اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی





اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 20 خرداد 1391 / کد مطلب: 2676 / نظرات: 0


گزارش خراسان از مشاهده شيئي نوراني در آسمان ايران


گزارش خراسان از مشاهده شيئي نوراني در آسمان ايران محمد علي زاده-پنج شنبه شب گذشته شيئي نوراني درآسمان ايران و چند کشور ديگر منطقه از جمله آذربايجان، سوريه، ارمنستان، لبنان، قزاقستان، روسيه، ترکيه و سرزمين هاي اشغالي مشاهده شد.

اين پديده توسط مردم و نهادهاي امنيتي کشورها گزارش شد. همزمان با اين اتفاق وزارت دفاع روسيه از انجام يک آزمايش موشک بالستيک قاره پيما در منطقه مرکزي اين کشور خبر داد. در همين حال، خبرگزاري فارس ساعت 12:30 ديروز (جمعه) بدون آن که به رويت چنين شيء نوراني اشاره کند، نوشت: شب گذشته با هدف ارزيابي آمادگي واحدهاي پدافندي کشور رزمايشي سراسري با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقيت کامل انجام شد.

مشروح خبرهاي مرتبط در پي مي آيد.

ساعت 22:18 پنجشنبه
حوالي ساعت 22:18 پنج شنبه 18 خرداد، در آسمان شمال و شمال غرب، نور سفيدي ناگهان منفجر شد و ابري در اطراف آن شکل گرفت که به سرعت گسترش پيدا کرد و نيمي از آسمان را گرفت. افراد متعددي در شهرهاي مختلف کشور و ديگر کشورهاي همسايه اين پديده را ديدند و به سرعت، گزارش‌هايي از مشاهده اين پديده را به پايگاه‌هاي اينترنتي، شبکه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها ارسال کردند.به گزارش خبرآنلاين مشاهده اين پديده در آسمان بسياري از کشورهاي منطقه، بدان معني بود که اين رويداد در ارتفاع بالايي از سطح زمين رخ داده و فيلم‌ها و تصاويري که دقايقي پس از اين واقعه در شبکه‌هاي اجتماعي عرضه شد، اين احتمال را تقويت کرد که اين پديده مربوط به آزمايش موشکي در ارتفاع بالا باشد. مشابهت اين پديده با دو رويداد موشکي که در سال‌هاي 1386 در آسمان خاورميانه و سال 1388 در آسمان نروژ ديده شد، بر تقويت اين احتمال افزود.با اين حال، نيمه‌شب بود که خبرگزاري‌هاي داخلي اعلام کردند رزمايش سراسري پدافند غيرعامل به منظور ارزيابي واحدهاي پدافندي کشور با موفقيت کامل به اجرا درآمده است.

طبق گزارش روابط عمومي ستاد پدافند غيرعامل کشور، پنجشنبه شب گذشته با هدف ارزيابي آمادگي واحدهاي پدافندي کشور رزمايشي سراسري با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقيت کامل انجام شد. رزمايش مذکور که بدون اطلاع قبلي واحدهاي پدافندي انجام شد، با عکس العمل به موقع و مناسب کليه واحدها مواجه شد و با موفقيت کامل به پايان رسيد.با انتشار اين خبر، برخي‌ گمان کردند پديده نوراني شب گذشته مربوط به رزمايش پدافند غيرعامل بوده و از آنجايي که در برخي شهرهاي کشور، پدافند هوايي همزمان با مشاهده اين پديده اتفاق افتاده بود، اين احتمال تقويت شد.اما در اوايل بامداد روز جمعه خبرگزاري‌هاي جهاني به نقل از وزارت دفاع روسيه اعلام کردند که روسيه در ساعت 21:39 پنجشنبه 7 ژوئن به وقت مسکو (22:09 پنجشنبه 18 خرداد به وقت ايران) موشک بالستيک ‌قاره پيماي جديدي از سري TOPOL-M را با نام RS-12M از جنوب اين کشور شليک کرده و موشک با موفقيت در هدف موردنظر واقع در خاک قزاقستان فرود آمده است.موشک سري TOPOL-M سه مرحله‌اي است و حدود 47تن وزن دارد. طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2 متر است و مي‌تواند محموله‌اي به وزن 1200 کيلوگرم را حمل کند. سرعت آن در مدار زمين به بيش از 7000 متر بر ثانيه مي‌رسد و مي‌تواند با دقت 200 متر، هدفي در 11هزار کيلومتري را نشانه رود. مشخصات اين آزمايش با زمان و ويژگي‌هاي ظاهري پديده مشاهده شده در آسمان مطابقت داشت و به همين دليل، اغلب کارشناسان حدس مي‌زنند که پديده نوراني شب گذشته مربوط به اين آزمايش باشد. موشک بالستيک، موشکي بسيار بزرگ است که کلاهک جنگي يا هسته‌اي خود را تا هزاران کيلومتر دورتر حمل مي‌کند. اين موشک با استفاده از موتورهاي چندمرحله‌اي، خود را به مدار زمين مي‌رساند، در آن‌جا به سوي هدف مورد نظر شتاب مي‌گيرد و پيش از ورود مجدد به جو زمين، محموله را از ديگر بخش‌هاي موتور جدا مي‌کند. احتمالا پديده مشاهده شده مربوط به بخش جداسازي نهايي کلاهک از موشک بوده که طي آن، بخشي از سوخت باقي‌مانده در اتمسفر فوقاني زمين منتشر شده و با پخش شدن در شرايط کم‌فشار آن محل، پديده نوراني پنجشنبه شب گذشته را ايجاد کرده است.مشابه اين پديده در خرداد 1386 در آسمان کشور نيز ديده شده بود. در آن شب، بخشي از سوخت مرحله دوم يکي از موشک‌هاي فضايي بر فراز آسمان خاورميانه منتشر شد و ابر مثلثي‌شکل درخشاني را پديد آورد که پس از غروب آفتاب ديده شد. در آذر 1388 نيز مارپيچ نوراني عجيبي در آسمان نروژ ديده شد که دليل آن، نقص فني در آزمايش موشکي بالستيک بود که از يک زيردريايي اتمي روسيه در اقيانوس منجمد شمالي شليک شده بود.


پديده نجومي نيست
دکتر قنبري استاد اختر فيزيک دانشگاه فردوسي مشهد و رئيس سابق انجمن نجوم ايران طي گفت وگو با خراسان در اين باره تأکيد کرد که اين اتفاق به طور قطع يک پديده طبيعي يا نجومي نيست. او اين طور توضيح داد: «چنين پديده اي در هيچ يک از مراکز نجومي دنيا ثبت نشده است و بر اين اساس مي توان گفت به طور قطع نجومي نيست.»

خراسان - مورخ شنبه 1391/03/20 شماره انتشار 18138





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.