اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 17 خرداد 1391 / کد مطلب: 2660 / نظرات: 0

استاد دانشگاه :


حكیم سبزواری پس از ملاصدرا مشهور ترین فیلسوف سه چهار قرن اخیر است


حكیم سبزواری پس از ملاصدرا مشهور ترین فیلسوف سه چهار قرن اخیر است   یك دكترای فلسفه و حكمت اسلامی گفت: حاج ملاهادی سبزواری ، متخلص به 'اسرار' و معروف به 'حكیم سبزواری' پس از ملاصدرا بزرگترین و مشهور ترین حكیم الهی و فیلسوف در سه چهار قرن اخیر است.
  
 
دكتر' حسین بهروان' به مناسبت 17 خرداد سالروز تولد حاج ملاهادی سبزواری ( بنا بر قولی ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به معرفی مختصری از زندگی این حكیم و فیلسوف بزرگ پرداخت.

وی گفت: حكیم سبزواری در سال 1212 هجری قمری در سبزوار به دنیا آمد و در سن هفت یا هشت سالگی شروع به آموختن صرف و نحو و علوم مقدماتی كرد وی به مشهد رفت و به تحصیل ادبیات عرب و فقه و اصول روی آورد سپس آنجا را به قصد اصفهان ترك و مدت هشت سال را به تحصیل علوم اسلامی صرف كرد.

در بازگشت به مشهد در آن شهر به تدریس پرداخت و حدود سال های 1247 قمری به سبزوار آمد و در سفری از آنجا به حج رفت كه این سفر حدود دو سال طول كشید.

در بازگشت در كرمان ماند و به سیرو سلوك روی آورد و در آنجا با دختر خادم مدرسه ای ازدواج كرد، پس از آنكه شهرتش در شهر كرمان پیچید به سبزوار بازگشت و به تدریس پرداخت.

در سبزوار جلسه درس مشهوری داشت و بسیاری از شاگردان حكیم سبزواری ، به حضور در حوزه علمی او می بالیدند.

حكیم سبزواری به احیای مكتب فلسفی ملاصدرا پرداخت تا جایی كه او بزرگترین شارح افكار ، نظریات و تعلمیات ملاصدرا شناخته شده است .

شاگردان حاجی را تا حدود 700 نفر ذكر كرده اند و برخی از شاگردان او عبارت از میرزا اسماعیل افتخار الحكما ، حاج میرزا حسین علوی سبزواری ، حاج میرزا حسین سبزواری مقیم تهران ، حاج ملا اسماعیل دولت آبادی سبزواری ،آخوند ملاحسین قلی همدانی درجزینی ، میرزا علی نقی صدر العلما ، شیخ عبدالحسین شیخ العراقین و غیره هستند .

حكیم سبزواری صاحب كرامات و مقامات معنوی بود ، وی در 28 ذیحجه سال 1289 در سبزوار در سن 78 سالگی درگذشت .

به گفته این مدیر گروه الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار تالیفات آن حكیم بزرگ را بالغ بر 25 اثر ذكر كرده اند كه از جمله آثار او دیوان اشعار ، شرح منظومه در منطق و حكمت ، اسرار الحكم ، شرح اسماء الحسنی یا شرح جوشن كبیر ، شرح دعای صباح ، شرح مثنوی ، حاشیه بر اسفار و حاشیه بر زبده الاصول شیخ بهایی و ... است

دكتر بهروان در بخشی از سخنانش اظهار داشت: شخصیت های فرهیخته و برجسته این دیار باید به جوانان معرفی شوند تا كسانی كه قصد گام برداشتن در مسیر علم ،فرهنگ و هنر را دارند در آینده نزدیك در این حوزه ها بدرخشند.

وی با بیان اینكه داشتن شخصیت های بزرگ فقط منحصر به گذشته نیست گفت: وجود چنین تفكری مبنی بر اینكه شخصیت های فرهیخته فقط منحصر به گذشته بوده اند سبب در جا زدن ما می شود.

وی افزود: بایستی به جوانان اعلام كنیم كه شما می توانید در عصر حاضر ابن سیناها ،حاج ملاهادی ها و ملاصدراهای دیگری شوید.

حكیم حاج ملاهادی سبزواری در باغ خود كه اینك در ضلع جنوب میدان كارگر این شهر واقع است به خاك سپرده شده است.

آرامگاه آن مرحوم كه در شمار آثار دیدنی سبزوار است دارای ساختمانی مركزی با چهار ایوان و غرفه هایی در چهار سمت است و بر فراز بنا، گنبد فیروزه ای رنگی قرار دارد .

مقبره اسرار پس از دفن او در ملك شخصی اش توسط میرزا یوسف متسوفی الممالك ساخته شدو در سال 1341 هجری شمسی به همت انجمن آثار ملی بازسازی شد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.