اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 16 مرداد 1390 / کد مطلب: 246 / نظرات: 0

سيدجلال فياضي :


خبرنگاران با نگاه تيزبين خود نقش ديده‌بانان جامعه را ايفا مي‌كنند


خبرنگاران با نگاه تيزبين خود نقش ديده‌بانان جامعه را ايفا مي‌كنند
مديرمسوول و سردبير روزنامه شهرآرا گفت: خبرنگاران با نگاه تيزبين خود نقش ديده‌بانان جامعه را ايفا مي‌كنند.
سيد جلال فياضي  در آستانه روز خبرنگار با بيان اين مطلب افزود: اگر ديده‌بانان در جنگ‌ها به درستي نبينند و اطلاعات را به درستي به فرماندهان نرسانند خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري وارد مي‌شود؛ نقش خبرنگاران نيز اين چنين است و با ارايه اطلاعات درست و به موقع به مردم و مسوولان آنان را در جريان آنچه كه رخ داده و آنچه كه ممكن است رخ دهد قرار مي‌دهند.
وي ادامه داد: خبرنگاران با آگاهي بخشي به موقع، ‌دقيق، سريع و درست هم سطح آگاهي مردم را بالا مي‌برند و هم مسوولان را در جريان تاثير رخدادها قرار مي‌دهند و حتي با ارايه خبرهاي تحليلي راه را براي تصميم‌گيري‌ها هموار مي‌سازند.
مشاور كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه خبرنگاري علاوه بر اينكه علم است، هنر هم مي‌باشد، اظهارداشت: حدود 25 سال پيش وقتي خواستيم روزنامه قدس را راه بيندازيم در مشهد خبرنگاري كه در يكي از رشته‌هاي مرتبط با كار خبر تحصيل كرده باشد تقريبا نبود ولي خوشبختانه امروز فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي خبرنگاري و ارتباطات روز به روز بيشتر مي‌شوند كه اين باعث اميدواري مي‎شود.
وي با بيان اينكه جايگاه خبرنگاران در كشور به جايگاه رسانه برمي‌گردد، افزود: هر چقدر جايگاه رسانه رفيع‌تر باشد، خبرنگار هم از جايگاه بالاتري برخوردار است. خوشبختانه با رشد تنوع رسانه در كشور و همينطور بالا رفتن سطح دانش رسانه‌اي مردم و از طرف ديگر بالا رفتن تخصص اطلاع‌رساني در خبرنگاران در مجموع جايگاه خبرنگاران نسبت به گذشته ارتقاي خوبي داشته است.
فياضي با اشاره به اينكه رسانه و مطبوعات ما از نظر كيفيت و تيراژ در جايگاه ايده‌آل نيستند اما جامعه نسبت به آنها ديد مثبتي دارد، ابرازداشت: در جايگاه ايده‌آل، ميزان نفوذ رسانه و تيراژ مطبوعات بايد در حد استانداردهاي بين‌المللي باشد همچنين فرهنگي در جامعه ايجاد شود كه روزنامه و رسانه وارد سبد زندگي مردم شود و براي تحقق اين امربايد براي بالا بردن كيفيت كار خبرنگاران و اعتمادسازي بين مردم تلاش كنيم.

وي ادامه داد: جايگاه ايده‌آل براي خبرنگاران جايگاهي است كه ابتدا خود خبرنگار موقعيت خود را به خوبي بشناسد، دوم اينكه راه حرفه‌اي را محور كار خود قرار دهد و از لحاظ حرفه‌اي به حد مطلوب برسد تا اعتماد مردم نسبت به خبرنگاران به بالاترين ميزان برسد.
رييس هيات مديره خانه مطبوعات خراسان رضوي با بيان اينكه فعال بودن سه روزنامه و نمايندگي خبرگزاري‌ها باعث شده است كه مشهد يكي از قطب‌هاي مطبوعاتي كشور معرفي شود، اظهارداشت: بعد از يك ربع قرن تجربه در رسانه‌هاي مشهد، فضاي مطبوعاتي را نسبت به گذشته بسيار خوب مي‌بينم و وضعيت پاسخگويي و احترام به خبرنگاران بسيار رشد كرده است و امروزه بالاترين مسوولان اجرايي استان با احترام به خبرنگار نگاه مي‌كنند و اطلاعات را در اختيار آنان قرار مي‌دهند.
وي با اشاره به اينكه تغييرات خوبي صورت گرفته است اما با آنچه كه بايد باشد فاصله داريم، افزود: آنچه كه بايد باشد درك متقابل بين مديران، خبرنگاران و رسانه‌ها است و اين بدين معناست كه مديران جامعه و دستگاه‌ها جايگاه رسانه و خبرنگار را بشناسند و بدانند كه رسانه‌ها براي مچ گيري و زير آب زني مديران وارد صحنه نشده‌اند.
عضو شوراي راهبردي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ايران با بيان اينكه خبرنگاران به دنبال نقد سازنده و اصلاح جامعه هستند، ادامه داد: از طرف ديگر خبرنگاران بايد اين نگاه را داشته باشند كه مديران عمدتا براي خدمت كردن وارد صحنه شده‌اند و ممكن است موانعي براي خدمتگزاري آنان وجود داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه رشد اينترنت باعث شده است كپي‌برداري زياد شود، اظهارداشت: خبرنگاري حرفه‌اي نسبت به گذشته رشد خوبي داشته است اما باز هم خبرنگاراني داريم كه همه ابعاد حرفه‌اي اين كار را رعايت نمي‌كنند و اين باعث شده كه تا حد مطلوب فاصله زيادي داشته باشم. هنوز مي‌توان حرفه‌اي و عميق‌تر كار كرد يعني تحليلي‌تر كار كنيم و اطلاعات خود را به روز نماييم.

مشاور كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خراسان رضوي را از نظر اخبار و اطلاع‌رساني از خيلي استان‌ها جلوتر دانست و افزود: نه مي‌توان گفت وضعيت اخبار در مشهد وضعيت مطلوبي دارد و نه مي‌توان گفت نااميدكننده است. متاسفانه بعضي از ملاحظات خاص در مشهد در اطلاع‌رساني تاثيرگذار است و باعث شده است كه اخبار در جايگاه متوسط قرار بگيرد.
وي ادامه داد: در واقع هر چقدر علايق سياسي و صنفي كمتر شود و درك متقابلي بين مسوولان و رسانه‌ها ايجاد شود بيشتر مي‌توان به كار حرفه‌اي پرداخت و اطلاع‌رساني را به حد مطلوب رساند.
رييس هيات مديره خانه مطبوعات خراسان درآمد روزنامه‌نگاران را وابسته به درآمد رسانه‌ها دانست و خاطرنشان كرد: در مجموع بخشي از اين مشكل به مردم برمي‌گردد كه بايد فرهنگسازي كنيم تا مطبوعات در سبد زندگي مردم قرار بگيرند، بخشي هم به دولت برمي‌گردد كه در جهت حمايت از رسانه‌ها عمل كنند و بخشي ديگر هم به خود رسانه مربوط مي‌شود كه بايد كيفيت خود را بالا ببرند كه مورد استقبال مردم قرار بگيرند. منبع :ايسنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.