اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 4 خرداد 1391 / کد مطلب: 2549 / نظرات: 1

رییس شورای فرهنگ عمومی سبزوار:


برای جلوگیری از موسیقی های خلاف شرع در مراسم و اعیاد تدبیرجدی شود


برای جلوگیری از موسیقی های خلاف شرع در مراسم و اعیاد تدبیرجدی شود  رییس شورای فرهنگ عمومی سبزوار برای چندمین بار تاكید كرد كه برای جلوگیری اجرای موسیقی های خلاف شرع در مراسم جشن و اعیاد مذهبی تدبیر جدی شود. 
   
 به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام 'غلامحسین ابراهیمی'  در نشست شورای فرهنگ عمومی سبزوار این مطلب را به ویژه با توجه به در پیش بودن عید ولادت حضرت علی (ع) ، مبعث حضرت رسول اكرم و نیمه شعبان بیان كرد.

امام جمعه سبزوار با بیان اینكه استفاده از ارگ و اینگونه ابزار موسیقی در روستاها به صورت یك فرهنگ درآمده ، افزود: مقداری از كوتاهی و تقصیر در این مورد بر عهده ماست كه باید برطرف شود.

وی برگزاری مناسب و شایسته جشن 13 رجب روز میلاد حضرت علی (ع) را خاطر نشان كرد و گفت: مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) نیز كه یك روز پیش از عید 13 رجب است باید با شكوه هر چه بیشتر برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواندن خطبه عقد پیش از ثبت محضری ازدواج را خلاف دانست و تاكید كرد: با توجه به انجام آزمایش های پزشكی به منظور جلوگیری از امراض مختلف ناشی از برخی ازدواج ها ، زوج ها از این كار خودداری كنند.

وی همچنین اعتكاف را یك نوع خودسازی دانست و خواستار اعتكاف منسجم بانوان در یك محل و در مسجد جامع سبزوار همچون سال های گذشته شد.

جانشین رییس شورای فرهنگ عمومی سبزوار هم با تاكید بر كنترل اجرای موسیقی ها و برنامه های خلاف شئونات اسلامی در جشن ها و اعیاد مذهبی به ویژه در روستاها گفت: مسوولان محلی و روحانیون جایگزین مناسبی برای اینگونه برنامه ها ارائه كنند.

' قاسم شعبانی ' استقبال روستائیان از اجرای جشنواره فرهنگی و هنری روستای پادر ششتمد را خاطر نشان كرد و افزود: اینگونه برنامه ها باید بتدریج جای استفاده از برنامه هایی كه بدآموزی و بداخلاقی هایی را در جامعه ایجاد می كند، بگیرد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار افزود: مقابله با اینگونه بداخلاقی ها در جامعه با زور و خشونت امكانپذیر نیست و كار فرهنگی ، ارشاد و تذكرات لازم به ویژه توسط روحانیت می تواند جامعه را به سمت جامعه اسلامی سوق دهد.

وی وظیفه دستگاه های فرهنگی سبزوار را سیاستگذاری ، مدیریت و هدایت برنامه های مختلف در طول ایام سال عنوان كرد و افزود: با تصمیم و اراده جدی می توان خرده فرهنگ های غلط احتمالی موجود در جامعه را برطرف كرد.

فرماندار سبزوار خطاب به ادارات و دستگاه های اجرایی این شهرستان هم تاكید كرد: تحت هیچ شرایطی حق اجرای برنامه هایی كه در آن لهو و لعب وجود داشته و خلاف آموزه های شرعی باشد را در جشن ها و اعیاد مذهبی ندارید.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی سبزوار هم با توجه به در پیش بودن اعیاد مذهبی به ویژه جشن نیمه شعبان هشدار داد: جشن های نیمه شعبان در حال خارج شدن از حالت جشن های اسلامی است كه اگر این روند ادامه یابد جلوگیری از آن مشكل تر می شود.

حجت الاسلام 'محمد علی فاطمیان' گفت: شورای فرهنگ عمومی سبزوار بایستی استفاده از آلات موسیقی در جشن های مذهبی اجرایی به ویژه توسط دستگاهای اجرایی را ممنوع كند.

وی استفاده از آهنگ های تند در برخی از جشن های مدارس را هم مورد گلایه قرار داد و خواستار توجیه مدارس در این مورد شد.

وی با بیان اینكه ما نیز مسوولان هیات های مذهبی را در این مورد توجیه می كنیم، اظهار داشت: سبزوار با وجود هنرمندانی قوی می تواند تولید كننده آثار هنری مناسب برای اعیاد و جشن ها باشد.

وی افزود: تجربه در این شهرستان نشان داده كه جشن های عمومی و اعیاد مذهبی بدون استفاده از آلات موسیقی و موسیقی های خلاف شئونات اسلامی هم با اقبال مردمی مواجه می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی سبزوار هم مشخص شدن روزهای مربوط به ایام فاطمیه به منظور اعلام عمومی و جلوگیری از تداخل برخی جشن ها با این ایام را خواستار شد.

' مجید عسكری' تهیه تقویم فرهنگی ، نكوداشت استاد حمید سبزواری ، برنامه ریزی برای آشنایی هر چه بیشتر جوانان با اندیشه های معمار انقلاب و قیام 15 خرداد و غیره را از برنامه های شورای فرهنگ عمومی سبزوار عنوان كرد.

سرهنگ 'قنبر علی آزادواری ' فرمانده انتظامی سبزوار گفت: استفاده از ماموران پایور متعهد و مومن را برای فراهم شدن فضایی مناسب برای معتكفان خواهر در این شهرستان در برنامه داریم.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.