اخبار سبزوار پيام : ورزشی


اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 21 تير 1391 / کد مطلب: 3001 / نظرات: 1

شماری از پیشكسوتان هنر مرشدی :


سبزوار به عنوان مهدهنر مرشدی باید معرفی شود


سبزوار به عنوان مهدهنر مرشدی باید معرفی شود  شماری از پیشكسوتان هنر مرشدی سبزوار تاكید كردند : سبزوار به عنوان مهد هنر مرشدی و ورزش پهلوانی باید به كشور معرفی شود.
  
 
این مرشدان در حاشیه برگزاری جشنواره مرشدان برتر ایران زمین در سبزوار در گفت و گو با ایرنا ،اظهار داشتند: سبزوار سابقه ای حدود 700 ساله در ورزش پهلوانی و هنر مرشدی دارد.

آنها افزودند : این شاخصه شهرستان تاكنون مغفول واقع شده و برگزاری جشنواره مرشدان برتر ایران زمین با حمایت مالی موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) اقدامی ارزشمند در راستای معرفی سبزوار در این ورزش است.

رییس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای سبزوار اظهار داشت: سبزوار پایه گذار و مهد ورزش پهلوانی و به ویژه مرشدی در سطح كشور است .

' سید حسن نقیب زاده' با بیان اینكه سبزوار در حال حاضر 50 مرشد دارد، افزود: شاید در هیچ شهر ، شهرستان و حتی استانی در كشور این تعداد مرشد وجود نداشته باشد.

وی وجود قهرمانان و پهلوانان قدر در سبزوار طی چندین سال گذشته را خاطر نشان كرد و گفت: 'فریدون قفل ساز' پهلوان كشتی گیری است كه 'حاج سید حسن رزاز' دارای بازو بند پهلوانی ،در زمان ناصرالدین شاه قاجار در سفر به سبزوار از وی به عنوان پهلوانی نام می برد كه وی را اصطلاحا 'خاك كرده' است.

وی اضافه كرد: همچنین نایب الحكومه سبزوار در حدود 80 سال قبل فردی به نام 'فرزامرز' بوده كه 'محمد صادق بلور فروش ' از پهلوانان قدر كشور و دارای بازو بند از وی نام برده و پهلوان 'شفیع' از دیگر پهلوانانی است كه در سن 55 سالگی نیز برای سبزوار عنوان كسب می كرد.

وی با تاكید بر توجه به این ورزش، افزود: ورزش پهلوانی و زورخانه ای ورزشی مقدس است كه ورزشكار با وضو و شكر خداوند وارد گود شده و صبح و شب چندین بار در گود زورخانه از اهل بیت و حضرت محمد (ص) نام برده می شود.

' محمود جمالی ' دیگر ورزشكار پیشكسوت سبزواری كه اكنون 69 سال دارد و از سال 1338 ورزش پهلوانی توام با كشتی را آغاز كرده هم می گوید: 'عبدالرزاق باشتینی' از میانداران ورزش پهلوانی سبزوار بود كه در زمان حمله مغول به سبزوار قیام كرده و نهضت سربداران برپا می شود.

وی با بیان اینكه در كتب تاریخی به این موضوع اشاره شده و سابقه ورزش پهلوانی را در این شهرستان 700 سال و بلكه بیشتر دانسته و افزود: این ورزش در حال حاضر هم در این شهرستان با دایر بودن هفت زورخانه رونق دارد.

وی فعال بودن این تعداد زورخانه و همچنین تعداد زیادی مرشد در سبزوار را در شهرستان های همسطح و حتی برخی مراكز استان ها كم نظیر عنوان كرد.

وی همچنین با بیان تفاوت مرشد با ضرب گیر ورزش باستانی گفت: مرشد در اصل به افرادی اتلاق می شود كه سابقه تقریبا 30 ساله داشته و در سردم ورزش باستانی ورزشكاران را ارشاد می كنند و دارای اطلاعات كاملی در مورد ورزش باستانی و مباحث مذهبی هستند.

وی پاكی و تقوا و پیرو مذهب حضرت علی (ع) ، امام حسین (ع) و وارث آدم بودن را بخش دیگری از ویژگی های یك مرشد برشمرد و افزود: در حال حاضر از بین حدود 50 مرشد ضرب گیر در سبزوار حدود هفت تا هشت مرشد با كسوت 30 سال به بالا در این شهرستان فعال هستند.

وی روآوردن نوجوانان و جوانان به این ورزش را در سبزوار قابل توجه دانست و از 'سید حسن نقیب زاده'،' علی ناری' و 'خسرو جلالی ' به عنوان پیشكسوتان مطرح كشوری و 'محسن گلستانی' ورزشكار 17 ساله سبزواری به عنوان یكی از استعدادهای شهرستان نام برد.

وی با بیان اینكه گلستانی از نوجوانان این شهرستان به دلیل نبود بودجه سال گذشته به نام استان سیستان و بلوچستان در مسابقات كشوری شركت و در رشته دو میل ، سه میل و چهار میل دوم شد ، از این موضوع انتقاد كرد و گفت: این استعدادهای ورزش پهلوانی سبزوار شایسته قدردانی هستند.

' علی ناری' دیگر مرشد مطرح سبزوار ی در سطح ملی و بین المللی نیز گفت: این شهرستان در حوزه ورزش پهلوانی و مرشدی غنی و مهد مرشدی و ورزش پهلوانی است.

وی افزود: این شهرستان تاكنون نتوانسته در این زمینه ابراز وجود كند چرا كه فاقد حمایت های مالی لازم بوده است.

وی برگزاری جشنواره مرشدان برتر ایران زمین در این شهرستان را موجب شناساندن فرهنگ و داشته های باستانی و میراثی سبزوار به دیگر نقاط كشور عنوان كرد و گفت: ورزش پهلوانی سبزوار در زمان نهضت سربداران نیز سابقه دارد و قدمت این ورزش در شهرستان را شاید بتوان بیش از یك هزار سال دانست.

وی از 'فرامرز نجفی' مرشد سبزواری به عنوان اسطوره و مخترع ضرب نوین ایران نام برد و افزود: همچنین این شهرستان دارای مرشدان مطرحی همچون مرحوم احمد جاجرمی و نیز خسرو جلالی و سید حسن نقیب زاده است كه باید این داشته ها را قدر بدانیم.

وی كه موفق به دریافت لوح تجلیل از ریاست جمهوری در مراسم نكوداشت ثبت جهانی نقالی در امسال شده ،گفت: ورزش پهلوانی نیازمند حمایت ها و تشویق های مردمی است چرا كه حضور و حمایت مردم زمینه ساز حمایت های مسوولان است.

وی با بیان اینكه ورزش همچنین با حمایت بخش خصوصی پا می گیرد، افزود: بخش خصوصی حامی ورزشكاران نباید به اشكال مختلف از حضور در عرصه ورزش دلسرد شده و یا در مسیر آن سنگ اندازی شود.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


سبزوارخواه
سبزوار نه تنها مهد مرشداست بلکه مهد تمام ورزشهای پهلوانی و در کل مهد ورزش است.