اخبار سبزوار پيام : ورزشی


اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 23 تير 1391 / کد مطلب: 3005 / نظرات: 0


دبیرخانه پایتخت معنوی ورزش زورخانه ای درمشهد تاسیس می شود


رئيس  فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای كشور از تاسیس دبیرخانه پایتخت معنوی ورزش زورخانه ای در مشهد خبر داد. 
   
'سردار صفار زاده' در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین در سبزوار اظهار داشت: كار بسیار مهمی كه باید بر آن متمركز شویم انجام كار ویژه برای حفظ و تقویت معنویت در ورزش زورخانه ای و سرایت معنویت، اخلاق و مرام این ورزش به سایر رشته های ورزشی است.

وی با بیان اینكه مشهد پایتخت معنوی كشور است افزود: از دو ماه قبل تلاش و رایزنی انجام شده تا دبیرخانه پایتخت معنوی ورزش زورخانه ای كشور در جوار بارگاه ملكوتی حضرت ثامن الحجج (ع) راه اندازی شود كه مطالعات چگونگی تقویت معنویت در ورزش زورخانه ای و ترویج آن به این دبیرخانه سپرده می شود.

رییس فدراسیون ورزش زورخانه ای و پهلوانی كشور از این رشته ورزشی به عنوان الگوی ایرانی اسلامی ورزش نام برد و گفت: برای تقویت معنویت ورزش پهلوانی و سرایت آن ، ابتدا باید معنویت را در مرشدان به اوج رساند.

وی با اظهار اینكه مرشد عمود خیمه ورزش زورخانه ای و محور این ورزش است افزود: مرشدان نقش یك روحانی را در زورخانه دارند و بایستی این ورزش را هدایت و ورزشكاران را با مسائل اخلاقی ارشاد كنند.

سردار 'صفارزاده' ساخت زورخانه، تجهیز آنها و برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف در سطح وسیعتر را از دیگر وظایف كنونی این فدراسیون ذكر كرد.

وی با بیان اینكه ورزش زورخانه ای به عنوان داشته فرهنگی و ارزشی ، چند سال قبل تا سر حد نابودی پیش رفت افزود: از حدود شش سال گذشته سیر صعودی این ورزش با تاكید رهبر معظم انقلاب آغاز شد و 90 سرفصل كلان در این حوزه تعریف شد.

وی افزایش تعداد زورخانه های كشور از 300 زورخانه به 726 زورخانه در شش سال اخیر و تجهیز آنها، نامگذاری 17 شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در تقویم ملی و ثبت ورزش پهلوانی به عنوان تنها رشته ورزشی جهان در یونسكو را بخشی از اقدامات اخیر این فدراسیون عنوان كرد.

وی تصویب آیین نامه این ورزش در شورای عالی انقلاب فرهنگی را اقدامی در راستای ترویج فرهنگ پهلوانی با حمایت سازمان های مختلف برشمرد و گفت: در این آیین نامه برای 18 سازمان، نهاد و وزارتخانه وظایفی تعریف شده و احیا و رونق نهایی این ورزش در گرو اجرای این آیین نامه است.

وی با تاكید بر رشد فنی مرشدان، برگزاری جشنواره مرشدان برتر ایران زمین را اقدامی در این راستا دانست.

رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای كشور این ورزش را میراث ارزشمند پدران و نیاكان ایران زمین معرفی كرد و افزود: این رشته ورزشی یك داشته بزرگ تاریخی، ملی، فرهنگی و دینی است كه ریشه بیش از سه هزار ساله دارد.

وی آمیختگی ذكر خداوند و یاد ائمه اطهار (ع) با حركات ورزشی در این رشته را خاطر نشان كرد و گفت: ورزش زورخانه ای و پهلوانی یك كانون به تمام معنای فرهنگی و ورزشی است.

سردار صفارزاده از سبزوار به عنوان یكی از قطب های ورزش پهلوانی كشور و بهره مند از مرشدان بسیار ارزشمند در تاریخ گذشته و حال نام برد و از مسوولان این شهرستان خواست به این وجه شاخص سبزوار توجه كنند.

وی همچنین از حمایت موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) از این رشته ورزشی قدردانی كرد.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) نیز در این مراسم برای كمك به حل مشكلات ورزش زورخانه ای در نقاط مختلف كشور اعلام آمادگی كرد.

'سید ابوالفضل میرعلی' از راه اندازی دو كارخانه با حمایت این موسسه در سبزوار تا پایان سال جاری خبر داد.

اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار نیز برای اهدای 700 متر مربع زمین جهت احداث زورخانه و نصب یادمانی از ورزش پهلوانی در یكی از میادین این شهر قول مساعد دادند.

اعطای احكام پیشكسوتان مرشدی به شش تن از مرشدان خراسان، رونمایی از نرم افزار نوای زورخانه و آلبوم صوتی آواها و نواهای پهلوانی و اجرای برنامه مرشدی توسط چندین مرشد كشور به صورت انفرادی و گروهی از برنامه های این جشنواره بود.

اهدای سردم زرین به امام جمعه سبزوار به عنوان نخستین امام جمعه كشور كه اقدام به ساخت و راه اندازی زورخانه كرد، اهدای نشان فدراسیون و تندیس و حمایل پهلوانی به مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) به خاطر حمایت مالی از زورخانه های سبزوار و این جشنواره، اهدای جایزه فرهنگی به 'محمد علی حاصلی' از یزد و تجلیل از برگزار كنندگان جشنواره مرشدان برتر ایران زمین در سبزوار هم از جمله برنامه های این جشنواره بود.

مرحله نهایی چهارمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین از 20 تا 22 تیر ماه در سبزوار برگزار شد. 
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.