اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 12 تير 1391 / کد مطلب: 2916 / نظرات: 0


كارگران ساختمانی خواستار افزایش سهمیه بیمه شدند


كارگران ساختمانی خواستار افزایش سهمیه بیمه شدند جمعی از كارگران ساختمانی سبزوار خواستار افزایش سهمیه برای بیمه این قشر در شهرستان شدند و گفتند: با وجود مصوبه دولت مبنی بر بهره مندی كارگران از بیمه ، سرگردان و بلاتكلیف هستیم.
  
 
تعدادی از این كارگران در گفت و گو با ایرنا با گلایه از كمبود سهمیه این شهرستان برای بیمه كارگران ساختمانی ، همچنین نبود ساز و كار مناسب برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد از بیمه این قشر و بی اطلاعی شماری از كارگران ساختمانی از این بیمه را از مشكلات موجود دانستند.

آنها در عین حال اقدام دولت برای كمك به بیمه تامین اجتماعی كارگران ساختمانی به عنوان قشری زحمتكش و در معرض آسیب های جدی شغلی را قابل قدر دانی دانسته و آن را پشتوانه خوبی برای آینده خود عنوان كردند.

یك استاد بنا افزود: بهمن سال 90 موفق به دریافت كارت مهارت شدم اما از آن زمان برای دریافت فرم مربوط به ثبت نام بیمه از تامین اجتماعی سرگردان هستم.

' فرامرز عباسی ' كه مدعی است 20 سال سابقه كار به عنوان استاد بنا را دارد، افزود: طبق وعده داده شده قرار بود اردیبهشت امسال سهمیه جدید بیمه كارگران ساختمانی برای سبزوار اعلام و فرم ها از طریق اداره تامین اجتماعی توزیع شود.

وی گفت: با وجود مراجعات مكرر از سال گذشته و در روز توزیع فرم ها ،موفق به استفاده از این سهمیه و ثبت نام نشدم و این بار وعده مهرماه به ما داده شده است.

وی با بیان اینكه طبق شنیده ها تعداد كارگران ساختمانی در سبزوار حدود 12 هزار نفر است كه این سهمیه برای بیمه آنها كفایت نمی كند خواستار رفع این مشكل شد.

وی گفت: اگر در دادن گواهی و كارت مهارت به برخی كسانی كه ادعای اشتغال به این شغل را دارند دقت بیشتری می شد و برخی افراد از نام كارگر ساختمانی برای بیمه سوء استفاده نمی كردند شاید اكنون حق كارگران واقعی ضایع نمی شد.

وی با اشاره به اشكالاتی در نحوه امتحان از كارگران ساختمانی از جمله امتحان عملی نامتناسب با رشته كاری مطرح شده از جانب متقاضی، افزود: در اعطای گواهی از جانب مهندس به كارگر ساختمانی هم بایستی تحقیقات از محل كار انجام شود تا كارگران ساختمانی واقعی به حق خود برسند.

' قاسم كاظمی فر' جوانی كه به عنوان شاگرد بنا حدود هفت سال در این حرفه مشغول به كار است هم گفت : كارگران ساختمانی اعتبار شغلی چندانی در جامعه از نظر دیگران ندارند و از زمانی كه توان كار نداشته باشد یا در حین كار دچار سانحه یا نقصی شود كاملا بدون پشتوانه و حامی و درمانده می شود و هیچ راه چاره ای برای امرار معاش خانواده نخواهد داشت.

وی افزود: قانون بیمه كارگران ساختمانی باید برای رفع مشكلات افراد مشغول بكار در این شغل بایستی در مورد همه آنها اجرایی شود.

وی با اشاره به كم بودن سهمیه سبزوار برای بیمه كارگران ساختمانی می گوید : مدام برای دریافت فرم بیمه به اداره تامین اجتماعی سر می زنیم و بیمه ای كه قرار بود از مزایای خوب آن بهره مند شویم تا كنون فقط باعث سرگردانی ما شده است.

'یوسف علی آبادی' كه از مراجعات حدود شش ماهه خود به اداره تامین اجتماعی و نتیجه بخش نبودن آن گلایه مند است، می گوید: طبق شنیده ها سهمیه جدید برای سبزوار مهر ماه اعلام شود كه با توجه به تعداد زیاد متقاضیان مشخص نیست چه زمانی موفق به بهره مندی از بیمه شویم.

'علی فسنقری' سنگ كار ساختمان هم با اشاره به سختی كار كارگران ساختمانی ، خطرات زیادی كه در معرض آن هستند و نیاز آنها به حمایت برای زمان از كار افتادگی و ناتوانی ، از دولت برای كمك به بیمه كارگران ساختمانی قدر دانی كرد.

وی كه كارت مهارت دریافت كرده اما موفق به دریافت فرم ثبت نام از اواخر سال قبل تا كنون نشده ،می گوید :به دلیل فصلی بودن كار كارگران ساختمانی ، پرداخت حق بیمه بصورت آزاد برای آنها دشوار است .

' فسنقری ' كه 25 سال سابقه كار دارد و اكنون به عنوان استاد كار مشغول است خواستار رفع مشكل موجود برای اجرایی شدن مصوبه دولت و تسریع در روند بیمه كارگران ساختمانی شد.

وی همچنین می گوید : برخی افراد قدیمی مشغول به كار در این حرفه به دلیل بی اطلاعی از بیمه اجباری كارگان ساختمانی اقدامی در این مورد نكرده اند كه باید اطلاع رسانی بیشتری انجام شود.

رییس اداره تامین اجتماعی شعبه شهید خسروجردی سبزوار هم اظهار داشت: با كمبود سهمیه بیمه كارگران ساختمانی مواجه هستیم و تاكنون پیگیری های زیادی از طریق مسوولان و مراجع مختلف ذیربط برای افزایش این سهمیه انجام شده است .

' سید آبادی' افزود: با مصوبه دولت با عنوان بیمه اجباری كارگران ساختمانی ، بیمه این قشر از سال 89 آغاز شد.

وی افزود: بر اساس این مصوبه كسانی كه در عملیات ساختمانی مشغول به كار هستند اعم از كارگر ، بنا و سایر مشاغل مرتبط با امور عمرانی ساختمانی می توانند با پرداخت هفت درصد حداقل حقوق قانون كار از این بیمه استفاده كنند.

وی اضافه كرد: سال گذشته با استفاده از سهمیه ابلاغی سال های 89 و 90 شهرستان حدود یك هزار نفر از كارگران ساختمانی سبزوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی سهمیه سال 91 سبزوار را هم در فاز نخست 250 نفر ذكر كرد و گفت: این سهمیه 25 اردیبهشت به ما اعلام شد كه با توجه به مراجعات فراوان و مكرر كارگران ساختمانی به این اداره از مدت ها قبل ، از بین تعداد زیاد متقاضیان ، دو برابر این سهمیه مدارك اخذ شد.

وی افزود: 250 نفر از این افراد پس از بررسی مدارك ، اخذ تاییدیه كارت مهارت و بازرسی و تحقیقات از محل سكونت و كار ،تحت پوشش بیمه كارگران ساختمانی قرار می گیرند كه تا كنون 80 درصد كار انجام شده و تا حدود یكماه آینده این تعداد تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

این مسوول با بیان اینكه در روز حدود 30 تا 40 نفر مراجعه حضوری و تماس تلفنی با این اداره در رابطه با بیمه كارگران ساختمانی دارند، افزود: منتظر ابلاغ سهمیه بعدی هستیم تا جوابگوی بقیه متقاضیان باشیم.

وی همچنین با اشاره به احتمال سوءاستفاده افرادی به نام كارگر ساختمانی از بیمه این قشر ، دقت در روند صدور كارت مهارت را ضروری دانست و افزود: سازمان مربوطه و دست اندكاران امر باید پس از صحه گذاشتن بر شغل متقاضی و حصول اطمینان در این مورد اقدام به صدور معرفی نامه كنند.

وی با تاكید بر اینكه اجازه ضایع شدن حق كارگران ساختمانی را نمی دهیم، گفت: كسانی كه شغلشان عملا بنایی نباشد علیرغم ارایه كارت مهارت و حتی پرداخت حق بیمه ، به محض اطلاع از سوء استفاده آنها ، از مزایای سهمیه اختصاصی بیمه كارگران ساختمانی محروم می شوند.

وی افزود: همچنین در صورتی كه این افراد در آینده دچار سانحه ای شده و از اشتغال آنها به شغلی غیر از كارهای عمرانی ساختمانی مطلع شویم فرد مربوط یا خانواده آنها از مزایای این بیمه بهره مند نخواهند شد.

'سید آبادی' همچنین زمان اعلام سهمیه مرحله بعد بیمه كارگران ساختمانی را نامعلوم دانست و در ادامه گفت : تعدادی از كارگران ساختمانی كه بصورت آزاد و خود اظهاری اقدام به بیمه كرده اند متقاضی استفاده از این سهمیه هستند كه نظر ما هم بر اولویت داشتن این افرد است .

وی افزود: در عین حال به علت زیاد بودن تعداد متقاضیان در حال حاضر برای بیمه افراد غیر مشمول ورود یافته ایم.

رییس مركز آموزش فنی و حرفه ای سبزوار نیز گفت: این مركز بر اساس گواهی كه افراد از نظام مهندسی یا پیمانكاران مورد اعتماد ما مبنی بر اشتغال به كار ساختمانی ارائه می دهند برای صدور كارت مهارت اقدام می كند.

' بهرام كاشكی 'با بیان اینكه از دهم آذر سال 90 در این سمت قرار گرفته با اطمینان مدعی شد : از زمان انتصاب من در این سمت ، در هیچ موردی امكان سوء استفاده افراد غیر كارگر ساختمانی در اخذ كارت مهارت وجود نداشته است.

وی آزمون های تئوری و عملی بعمل آمده را بر مبنای تخصص افراد ذكر كرد و افزود: افراد پس از ارائه گواهی در مورد اشتغال خود به كار ساختمانی در آزمون كتبی شركت و پس از كسب حداقل 50 نمره از 100 امتیاز وارد مرحله آزمون عملی می شوند.

وی اضافه كرد: با قبولی در این آزمون ،پس از حداكثر دو ماه كارت مهارت برای كارگران ساختمانی صادر می شود كه یكساله بوده و قابل تمدید است.

این مسوول اعلام كرد: از سال 89 چهار هزار و 567 مراجعه كننده از شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب برای دریافت كارت مهارت از این مركز اقدام كرده اند كه منجر به صدور دو هزار و 835 برگ كارت مهارت شد و بقیه به علت رد شدن در آزمون موفق به دریافت كارت نشده اند.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.