اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 مرداد 1390 / کد مطلب: 294 / نظرات: 0

سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعي فرمانداري سبزوار/


ما شاهد يك آرامش نسبي در داورزن و بيزه هستيم


ما شاهد يك آرامش نسبي در داورزن و بيزه هستيم در مورد  اتفاقات چند روز قبل برخي از كشاورزان داورزن و بيزه "سلام سبزوار" گفت و گويي  با حسين ميردشتي سرپرست سياسي و اجتماعي فرمانداري سبزوار انجام داده كه در ذيل مي آيد:
*در مورد اتفاقاتی که اخیرا در بخش داورزن اتفاق افتاده توضیحی بدهید و اینکه چرا چنین جریاناتی رخ داده است؟
بحث داورزن و اهالی روستای بیزه اختلافشان بر می گردد به مالکیت رودخانه ای که در مجاورت روستای بیزه و به سمت داورزن وجود دارد. یک آب رودخانه ای هست که در طی فواصل سالیان دراز، داورزنی ها مالک آن هستند و از آن استفاده میکنند و این اختلافی که خدمت شما عرض می کنم ریشه اش بر می گردد به سال 68 به این طرف.
منتها علتی که طی این یکی دوسال گذشته این بحث مقداری تنش زا و منجر به این موضوع شده، به دلیل خشکسالی هایی می باشد که طی چند سال اخیر بر منطقه حاکم شده و به همین دلیل ارزش استفاده از آب بالا رفته و این مشکلات بوجود آمده است.

اهالی شهر داورزن بر اساس شواهد و قراینی که دارند در واقع مالک اصلی آب محسوب می شوند. بر اساس قوانین توزیع عادلانه آب، ما دو نوع چشمه سار داریم. یکسری چشمه سار های فصلی هستند که به آنها الفار می گویند که در اثر بارندگی های فصلی، آب در مسیر بستر رودخانه مسیر خودش را طی می کند و در آن شرایط هر کسی می تواند از آب استفاده بکند. در شکل بعدی این آب به صورت دائمی حرکت دارد. یعنی در واقع می شود یک رشته قنات و یک چشمه سار، که در این صورت مالکیت چشمه به اهالی داورزن بر می گردد.
اهالی داورزن مدعی هستند که اهالی بیزه در اثر درختکاری هایی که در اطراف رودخانه انجام داده اند، آب ما را در قسمتهای مختلف می گیرند . این ادامه داشته تا امسال که یک مقداری وضعیت خشکسالی و کمبود آب یشتر حادث شده و این موضوع به حدی رسیده که مردم داورزن نسبت به تصرف آب توسط اهالی بیزه معترض شده و این امر منجر به درگیری و نزاع شده است.
*آیا اهالی روستای بیزه حقی در تصرف آب رودخانه داشته اند؟
بر اساس شواهد موجود مالکیت در شکل فعلی متعلق به داورزنی هاست. ضمن اینکه این موضوع را هم مرجع قضایی باید تشخیص بدهد. در مراجع قضایی هم وقتی یک شکایتی انجام میگیرد یا یک اختلافی پیش می آید به هر حال یک شکوائیه ای باید صورت بگیرد و شاکی و متشاکی ای وجود داشته باشد.
به هر حال شواهد این طور نشان می دهد که مالکیت از آن داورزنی هاست. شما اگر هم از اهالی بیزه و مالکان قدیمی و افراد قابل اعتماد آن روستا هم بپرسید، این حق را به داورزنی می دهند که اینها واقعا مالکند. منتها حالا اگر در این فاصله داورزنی ها با اهالی بیزه مماشات کرده اند یا اگر آبی قبلا گرفته شده زیاد سخت نمی گرفته اند و اینها ادامه داشته تا این نهال ها و نهالکاری ها و درختکاری ها صورت گرفته است. اما امسال به دلیل کمبود آب یک مقداری موضوع حساس تر شده تا اینکه منجر به این قضیه شده است.
*به اذعان اهالی روستای بیزه قطع درختان آنها توسط داورزنی ها عامل درگیری بوده. آیا اصلا داورزنی ها چنین حقی را داشته اند؟ و از نظر شما عامل درگیری ها چه بوده است؟
در رابطه با عامل درگیری باید گفت که اهالی شهر داورزن رفته اند به بالا دست، همانجایی که مسیر چسمه سار بوده است و در آنجا با اهالی بیزه درگیر شده اند.
اما این شواهدی که شما عرض می کنید، داورزنی ها مطلب را به شکلی بیان میکنند و اهالی بیزه هم به شکلی دیگر. چون این موضوع مورد اختلاف قرار گرفته، بحث تعیین اختلاف و صلاحیت این موضوع بر می گردد به مراجع قضایی که در این خصوص قوه قضائیه بایدد تشخیص دهد که بیزه ای ها درست می گویند یا اهالی داورزن. که الان پرونده در مرحله رسیدگی به شکایت است و در اختیار مراجع قضایی می باشد. 
*تشخیص حوزه مسئولیت شما از عامل درگیری ها چه بوده است؟
آنچه که شواهد نشان می دهد مالکیت آب متعلق به داورزنی ها می باشد. اما اگر تصرفاتی صورت گرفته یا درختانی شکسته شده، اینها را بایستی کارشناسان اداره منابع طبیعی بر اساس نظریه قوه قضائیه با بازدید از محل تشخیص دهند که این موضوع صحت دارد یا خیر. ضمن اینکه درختانی هم که شکسته شده باید مشخص شود که واقعا در حریم ملک شخصی افراد بوده یا در حریم منابع طبیعی که این هم باز مورد سوال است.
*با این حال آیا برای تشخیص موضوع اقدامی صورت گرفته است؟
ما از اداره منابع طبیعی خواهش کردیم که بروند ممیزی بکنند و منابع ملی و منابع شخصی را در آنجا مشخص کنند که از یک هفته قبل این کار انجام گرفته است. اداره مطالعات آب هم از محل بازدید داشته و شق النهر هایی را که در آنجا انجام گرفته و جاهایی که آب از مسیر روال عادی خودش هم خارج شده، آنها را هم تحت بررسی قرار داده اند.
*طبق گفته های محلی، این جریانات توسط عده ای محدود از اهالی داورزن و بیزه اتفاق افتاده که باعث بر هم زدن امنیت کل منطقه شده اند. آیا برخوردی با این افراد صورت گرفته است؟
مسلما ما تحت عنوان متولیان تامین امنیت مردم، هیچ حرکتی را از سوی عواملی که باعث ایجاد نا امنی و برهم زدن آرامش عمومی مردم شود را قبول  نداریم. یعنی این اعتقاد را داریم که هر اتفاقی که می افتد بایستی از مجاری قانونی خودش انجام بگیرد و در واقع ما نه حرکت اهالی بیزه را در احقاق حقی که اگر دارند و منجر به درگیری شده را تایید می کنیم و نه همچنین حرکت اهالی داورزن را که منجر به یکسری بحث های اینچنینی شده است را تایید می کنیم. و متخلفین از هر دو طرف که باعث بر هم زدن آرامش مردم شده اند را مجرم می دانیم.
*عرض کردم آیا با این مجرمان برخورد قاطعی صورت گرفته است؟ شاید به دلیل همین عدم برخورد های قاطع، مجرمین جری تر شده و دست به اقدامات دیگری زده اند.
در خصوص اقدامات پراکنده ای که توسط عده ای صورت میگیرد، ما بحث مدیریت مسائل امنیتی را به یک شکل خاصی اگر بتوانیم تحمیل بکنیم، مالکین بایستی بروند تصرفاتی که انجام گرفته یا برای حقی که از آنها ضایع شده است، شکایت کنند.
حال در این شرایط اگر کسانی پیدا شدند که بی تدبیرانه دست به اقدامات پراکنده ای زدند، این را نمی شود پیش بینی کرد که از قبل مانع آن شویم. اما ما با افرادی که جرمشان محرز شده برخورد جدی داشته ایم. مثلا همان روز اول درگیری 26 نفر از اهالی بیزه یا داورزن توسط نیروهای امنیتی یه دادگاه برده شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند.
*پیگیری های قضایی برای حل این بحران به کجا رسیده است؟
افرادی که شکایت خود را تنظیم کرده اند به مراجع قضایی خواسته شده و اظهاراتی از آنان گرفته شده است و عاملینی هم که محرک این مسائل بودند توسط دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی  در حال بررسی هستند.
در پایان باید عرض کنم که در حال حاضر ما شاهد یک آرامش نسبی در منطقه هستیم و پیگیریم که این مشکل از راه قانونی حل و فصل، و منطقه از آرامش قبلی برخوردار شود.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.