اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 17 خرداد 1391 / کد مطلب: 2648 / نظرات: 2


رییس شبكه دامپزشكی خواهان تسریع نصب پیش سردكن كشتارگاه دام سبزوار شد


رییس شبكه دامپزشكی خواهان تسریع نصب پیش سردكن كشتارگاه دام سبزوار شد  رییس شبكه دامپزشكی سبزوار خواستار تسریع نصب و راه اندازی سیستم پیش سردكن در كشتارگاه دام این شهرستان به منظور سالم سازی گوشت از آلودگی احتمالی به تب كنگو شد.
  
 
دكتر 'ولی اله جغتایی'  در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه متاسفانه كشتارگاه دام سبزوار پیش سردكن ندارد، گفت: حدود دو هفته اخیر پیگیری های زیادی برای مجهز شدن این كشتارگاه به پیش سردخانه انجام شده است.

رییس شبكه دامپزشكی سبزوار افزود: به منظور پیشگیری از بیمازی تب كنگو شهروندان بایستی فقط از گوشتی كه مراحل پیش سرد را گذرانده باشد، استفاده كنند.

وی با بیان اینكه پس از گذراندن مرحله پیش سرد می توان با اطمینان كامل ، گوشت را از نظر نبود آلودگی و استفاده از آن مورد تایید قرار داد، افزود: در حال حاضر مراحل پیش سردسازی گوشت باید در قصابی ها انجام شود كه این موضوع به تمام قصابی های سطح شهرستان اعلام شده است.

وی اضافه كرد: مصرف كنندگان بایستی پس از حصول اطمینان از نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در سردخانه قصابی اقدام به خرید آن كرده و فرآیند پیش سرد را در منزل هم با نگهداری گوشت طی همین مدت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال و نه فریزر ، پیش از تكه كردن و پخت آن اعمال كنند.

وی گذراندن مراحل پیش سرد را به معنای نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت داخل سردخانه در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد عنوان كرد و گفت: با طی این مدت بسیاری از بیماری های عفونی از جمله آلودگی تب كنگو كه ممكن است در گوشت وجود داشته باشد از بین رفته و گوشت سالم سازی می شود.

رییس شبكه دامپزشكی سبزوار اظهار داشت: تب خونریزی دهنده كریمه كنگو یكی از بیماریهای حاد ویروسی و مشترك بین انسان و دام است كه فرد بدنبال تماس با خون و ترشحات لاشه آلوده یا گزش كنه آلوده مبتلا می شود.

این مسوول ادامه داد: در صورت رعایت نكردن اصول بهداشتی در كشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امكان انتقال این بیماری به انسان بیشتر می شود.

وی با اشاره به نگرانی موجود در رابطه با بیماری تب كنگو از مراحل ورود دام زنده به كشتارگاه تا كشتار آن و ارتباط سلاخ ، كارگر حمل گوشت ، قصابان و مصرف كنندگان ، رعایت بهداشت توسط این افراد برای جلوگیری از انتقال آلودگی احتمالی از خونابه گوشت و لاشه دام به انسان را مورد تاكید قرار داد.

وی گفت: تا پیش از گذراندن مراحل پیش سرد چاره ای جز توصیه و آگاه سازی افراد برای رعایت بهداشت وجود ندارد و كلیه افرادی كه با لاشه دام و گوشت آن در ارتباط هستند باید حتما از دستكش استفاده كنند.

دكتر جغتایی گفت: بیماری تب كنگو هیچ علائم ظاهری در دام و گوشت نداشته و تشخیص آن به این لحاظ ممكن نیست.

وی با اشاره به اینكه انجام آزمایشات مربوط به تشخیص این نوع بیماری در دام و گوشت در توان شهرستان ها و حتی شاید استان ها نیست، افزود: به طور قطع نمی توان در مورد وجود آلودگی به این بیماری ابراز نظر كرد.

مسوول روابط عمومی شهرداری سبزوار هم با بیان اینكه پیگیر تجهیز كشتارگاه دام شهرستان به پیش سردكن هستیم، افزود:اهمیت موضوع مستلزم اجرایی شدن سریعتر كار است.

'علی عظیم نسب ' گفت: در عین حال از آنجا كه دام كشتار شده در این كشتارگاه متعلق به شهرداری نیست و ذابحان هم برای شهرداری كار نمی كنند پیش سرد كن بایستی توسط اتحادیه قصابان تهیه و نصب شود.

وی با بیان اینكه آمادگی در اختیار قرار دادن مكان برای نصب پیش سردكن را داریم، اضافه كرد: در عین حال شهرداری سبزوار به عنوان متصدی كشتارگاه دام و تامین كننده مكان این كشتارگاه ، در صورت نصب پیش سرد كن به عنوان ارائه خدمت جدید ، هزینه آن را اخذ خواهد كرد.

عظیم نسب با بیان اینكه در رابطه با این موضوع از شورای اسلامی شهر سبزوار تعیین تكلیف شده، گفت: منتظر مصوبه شورای اسلامی شهر برای اقدام اجرایی هستیم.

وی به برگزاری جلساتی در همین مورد در فرمانداری سبزوار ، جلسه با اتحادیه قصابان شهرستان و نیز استعلام قیمت پیش سرد كن از شركت های استان و شهرستان اشاره كرد .

وی همچنین مرحله نخست مبارزه با بیماری تب كریمه كنگو را از محل نگهداری و پرورش دام و مرحله نهایی آن را در كشتارگاه ذكر كرد .

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


2 نظر در صف تاييد است.