اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 17 مرداد 1391 / کد مطلب: 3282 / نظرات: 0

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سبزوار:


وظیفه خبرنگار روشنگری جامعه و اصلاح اجتماعی است


وظیفه خبرنگار روشنگری جامعه و اصلاح اجتماعی است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به مناسبت فرارسیدن هفده مرداد روز خبرنگار با مجله اینترنتی اسرارنامه مصاحبه کرده است.

مجید عسگری که از حدود دو سال گذشته تا کنون ریاست اداره نامبرده را در سبزوار برعهده دارد برای فعالیت های رسانه ای در جامعه نقش و جایگاه مهمی قائل است . در ادامه متن کامل گفتگوی وی را که با یکی از خبرنگاران آزاد مجله اینترنتی اسرارنامه انجام شده ، منتشر می کنیم:

به نام خدا


مجید عسگری : در ابتدا لازم می دانم سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار شهید ایرانی را که به همراه تعدادی از دیپلمات های ایرانی در افغانستان در روز 17 مرداد 1377 به شهادت رسید را تسلیت گفته و در عین حال روز خبرنگار را به همه جامعه خبری و مطبوعاتی شهرستان تبریک عرض کنم.

به نظر من بسیار لازم بود که برای قشر محترم خبرنگار روز مشخصی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران درنظرگرفته شود.

روزخبرنگار بهانه خوبیست تا همه ساله عرض ارادتی داشته باشیم خدمت این قشر شریف جامعه . خبرنگاری را حتماً باید جزء مسائل سخت به حساب آورد. به  حق چنین هم شده است. در دنیای فعلی نیز واقعاً اطلاع رسانی در بسیاری از امور حرف اول را می زند . و جامعه و کشوری موفق است که ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی موثری در دست داشته باشد.

خبرنگار فردی است که باید تعهد ومسئولیت انسانی در راستای کارش داشته باشد.اطلاع رسانی به موقع و صحیح از الزامات کار خبرنگار است. به عبارتی دیگر می توان گفت : خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق ، استعداد خود و پس از گذراندن یک سری آموزش های تخصصی بتواند هم وظیفه خبری و اطلاع رسانی خود را به خوبی انجام دهد و هم در مسیر اصلاح جامعه حرکت کند.

حرفه خبرنگاری روشنگری در جامعه وحتی اصلاح اجتماعی وجلوگیری از بروز برخی ناهنجاری هاست.یک خبرنگار باید رویدادها را درست ، به موقع و دقیق ارائه دهد.

معمار کبیرانقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در رابطه با نقش خطیر مطبوعات در ایران اسلامی فرموده اند : «...نقش مطبوعات در کشورما منعکس کردن آرمان های ملت است . مطبوعات باید مثل معلمینی باشند که مملکت و جوانان را تربیت می کنند. و آرمان ملت را منعکس می نمایند...»

بازهم امام در جایی دیگر می فرمایند :«...مطبوعات باید یک مدرسه سیار باشند تا مردم را از همه مسائل به خصوص مسائل روز آگاه نمایند. و به صورتی شایسته از انحرافات جلوگیری کنند و اگر کسی انحرافی دید با آرامش در رفع آن بکوشد. به طور کلی بنگاه ها باید یک بنگاه هدایت باشند. ...»

مقام معظم رهبری دائماً توجه و تأکید فراوانی نسبت به اهمیت فعالیت های رسانه ای و کار خبرنگاران قائل شده اند.

 ایشان  در یک تحلیل بسیار سودمند رسانه های داخل کشور را به سه دسته تقسیم کرده اند :

 1- مطبوعاتی خودی و اسلامی

2- رسانه های بی طرف و خنثی

3- رسانه های معاند و دشمن

و باز مقام معظم رهبری در جایی در مورد نقش رسانه ها و دست اندرکاران عرصه خبر و مطبوعات در جامعه گفته اند :«... نقش مهم رسانه های عمومی و مطبوعات درجوامع مختلف برکسی پوشیده نیست . ولی مطبوعات در نظام ما شأن و منزلت ویژه ای یافته اند. صفحات مطبوعات مسئولیت شناس در این چند سال همواره عرصه رویارویی هدفمندانه قلم های متعهد و دردآشنا با تهاجمات ضد فرهنگی استکبار و عناصر مسخ شده و بی هویت بوده اند...»

به طور کل می توان گفت : قلم نقش مهمی در سعادت و شقاوت ملت ها دارد. که هم می تواند به پیشرفت واعتلای جامعه کمک کند و هم به پسرفت و زوال آن .

امروز سبزوار دارد به سرعت پیشرفت می کند. ما داریم به یک وحدت وهمدلی در مسیر پیشرفت سبزوار می رسیم. در شکل گیری و تقویت این وحدت مطبوعات می توانند بهترین نقش موثر را ایفا کنند و نیز می توانند به خوبی خون وحدت را در قلب ها بپاشند.

اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری نیز مقرر می دارد خبرنگاران به خیر و مصلحت جامعه ایمان داشته و در آن مسیر تلاش کنند.

در همین زمینه باید گفت بعضی از مجموعه مقررات یونسکو مقرر می دارد : «...شهرت ، شأن و حیثیت افراد در فعالیت های مطبوعاتی باید مورد احترام قرار گیرد و از نشرمطالبی که راجع به زندگی خصوصی افراداست و نیز آنها که ممکن است زیان و ضرری برای افراد ایجاد کند پرهیز شود. همچنین مقررات ایجاب می کند که نسبت به منابع خبر و حفظ اسرار احتیاط و رعایت لازم به عمل آید»

در مورد جایگاه و ارزش کار خبرنگار هرچه بگوییم کم است . خبرنگاران باید در عرصه خطیر خبر ، اطلاع رسانی دقیق ، شفاف و صادقانه ای داشته باشند.

بنده از روز اول که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار وارد شدم دغدغه این را داشتم که خبرنگاران باید دور هم جمع شده و اتحاد داشته باشند.  در همین راستا جلسات زیادی گذاشتیم که منجر به تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران شد که البته قبلاً این انجمن به شکل انجمن صنفی خبرنگاران و نویسندگان در سبزوار وجود داشت اما بعداً از دل آن ، دو انجمن دیگر تولید شد. انجمن صنفی خبرنگاران و انجمن کارفرمایی نویسندگان که این دو انجمن جدید نسبت به اولی تخصصی تر شده اند. این دو انجمن سعی خواهند کرد رسانه های محلی شهرستان را ساماندهی  کنند .
رسانه ها باید حالت مسئولیت پذیری درمقابل فعالیت های خود داشته باشند . یعنی در واقع همان طور که خبرنگاران از مسئولین و نهادهای شهر پاسخ می خواهند باید خودشان هم این مسئولیت پذیری را در مقابل جامعه داشته باشند که خود را معرفی کنند و مسئولیت مطالب منتشره را بپذیرند.

لذا سایت ها و دیگر رسانه های محلی باید به خوبی خود را معرفی کنند و مسئولیت فعالیت هایشان را بپذیرند.

به جز تأسیس انجمن صنفی خبرنگاران و انجمن کارفرمایی نویسندگان ، هم اکنون به شکر خدا اقدامات خوب دیگری نیز در عرصه رسانه ای سبزوار به وقوع پیوسته است. که به برخی از آنها در ادامه اشاره می کنم :

- اخذ مجوز نشریه ندای کویر به عنوان هفتمین نشریه محلی سبزوار

- تلاش برای ساماندهی و ارتقاء کیفیت نشریه سربداران. از جمله این اقدامات واگذاری سردبیری این نشریه انجمن صنفی خبرنگاران است.

- برگزاری متفاوت ومتنوع مراسم روزخبرنگار امسال که در برنامه ای تحت عنوان " هشتمین نشست ضیافت اندیشه و قلم " به وقوع خواهد پیوست. در این مراسم که صبح و بعد از ظهرسه شنبه 17 مرداد سال جاری برگزار خواهد شد ضمن برگزاری جلسه نشست صمیمانه مسئولین و خبرنگاران شهرستان از آنان با اهدای لوح تقدیر و تندیس قدردانی خواهد شد و سپس با مراسم افطار در تالارهای یاس آسایشگاه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) پذیرای خبرنگاران وخانواده های آنان خواهیم بود.

ضمناً از چندروز قبل نیز با نصب بنرها وپوسترهای گرامیداشت روز خبرنگار در سطح شهر ، درباره این روز اطلاع رسانی عمومی صورت گرفته است.

درپایان به عنوان حسن ختم و در راستای اثبات ضرورت کار مطبوعاتی و فعالیت خبرنگاران سخنانم را با دو بیت شعر مرتبط با این زمینه به پایان می رسانم :


جان نباشد جز خبردر آزمون

هرکه را افزون خبر جانش فزون

اقتضای جان چو ای دل آگهی است

هرکه آگه تر بود جانش قوی است






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.