراقب سلامت جسمانی ، نوع آداب و معاشرت در جامعه ، رعایت ادب ، كنترل نگاه ،ترك محارم و حتی مكروهات ، گرفتار نشدن به تكبر و غرور و ... باشند.

وی چهار پند لقمان حكیم به فرزندش شامل مراقبت لقمه ، چشم ، زبان و مراقبت قلب در هنگام نماز را خاطر نشان شد و افزود: به ویژه زبانی كه به تلاوت قرآن گشوده شده باید به ناسزا باز نشود.

وی توجه ویژه حضرت امام رضا (ع) به تلاوت قرآن و خوشبو كردن دهان هنگام تلاوت را هم مورد اشاره قرار دادو گفت: مجرایی كه آیات قرآن از آن بیرون می آید باید پاكترین دهان و چشمی كه به قرآن می نگرد پاك ترین چشم باشد.

وی اظهار داشت: قرآنی كه با باطنی پاك تلاوت شود بایستی به انسان هوشیاری ، بصیرت و نیز ولایتمداری بیاموزد كه می آموزد.

وی با بیان اینكه دانش آموزان قرآنی ما باید ظلم ستیز و دستگیر مردمان باشند خطاب به این دانش اموزان ادامه داد: دانش آموز قرآنی حجاب را 'من در آوردی ' نمی داند بلكه برای حجاب آیه قرآنی در ذهن دارد و اطرافیان او با حجاب ترین و عفیف ترین افراد هستند.

مدیر مسوول روزنامه خراسان با گرامیداشت یاد شهدای دوران دفاع مقدس اظهار داشت: پرچم جمهوری اسلامی ایران به بركت خون 245 هزار شهید این كشور در اهتزاز است شهدایی كه شاگردان مكتب قرآن و نمونه كسانی هستند كه قرآن را در زندگی خود جاری كردند.

وی تشییع پیكر امام راحل (ره) با حضور 14 میلیون تن از ملت ایران و همچنین رجز خوانی های صدام برای فتح سه روزه تهران و سرنوشت او را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن عزت را خداوند به معمار كبیر انقلاب داد و ذلت صدام نتیجه اعمال او بود.

وی یادی از مشهد شلمچه ،شهدای دوران دفاع مقدس و به ویژه شهیدان مهدی میرزایی ، رضا میرزایی و بیات كرد و گفت: شهید میزرایی ها قلبهایشان قرآنی و قرآن در زندگیشان جاری بود.

وی در خاتمه خطاب به دانش آموزان قرآنی گفت: دعا كنید عمود خیمه نظام آنقدر بماند كه پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی اش امام زمان (عج ) بسپرد.

مدیر مسوول روزنامه خراسان در ابتدای سخنانش با بیان اینكه به عنوان روزنامه نگار و معلم تاكنون در جلسات زیادی شركت داشته گفت: تمام برنامه های اجرا شده در این مراسم از نوع هنرمندانه ، قابل توجه و تقدیر بود.

'قدرت اله راه چمنی ' معاون مدیر كل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار هم در ابتدای این مراسم اظهار داشت: برای برگزاری این مسابقات به نحو احسن تمام تلاش خود را به كار بسته ایم.

برترین دانش آموزان قرآنی استان از نواحی هفت گانه مشهد مقدس ، باخرز ، تایباد ، تبادكان ، تربت جام ، چناران ، سرخس ، نیشابور و سبزوار در رشته های قرائت ، حفظ ، اذان ، مفاهیم و نهج البلاغه در این مسابقات با هم رقابت می كنند.

این مسابقات با حضور حدود 450 دانش آموز پسر از 13 تا 15 اردیبهشت به میزبانی مدیریت آموزش و پرورش سبزوار برگزار می شود.

مراسم رژه دانش آموزان شركت كننده در ابتدای مراسم ،اجرای برنامه های هنری توسط حاملان قرآن و پرچم جمهوری اسلامی ، پخش كلیپ به مناسبت هفته معلم و همخوانی قرآنی نوجوانان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.