اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 31 تير 1391 / کد مطلب: 3072 / نظرات: 1

حدود ۲ هفته قبل به طور اتفاقي کشف شد /


کشف چشمه آب فشان دوره چهارم زمين شناسي در داورزن


کشف چشمه آب فشان دوره چهارم زمين شناسي در داورزن يک کارشناس باستان شناسي در اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان سبزوار از کشف چشمه آب فشان مربوط به دوره چهارم زمين شناسي در ارتفاعات بخش داورزن خبر داد.

 محمد عبدالله زاده ثاني در گفت وگو با ميراث آريا با اعلام اين خبر گفت: نمونه اين آب فشان منحصربه فرد که حدود ۲ هفته قبل به طور اتفاقي کشف شد تا کنون در خراسان و منطقه شمال شرق ايران گزارش نشده است.

وي که خود کاشف اين آب فشان است در اين باره مي گويد: آب فشان مذکور در يک ساختار کنگلومراي قرار گرفته که مربوط به دوره چهارم زمين شناسي، دوره معاصر کواترنري است و در سه مرحله آب را تا ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ سانتي متري به هوا پرتاب مي کند.

عبدالله زاده ثاني افزود: اين آب فشان در ارتفاع ۲۰۰ متري از سطح دريا واقع است که آب آن از عمق ۱۰ هزار متري با تبخير به بالا مي آيد.

همچنين مسوول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان سبزوار در اين باره به ميراث آريا گفت: در گام اول به منظور حفاظت از اين چشمه آب فشان درخواست آزادسازي محوطه به شعاع يک کيلومتر از اين چشمه کرده ايم.

حشمت الله متين فر خاطرنشان کرد: اين زمين هم اکنون در تملک منابع طبيعي است که در پي درخواست يک شخص خصوصي براي استعلام معدن مورد بررسي قرار گرفته که با پيدا شدن اين آب فشان اميدواريم با همکاري منابع طبيعي شهرستان، اين بخش در مالکيت دولتي باقي بماند تا در مراحل بعد، محوطه سازي، مطالعات و بررسي هاي کارشناسي درباره اين محل صورت گيرد.
    

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


همشهری
بسیار خوب است. لطفاً عکس های بیشتر و اطلاعات کاملتر از این آبفشان منتشر کنید.
مثلاً بگویید آیا این آبفشان طبیعی است یا انسان ها در ساخت آن نقش داشته اند؟
آیا می تواند فواید گردشگری برای منطقه داشته باشد؟ آیا می تواند بیانگر تاریخچه زندگی انسان ها در این منطقه باشد؟
با تشکر ...