اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 24 خرداد 1391 / کد مطلب: 2752 / نظرات: 0

مدیر جهاد كشاورزی:


حدود یك هزار طرح توسعه كشاورزی درسبزوار ارائه می شود


حدود یك هزار طرح توسعه كشاورزی درسبزوار ارائه می شود  معاون سازمان و مدیر جهاد كشاورزی سبزوار گفت : پیش می شود كه بالغ بر یك هزار میلیارد ریال طرح برای استفاده از تسهیلات توسعه بخش كشاورزی در این شهرستان ارائه شود.
  
 
به گزارش ایرنا ' مهندس محمد جواد ایزدیان'  در نشست خبری كه همزمان با هفته جهاد كشاورزی برگزار شد ابراز امیدواری كردكه وعده های داده شده برای تخصیص اعتبارات لازم در این حوزه محقق شود.

وی با بیان اینكه اعتبار اولیه ابلاغ شده برای توسعه بخش كشاورزی به شهرستان سبزوار 230 میلیارد ریال بود، افزود: با توجه به اینكه طرح های اولیه ما در این بخش نیازمند بیش از 700 میلیارد ریال تسهیلات است قول مساعد از استان برای تامین اعتبار داده شده است.

وی به سخنان رییس جمهوری در سفر چهارم به استان خراسان رضوی اشاره كرد و گفت :هر شهرستانی كه توان جذب تسهیلات توسعه بخش كشاورزی را داشته باشد مشكلی برای تامین اعتبارات لازم نیست .

مدیر جهاد كشاورزی سبزوار از تصویب 124 طرح كشاورزی با اعتبار 165 میلیارد ریال در سومین جلسه رسمی كارگروه توسعه بخش كشاورزی سبزوار و در فاز نخست خبر داد و گفت: این طرح ها به بانك معرفی شده و مراحل كارشناسی آنها در بانك در حال انجام است.

وی این طرح ها را شامل 71 طرح تولیدات دامی ، هشت طرح صنایع تبدیلی ،35 طرح آب و خاك ، پنج طرح تولیدات گیاهی و یك طرح در حوزه شیلات عنوان كرد و ادامه داد: 237 طرح با اعتبار 311 میلیارد ریال طرح های آماده ای است كه در نشست بعد كارگروه توسعه بخش كشاورزی شهرستان مطرح می شود.

' مهندس ایزدیان' اولویت های در نظر گرفته شده در معرفی طرح ها به كارگروه شهرستان را در زمینه هایی از جمله صنایع تبدیلی ، طرح های نیمه تمام ، طرح های بهینه سازی واحدهای دامداری و مرغداری با توجه به بالا رفتن هزینه ها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها جهت افزایش راندمان و كاهش هزینه ها ،اجرای طرح های آب و خاك و تسطیح اراضی عنوان كرد.

وی از صنایع تبدیلی به عنوان حلقه مفقوده بخش كشاورزی سبزوار نام برد و گفت: طرح های تاثیر گذار این حوزه از جمله ترمینال پسته با توجه به سطح در حال افزایش باغات ، فرآوری كود مرغ با توجه به ظرفیت بالای تولید مرغ و طرح تامین علوفه با توجه به تعداد زیاد دام در سبزوار در تصویب طرح های فاز نخست مد نظر قرار گرفت.

وی تكمیل طرح های نیمه تمام از جمله 10 طرح مرغداری با پیشرفت فیزیكی بالای 50 درصد و طرح های لایروبی و مرمت قنوات و انتقال آب را هم از طرح های اولویت دار در مصوبات كارگروه برشمرد.

وی با بیان اینكه بیش از 90 درصد آب در بخش كشاورزی مصرف می شود افزود: با توجه به پرت آب و نیز مطرح بودن آب به عنوان یكی از محدودیت های جدی ما در توسعه كشاورزی ، بر طرح های این حوزه نیز در كارگروه تاكید شد.

این مسوول با بیان اینكه ایجاد اشتغال و تداوم و تثبیت آن یكی از ابعاد كارگروه توسعه بخش كشاورزی است در بخشی از سخنانش گفت: بحث اشتغال با تشكیل شركت های تعاونی از جوانان جویای كار از طریق اداره تعاون ،كار و رفاه اجتماعی ،واگذاری آب و زمین و تعریف طرح كشاورزی برای آنها تحقق خواهد یافت.

وی افزود: در عین حال به دلیل روشن نشدن بحث تامین آب در كارگروه سبزوار به عنوان یكی از چهار اصلی محور توسعه بخش كشاورزی ، این مساله هنوز مسكوت است.

مدیر جهادكشاورزی سبزوار در ابتدای سخنانش با اظهار اینكه كارگروه توسعه بخش كشاورزی از اواخر سال قبل كار خود را در این شهرستان آغاز كرده گفت: چهار محور اصلی این كارگروه شامل حذف بروكراسی اداری و تسریع در مراحل دستورالعمل كارگروه ، واگذاری زمین توسط منابع طبیعی ، تامین آب و پرداخت تسهیلات است.

وی افزود: درمرحله نخست 17 هزار هكتار اراضی ملی در این شهرستان برای واگذاری در نظر گرفته شده كه منابع طبیعی تاكنون برای واگذاری 40 هزار هكتار زمین اعلام آمادگی كرده است.

وی ضمن اشاره به اینكه امكان واگذاری این زمین ها با تعیین تكلیف منابع آبی مورد نیاز برای كار بر روی زمین وجود دارد ادامه داد: در بحث تامین آب ، امور آب سبزوار هنوز گزارش خاصی به كارگروه اعلام نكرده است.

وی با بیان اینكه مناطق دارای توان تامین آب باید پی گیری و اعلام شود افزود: در عین حال تامین آب مورد نیاز بیشتر از محل طرح های آبخیزداری و سدهاست.

وی همچنین پرداخت تسهیلات در قالب طرح های مصوب كارگروه توسعه بخش كشاورزی را با كارمزد هفت درصد و دوره بازپرداخت حداقل پنج ساله ذكر كرد.

مدیر جهاد كشاورزی سبزوار با بیان اینكه دبیرخانه كارگروه توسعه بخش كشاورزی شهرستان در این مدیریت فعال و آماده پذیرش طرح است افزود: حجم متقاضیان مراجعه كننده به این مدیریت بسیار بالاست كه طرح های ارائه شده بر اساس اولویت بندی و كار كارشناسی به كارگروه اعلام می شود .

ایزدیان خاطر نشان كرد : كسانی كه در مراحل قبل از محل تسهیلات بحث هدفمندی یارانه ها استفاده كرده اند در عین تشكیل پرونده ، در مرحله اول معرفی نمی شوند و معرفی آنها بسته به سقف تسهیلات است .

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سایتی برای ثبت نام از جوانان بیكار وجویای كار ، خواستار برنامه ریزی و اقدام حساب شده در این مورد با توجه به حجم زیاد جوانان بیكار و ایجاد توقعات شد.

وی در بخشی از سخنانش تقاضا برای مرمت قنوات در سبزوار را بالا و حجم اعتبارات را در مقایسه با آن كم عنوان كرد و گفت: بیش از 300 تقاضا در این مورد وجود داشت كه اعتبار ابلاغی امسال برای مرمت قنوات برای 56 قنات بود.

21 تا 27 خرداد به نام هفته جهاد كشاورزی نامگذاری شده است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.