اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 20 خرداد 1391 / کد مطلب: 2681 / نظرات: 0

معاون آب و فاضلاب سبزوار:


شاهد فرار آب از شبکه توزیع هستیم


معاون بهره بهرداری شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت : شبکه فرسوده آب شهری سبزوار نیاز به 80 میلیارد ریال اعتبار دارد .
به گزارش ایسنا،مهندس هادی برزویی طول شبکه آب شهری سبزوار را بیش از 500 کیلومتر دانست و افزود : بیش از 14 درصد این شبکه یعنی حدود 75 کیلومتر از لوله های گالوانیزه بوده که کل این 75 کیلومتر فرسوده است.
وی با بیان اینکه شبکه گالوانیزه ما در بافت قدیمی شهر و در مجاورت قنات های سنتی است، اذعان کرد: گازهای متصاعد شده از قنات ها سرعت فرسودگی شبکه را افزایش می دهد.
وی دلیل دیگر فرسودگی شبکه آب را جنس زمین سبزوار عنوان کرد و اظهار داشت: زمین سبزوار از لحاظ ساختاری خورنده می باشد چراکه دارای ترکیبات گچ و آهک است که این امر سبب فرسودگی لوله های گالوانیزه می شود .
برزویی تصریح کرد : علاوه بر 75 کیلومتر مذکور لوله های انشعابات 20تا 25 هزار اشتراک نیز دارای لوله های گالوانیزه است.
معاون بهره بهرداری شرکت آب و فاضلاب سبزوار میزان پرت آب را در شبکه آب شهری سبزوار حدود 30 درصد اعلام و اضافه کرد : بخش زیادی از هدررفت آب مربوط به لوله های گالوانیزه است که فرسوده است.
وی عمر لوله های گالوانیزه این شهر را بالای 30 سال دانست و به جوابگو نبودن قطر لوله های چدنی به عنوان مشکل دیگر شبکه آب شهری سبزوار اشاره کرد .
معاون بهره بهرداری شرکت آب و فاضلاب سبزوار عمر لوله های چدنی شبکه آب شهری سبزوار را حدود 60 سال ذکر و خاطرنشان کرد: عمر مفید این لوله ها نیز به اتمام رسیده اما مشکل عمده ما در این بخش جوابگو نبودن قطر لوله های چدنی با نیاز فعلی با توجه به افزایش نیاز است.
وی با اعلام اینکه قطر لوله های چدنی در حدود 60 سال گذشته با توجه به نیاز همان زمان پیش بینی شده است، ادامه داد: لوله های چدنی حدود 9 درصد شبکه آب شهری را شامل می شود.
وی با اظهار اینکه در گذشته سالانه از محل بودجه های جاری حدود 4 کیلومتر شبکه آب اصلاح می شد، تاکید کرد: با توجه به کمبود اعتبارات در سال های جاری سالانه حدود دو کیلومتر از شبکه را می توانیم اصلاح کنیم که بخش خیلی کوچکی از این اصلاحات مربوط به لوله های گالوانیزه است.
برزویی عنوان کرد: درصورت تامین 80 میلیارد ریال اعتبار برای شبکه فرسوده و همکاری و همگامی مسوولان محلی می توانیم فرسودگی را تا سه سال برطرف کنیم .
وی ابراز داشت: اگر بخواهیم با بودجه های جاری حدود 75 کیلومتر شبکه فرسوده را اصلاح کنیم حدود 35 سال طول می کشد این در حالی است که هر ساله شاهد افزایش فرسودگی و افزایش پرت آب هستیم.
وی تامین و توزیع آب با کمیت و کیفیت مناسب برای شهروندان را از وظایف شرکت آب و فاضلاب دانست و گفت : در این راستا آب سبزوار از حدود 200 متری زمین به بالا پمپ شده و از فاصله زیادی (حداکثر 50 کیلومتر) به شهر انتقال داده می شود .
وی بیان کرد : متاسفانه بخشی از آب با کیفیت شهر به جهت فرسودگی هدر می رود و شاهد فرار آب از شبکه توزیع هستیم.
معاون بهره بهرداری شرکت آب و فاضلاب شهرستان سبزوار به پیگیری های انجام شده توسط این نهاد در این راستا از طریق استان، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ، فرمانداری سبزوار همچنین ارائه گزارشی به نماینده هیات دولت در سفر اخیر رییس جمهور به سبزوار اشاره کرد .

 
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.