اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 26 خرداد 1391 / کد مطلب: 2760 / نظرات: 0

رئیس اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری سبزوار


برخی از سیاسیون با تحت فشار قرار دادن مسئولان منابع طبیعی مانع حفظ آن می‌شوند.


برخی از سیاسیون با تحت فشار قرار دادن مسئولان منابع طبیعی مانع حفظ آن می‌شوند رئیس اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری سبزوار گفت: برخی از سیاسیون با تحت فشار قرار دادن مسئولان منابع طبیعی مانع حفظ آن می‌شوند.

 مسعود وظیفه‌دار یزد در حاشیه بازدید از بیابان‌های منطقه سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس تصریح کرد: برخی سیاسیون در حفظ منابع طبیعی کشور مشکل‌ساز هستند، بدین معنا که تلاش می‌کنند زمینی که میلیاردها تومان ارزش دارد به بعضی پروژه‌ها واگذار شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری سبزوار افزود: اینها معمولاً افراد حقوقی هستند اما موضوع به افراد حقیقی ارتباط دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که اجرای بسیاری از پروژه‌ها در زمین‌های منابع طبیعی مغایرت قانونی دارد، اما برخی سیاسیون سعی در به کرسی نشاندن حرفشان دارند.

وظیفه‌دار یزد در ادامه افزود: با توجه به اینکه در پشت پرده منابع طبیعی موضوعات اجتماعی وجود دارد ،بنابراین تلاش می‌شود تا منابع طبیعی روز به روز ضعیف‌تر شده و قدرتی نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم محیط زیست خوبی داشته باشیم باید منابع طبیعی قدرتمند داشته باشیم و حتی این بخش به عنوان وزارتخانه مستقل تعریف شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری سبزوار با انتقاد از کمبود اعتبار برای مقابله با بیابان‌زایی گفت: در حالی که ۴۸۶هزار هکتار از این شهرستان تحت فرسایش بادی قرار دارد و ۷۱ هزار هکتار آن در کانون بحرانی است، اما با میزان اعتبارات اختصاص یافته سالانه تنها می‌توان تا ۶۰ هکتار نهال‌کاری، ۷۰ هکتار بذرکاری و ۱۰۰ هکتار تنوع‌بخشی انجام داد.

وی بالا رفتن درجه حرارت، فرسایش بالا، توسعه بیابان و کاهش منابع را از عواقب توسعه بیابان عنوان کرد و گفت: لازم است اعتباردهی به این بخش با شتاب بیشتری صورت گیرد.

وظیفه‌دار یزد ادامه داد: در حال حاضر اعتبارات کارهای عمرانی بیشتر است و کسی محیط زیست را نمی‌بیند.

وی گفت: از سوی دیگر در حالی که مراتع،‌ مازاد دام دارند وزارت جهاد کشاورزی مرتب با ارائه تسهیلات مردم را به خرید دام تشویق می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری سبزوار ادامه داد: اگرچه این وزارتخانه در کنار آن دامداری صنعتی را سعی می‌کند توسعه دهد،اما واقعیت این است که برای دامدار روستایی دامداری صنعتی توجیه اقتصادی ندارد و نیاز است بخشی از علوفه دام از مراتع تأمین شود.

وظیفه‌دار یزد همچنین گفت: در حال حاضر در بخش کشاورزی برای افزایش عملکرد تنها به دنبال توسعه سطح زیرکشت هستند در حالی که همین زمین کشاورزی خود عامل بیابان‌زایی است.

وی ادامه داد: در حالی که برای بیابان‌زدایی نیاز به آب هست اما بخش کشاورزی بدون اینکه به راندمان توجه کند آب زیادی را در این بخش به هدر می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری سبزوار همچنین از حدود ۳ برابر ظرفیت دام در مراتع خبر داد و گفت: کنترل پروانه چرا شدنی نیست نمی‌توان روستایی را هم تشویق به خرید دام کرد و هم مانع از ورود آنها به مراتع شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری سبزوار در این رابطه گفت: اخیراً‌ ۵۰ نفر از روستائیانی که بدون توجه به محدودیت‌ها به مراتع وارد شده بودند به دادگاه روانه کردیم اما آنها طی تماسی اعلام کردندکه دیگر از این کارها نشود.
وظیفه‌دار یزد ادامه داد: اگر به دامدار گفته می‌شود که دام خود را وارد مرتع نکند باید حداقل به فکر تأمین نهاده هم بود.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.