اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 22 خرداد 1391 / کد مطلب: 2726 / نظرات: 0


کمبودها داد مردم جنوب داورزن را در آورده است


کمبودها داد مردم جنوب داورزن را در آورده است
روح ا... مهري / بخش داورزن که چند صباحی است با اعلام رسمی رئیس جمهور به شهرستان ارتقا پیدا کرده است در رده مناطق برخوردار قرار گرفته و حال اینکه محرومیت مردم بخش داورزن و به خصوص 14 روستای جنوبی این بخش بسیار حزن انگیز است .
در سالیان نه چندان دور زندگی در این بخش رونق فراوانی داشت وجود مزارع پربرکت قنوات جاری و باغهای فراوان میوه و انگور در خطه جنوبی بخش که البته آوازه آن در سطح شهرستان نیز پیچیده بود نوید آینده ای خوب برای این مناطق را می داد.
متاسفانه برخی کمبودها و در نتیجه مهاجرتها از قسمت جنوبی بخش روستاهای این بخش را افزایش داده است و این امر موجبات ناخرسندی مردم را به همراه داشته است
یکی از اهالی این بخش می گوید : چندین بار مشکلات روستاهای جنوب بخش داورزن به طرق مختلف ا اطلاع رسانی شده است ولی متاسفانه اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته است
شکوهی با بیان این مطلب اظهار داشت : جاده دسترسی 14 روستای این منطقه از وضعیت نامطلوبی برخوردار است
وی تصریح کرد: این جاده بسیار خراب و در عین حال باریک است و هنگام تردد و یا عبور همزمان دو خودرو بایستی بااحتیاط فراوان عبور کرد.
یکی از اهالی روستای حسین اباد نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امروزه تلفن همراه جز لوازم زندگی مردم شده است ولی در این روستا به خاطر عدم پوشش تلفن همراه مردم کمتر از این وسیاه ضروری زندگی استفاده می کنند.
حسین حسین آبادی ادامه داد: شرکتهای خدماتی همراه اول و ایرانسل در این منطقه هیچ خدماتی به مردم نمی دهند و مردم برای استفاده آنتن دهی مجبورند به پشت بام منازل خود رفته تا بهتر از خدمات تلفن همراه استفاده کنند.
یکی دیگر از اهالی روستای چشام فاصله 20 کیلومتری از مرکز بخش را خاطر نشان شد و گفت: متاسفانه محور دسترسی به مرکز بخش نیز چندین سال است که در دست احداث قرار گرفته ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است .
عباس چشمی ادامه داد: نبود راه ارتباطی مناسب با مرکز بخش باعث شده تا روستائیان مجبور به استفاده از راههای خاکی شده که خطرات فراوانی متوجه انان است و یا مجبورند فاصله 20 کیلومتری از مرکز بخش را 70 کیلومتر طی کنند .
یکی دیگر از اهالی روستای باشتین نیز نبود پاسگاه انتظامي  در قسمت جنوبی بخش را یاد آور شد و ادامه داد: این موضوع نیز مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است .
مهدی باشتنی ادامه داد: وسعت زیاد منطقه و کمبود نیرو در پاسگاه انتظامی صدخرو و حوادث جاده ای محور بین المللی تهران – مشهد باعث می شود که خدمات رسانی پاسگاه انتظامی به جنوب بخش داورزن کمتر باشد.
یکی دیگر از اهالی روستای مقیسه نیز به خبرنگار ما گفت : گستردگی منطقه جنوب و فاصله از مرکز بخش برای استفاده از خدمات درمانی از دیگر مشکلات موجود در این قسمت است .
وی تصریح کرد: نبود یک دستگاه آمبولانس در یکی از روستاهای جنوب بخش مردم را مجبور کرده است که مریضها و حادثه دیدگان را با خودرو های شخصی و بدون امکانات به سبزوار و یا شهر داورزن برسانند که این امر درصد مرگ و میر را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: قرار نیست که مردم در همان روزی که پزشک خانواده در روستا مستقر است مریض شوند تا دسترسی به درمان میسر باشد.
وی همچنین نبود دستگاه های اطفا حریق در جنوب بخش را خاطر نشان شد و گفت: با توجه به فصل برداشت محصول جو و گندم و خطر آتش سوزی در مزارع وجود یک دستگاه خودرو آتش نشانی نیز در جنوب بخش ضروری به نظر می رسد.
یکی دیگر از اهالی روستای فیض آباد نبود اشتغال پایدار را عامل مهم مهاجرت جوانان دانست و گفت: متاسفانه همین موضوع به تنهایی یکی از مهمترین عوامل خالی شدن روستاهای این بخش از جوانان شده است .
سید محمد تقی هاشمی ادامه می دهد : در ایام تعطیلات تابستانی و یا عید نوروز جمعیت این روستاها به چند برابر می رسد که خاطرات سالهای گذشته در این روستاها را زنده می کند .
وی ادامه می دهد: اگر مشکل اشتغال در این روستاها مرتفع شود جوانان جویای کار نیازی برای حضور در شهرهای بزرگ و انجام شغلهای کاذب و حاشیه نشینی نخواهند داشت .
وی خشک دهها رشته قنات در این خطه را خاطر نشان شد و گفت : کشاورزان بایستی با استفاده از اعتبارات دولتی اختصاص یافته به قنوات علاوه بر آنکه میزان بازدهی آب را افزایش دهند از هزینه های اضافی حفر چاه و یا نگهداری آن جلوگیری کنند.
بخشدار داورزن با تایید مشکلات موجود در روستاهای جنوبی بخش تصریح کرد : این بخشداری و دهیاری های این روستاها به شدت پیگیر مطالبات مردم و حل مشکلات انان هستند .
عباس شم آبادی با اشاره به درخواستهای مکرر مردم مبنی بر تعریض جاده دسترسی 14 روستای جنوب بخش خاطر نشان کرد: تعریض و روکش اسفالت این محور نیز جز برنامه های پیشنهادی بخشداری برای اجرا بوده است .
وی در عین حال به وضعیت نامطلبوب محور دسترسی روستای چشام به شمال بخش که باعث تردد روان تر مردم جنوب بخش به مرکز بخش خواهد بود تصریح کرد: این بخشداری طی نامه ای نارضایتی کامل مردم را از طولانی شدن تکمیل این محور دسترسی به فرمانداری – اداره راه و ترابری و دستگاههای امنیتی اعلام کرده است .
وی ادامه داد: طولانی شده پل بندی تنها دو کیلومتر از این جاده باعث شده که مردم خواستار بازگشایی محور شده و از خیر اسفالت آن هم بگذرند.
وی به آنتن دهی ضعیف در این روستاها اذعان کرد و گفت: با راه اندازی آنتن های روستاهای صدخرو و ریوند مشکل آنتن دهی در این روستاها نیز مرتفع خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کردبا همکاری شرکت مخابرات مشکل آنتن دهی در این روستاها تا اواخر شهریورماه برطرف شود
بخشدار داورزن با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده و استقرار پزشک طی یک روز در روستاها تصریح کرد: به جای اختصاص آمبولانس به مراکز بهداشتی درمانی خودرو به پزشکان مراکز تحویل شده تا از روستاهای تحت پوشش خود سرکشی نمایند.
عباس شم آبادی با اشاره به اختصاص اعتبارات نامحدود در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: کشاورزان می توانند با دریافت تسهیلات کشاورزی علاوه بر رونق بخش کشاورزی زمینه ایجاد اشتغال در سطح روستاها را فراهم آورند.
وی با اشاره به کاتبات فراوان مبنی بر نیاز این روستاها به دستگاههای اطفا حریق ادامه داد: طبق دستور العمل سازمان شهرداریها و دهیاریها وهیاریهای روستاهای بزرگ می توانند از تسهیلات صورت گرفته جهت خرید دستگاهای اطفا حریق و یا خودرو آتش نشانی استفاده کنند.
بخش داورزن با 38 روستا و یک نقطه شهری که 14 روستای آن در جنوب بخش و در یک راسته قرار گرفته اند در غرب شهر سبزوار و در امتداد محور بین المللی تهران – مشهد واقع شده است .





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.