اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2427 / نظرات: 0

صدمین سفر ، در جوار خورشید هشتم/


نگاهی به شهرستان سبزوار دیار سربداران در آستانه سفر رییس جمهوری


نگاهی به شهرستان سبزوار دیار سربداران در آستانه سفر رییس جمهوری  شهرستان سبزوار یكی از بزرگترین شهرستان های استان خراسان رضوی از قدمت دیرینه برخوردار است و مردم ایران با نام دیار سربداران آشنا هستند
  
 
سبزوار با حدود 5000 سال قدمت و قریب 400 هزار نفر جمعیت ، هم اكنون دارای چهار شهر و چهار بخش به جز شهرستانهای تازه تاسیس جوین ، جغتای و خوشاب ( از بخش های تابعه سابق سبزوار ) می باشد.

وسعت شهرستان سبزوار و شهرستان های تازه تاسیس(جوین ،جغتای و خوشاب )حدود 20 هزاركیلومتر مربع است.

شهرستان سبزوار غربی ترین شهر استان خراسان رضوی و از غرب با استان سمنان هم مرز بوده و فاصله آن تا شاهرود 250 كیلومتر است .

فرمانداری شهرستان سبزوار چند سال قبل به معاونت استانداری ارتقا یافته و این فرمانداری جزو فرمانداری های ویژه كشور می باشد. شهرستان های سبزوار،جوین ،جغتای و خوشاب در حال حاضر دو كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند.

دو بخش روداب و ششتمد شهرستان سبزوار جزو مناطق محروم هستند.

شهرستان سبزوار در مسیر جاده اصلی تهران – مشهد ، جاده ترانزیتی تهران – قوچان(كشورهای آسیای میانه) ، محور بجنورد- كاشمر و .... قرار دارد.

فرودگاه سبزوار نیز چند سال قبل بنا به تصویب هیات وزیران به فرودگاه بین المللی تبدیل شد و هم اكنون به عنوان مرز هوایی شناخته شده و به صورت 24 ساعته فعال است و دسترسی این شهرستان به راه آهن سراسری و عبور آزادراه حرم تا حرم از این شهرستان از دیگر مزیت های آن است.

سالانه حدود 16 تا 18 میلیون نفر مسافران و زائران ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از مسیرهای سبزوار تردد دارند.

از سه سال قبل تاكنون بسیاری از ادارات سبزوار نظیر آموزش و پرورش ،امور مالیاتی ،جهاد كشاورزی ،هواشناسی ،بنیاد شهید ،كار و امور اجتماعی ،بهزیستی وراه و ترابری به معاونت اداره كل تبدیل شده و بسیاری از آنها نیز بر اساس نظر كارشناسان استحقاق اداره كل را دارد.

تیپ مهندسی سلمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه ابوذر در شهرستان سبزوار مستقر هستند.

شهرستان سبزوار حدود 1000 اثر تاریخی و فرهنگی دارد كه 217 اثر آن در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده و دارای 42 رشته صنایع دستی شناسایی شده است.

شهر سبزوار و روستای تاریخی مزینان دو بافت تاریخی مصوب در این شهرستان هستند و علاوه بر آن سبزوار دارای چندین منطقه و روستای هدف گردشگری شامل دلبر ، ششتمد ، طبس، باشتین ، زعفرانیه ، مزینان و غیره است.

این شهرستان دارای حدود 70 بقعه متبركه و دو هزار و 400 موقوفه و حدود 10 هزار رقبه است.

یر ساخت های فناوری نوین در این شهرستان شامل دفاتر پیشخوان دولت ، مراكز ICT روستایی ، اینترنت پر سرعت ، وجود شبكه دیتا و فیبر نوری در اكثر نقاط شهرستان شكل گرفته است.

برخی از محصولات كشاورزی شهرستان سبزوار در كشور و استان حرف اول را می زند كه از آن جمله زیره ، تخمه هندوانه ، فلفل ، گندم ، پنبه و غیره است.

سبزوار همچنین رتبه نخست تولید گوشت سفید را در استان خراسان رضوی دارد و سالانه حدود 25 میلیون قطعه جوجه گوشتی در شهرستان تولید می شود .

اولین نهضت تاغكاری ایران در راستای بیابان زدایی وتثبیت شن از سال 1344 در حارث آباد شهرستان سبزوار انجام شد.

شهرستان سبزوار نخستین شهر تجاری بعد از مركز استان است و بیشترین نقدینگی پس از مشهد در سبزوار است .

تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی كه با توجه به این موضوع ایجاد گمرك و بارانداز اقتصادی در این شهرستان در حال اقدام است و در حال حاضر هشت هزار واحد صنفی در قالب حدود 40 اتحادیه در سبزوار فعالیت دارند.

این شهرستان دارای حدود 220 واحد صنعتی ، 60 معدن فعال و بیش از 930 شركت تعاونی است.

نخستین مجتمع پالایشگاهی تولید كننده بنزین ، گازوئیل ، گاز مایع و نفت كوره شرق كشور در سبزواردر حال اجرا است .

مدارس علمیه و مراكز آموزش عالی در سبزوار این خطه را به مركز علم و دانش تبدیل كرده و هم اكنون بیش از 70 هزار دانش آموز و 28 هزار دانشجو در مراكز آموزشی و دانشگاههای این شهرستان تحصیل می كنند.

دانشگاه حكیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ تحت پوشش آموزش عالی در خراسان رضوی پس از دانشگاه فردوسی در این منطقه قرار دارد .

این شهرستان دارای مراكز علمی و تحقیقاتی خاص همچون مركز دفتر امور نخبگان و همكاری های علمی شهید فهمیده است كه در سال 89 به عنوان نخستین دفتر شهرستانی كشور در سبزوار افتتاح شد و اقدام به ایجاد نمایندگی در مراكز دانشگاهی این شهرستان كرد.

این شهرستان دارای مجوز سه نشریه محلی (هفته نامه و ماهنامه ) است و دفتر خبری صدا و سیمای استان پس از مشهد در سبزوار راه اندازی شده و چندین سایت خبری محلی در این شهرستان فعال است .

شهرستان سبزوار در رشته های ورزشی هم حرفی برای گفتن دارد كه می توان به 34 هیئت ورزشی با حدود 9 هزار و 511 ورزشكار سازمان یافته و مطرح بودن شهرستان سبزوار به عنوان مهد هندبال كشور ،كشتی و غیره اشاره كرد.

شهرستان سبزوار با جنبش سربداران یكی از جنبش های بزرگ آزادیبخش جهان اسلام كه جنبشی ضد ظلم و بی عدالتی و مبتنی بر عقاید شیعی بود شناخته می شود و به عنوان یكی از مراكز تشیع در جهان اسلام مطرح است .

این شهرستان در دوران دفاع مقدس بیش از 1230 شهید ،276 آزاده و 4280 جانباز تقدیم اسلام ،نظام و انقلاب كرده است .

شهرستان سبزوار مهد فرهنگ و تمدن و پرورش دهنده شخصیت های علمی و فرهنگی نظیر آیت ا... العظمی سید عبدالاعلی سبزواری مرجع بزرگ جهان تشیع ، حاج ملاهادی سبزواری متخلص به اسرار ، ملاواعظ كاشفی ، ابوالحسن زید بیهقی یا ابن فندق صاحب كتاب بیهقی ، ابوالفضل بیهقی صاحب تاریخ بیهقی ، محمد تقی شریعتی ،دكتر علی شریعتی،حمید سبزواری و غیره است كه برخی از این بزرگان نه تنها در كشور كه در دنیا صاحب نام هستند. ايرنا

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.